Hoppning/dressyr

T

tant agda

Hur mkt tränar/tävlar ni fälttävlansryttare vanlig hoppning å dressyr? Klasser?
Varför isf? För att bli bättre på de momenten eller bara för att ha nåt å göra?

Tycker ni att det är kul att tävla andra grenar än ft? Eller bara ett nödvändigt ont för att bli bättre?

Hur gör ni när alla ft-tävlingar blir inställda? Åker på hopp/dressyr istället eller struntar i att tävla?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppning/dressyr

Min dotter rider alla tre grenarna. Dressyr för att bli bättre inför fälttävlan, och hoppning för att det är hästens bästa gren.
Hon tränar varannan vecka dressyr och varannan vecka hoppning.

Hej!! Eftersom hopp och dressyr-säsongerna drar i gång betydligt tidigare och håller på betydligt längre än FT-säsongen så brukar jag tävla både hoppning och dressyr när inga fälttävlan finns att åka på. Det är oerhört bra och viktig träning, i allafall för mig och min häst. Och det är ju bra förberedelse inför säsongen så man ser att hästen funkar! Blir en tävling inställd så försöker jag hitta någon hopp- eller dressyr- tävlingar att åka på istället, eller så kanske åka och träna terräng på någon ny bana eller göra något annat kul :bump:
Jag tränar inte terräng så ofta då jag tycker det sliter på hästen, men nån gång i månaden så tränar jag terräng, jag tränar ett dressyr och ett hopp-pass i veckan för A-tränare i FT och det funkar väldigt bra på min häst!! :)

Tränar dressyr och hoppning en gång i veckan var för tränare..mycket uteridning också med kondition.
Terräng blir det vid tillfälle, det är ju inte lika lätt när man bor en bit ifrån...

Eftersom jag ännu bara tävlar debutant åker jag på lätta klasser i dressyr och hoppning...90-1m
Alla tre grenarna behövs tränas...

Normalt hopptränar jag 1g/veckan för B-tränare.
Dressyr...blir det nån gång ibland, tycker inte det är så kul,
men måste skärpa till mej o träna mer!
Tränar på terrängen när det finns nån träning i närheten.

Tävlar hoppning, för att det är kul.
Det blir fler hopptävlingar än ft, då det finns fler utav dom :idea:
Kan inte påstå att jag tävlar dressyr :angel:

När ft tävlingar blir inställda åker jag på hopptävling,
eller struntar i att tävla.

Jag tränar hoppning varannan vecka och dressyrvarran. För B och c tränare, för att bli bättre och för att det är kul. Vi tävlar mest hoppning, eftersom det är mest sådana tävlingar, tävlar 100-110 och ska debutera 120 nu i sommar, men jag har en unghäst så vi skyndar långsamt. Gör det för att det är kul, men dressyrtävling blir det inte så mkt av, det är ju så tråkigt :P

När det bli inställda FT åker jag på hopp istället, eller struntar i att tävla.

jag tränar hopp 1 gång/vecka och dressyr 1 gång/vecka för tränare.
Sitter även och "trimmar" en hel del dressyr på egen hand (försöker hinna minst 3 dar/vecka, blir dock mindre under tävlingssäsongen).
Tävlar hoppning upp till 130 när jag har tid och lust. Just nu känns hoppningen mest som tidsfördriv i avsaknad av fälttävlan, men målet är att någon gång rida svårklass hoppning och då måste man ju träna :p
Dressyr händer att jag tävlar (oftast när min tränare övertalat mej....:p). Gör det mest för att bli bättre i ft-dressyren och för att pålle ska lära sig att man inte ska flyga i luften för blommorna och staketen.....alltså ett nödvändigt ont för att bli bättre. Men jag måste erkänna :D att det är riktigt kul när det går bra!

När det blir inställda ft åker jag för det mesta på andra tävlingar, oftast hoppning. Men bara om det finns något som jag verkligen vill åka på...annars kan det lika gärna va.
Är gärna hemma och tränar istället om jag inte är på tävlingshumör

Jag träner hoppning och dressyr en gång i veckan. Jag försöker komma ut och tävla en del hoppning men eftersom jag även jobbar helger så blir det inte så ofta... De lediga helger jag har får jag spara till fälttävlan!
Annars har min nuvarande flt häst gått LB dressyr och 1.10 hoppning.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka