hopplöst känns de som

U

Uddatyp

ska skritta min häst 1 timma om dan, inget konstigt med de men hästen är ju så extremt pigg..speciellt nu när de är så kallt, känns som o sitta på en bomb som ska explodera när som helst..likadant när ja ska hantera honom..men oftast gör han ingenting när ja håller på med honom.

men de blir som ond cirkel, igår så stog han helt för ja hann inte göra nåt med honom, och sen idag då de va så kallt plus att han inte gjort nåt dan innan gör att de liksom sprätter i kroppen på honom, man ser liksom på hela honom hur laddad han är.

nu lyckas han för de mesta hålla sej med bockningar bakutsparkar, studsande och allmänt rejsande tills ja släppt honom i hagen igen men ibland så kan han inte låta bli verkar de som.

detta gör ju såklart att ja inte direkt längtar efter att sitta upp på honom men ja måste ju börja någonstans men ja vet inte hur ja ska hantera all energi..han får ju enbart skrittas och ja försöker hitta på allt man kan hitta på i skritt med olika rörelser men han tröttnar ju på allt tillslut..
han är en såndär smart och tänkande häst som behöver mycket att göra..och de gör ju inte direkt saken bättre.

han måste stå imorgon också vilket gör att han kommer va hysteriskt pigg på måndag om inte vädret får för sej att bli varmt igen.
och ju mer han står nu ju värre blir de..sucka..

någon som har nåt tips på hur ja ska lyckas hantera all energi? för ja har inte alls lust att hålla på med ridningen för tillfället men jag har ju inget val.

Sv: hopplöst känns de som

Måste du skritta uppsuttet då? Ibland kan det kännas säkrare att leda hästen, och vissa hästar är allmänt lugnare då.

Varför inte be om hjälp av ngn som är van vid energiska hästar? :) Då slipper han stå och han blir kanske lättare för dig att hantera sedan?

Sedan kan ni ju alltid åka på ngn kurs tsm, där ni kan få all hjälp ni behöver.

Men som sagt, ta hjälp av ngn! Du ska inte behöva känna dig som du gör.

jo..måste ju endå någongång börja rida honom, och måste börja belasta benet, så de är igentligen bara att dra ut på de om ja inte rider.
om ja rider varje dag 1 timma med mycke rörelser som fram/bakdels vändnigar skänkelvikning, öppnor/slutor så han får tänka o så så blir de ju bättre tillslut..och sen märker man tydligt efter ja ridit att han är mycke mer avslpanning och rastlösheten är borta..
men man ska ju liksom komma dit också..

de är just de här att börja och komma igång..

jo..ja har några modiga kompisar som får hoppa upp på honom ibland..men dom kan ju inte förutom på helgerna och han måste ju gå under vardagarna med..
sen ska ja ringa min tränare nångång med så den kan hjälpa mej..vet inte ens om dentar lektioner i bara skritt..men de måste ju gå?

ja får väl va glad att han tycker allt är så roligt iallafall..idag kom han i full galopp mot mej när ja ropade..brukade han inte göra innan skadan.
så man får väl tänka på de..att han tycker allt man gör med honom nu är roligt.
kan tillägga att han går på lugnande nu med..vill inte ens tänka på hur han skulle vara annars..

Ut i naturen med honom, strunta i stigarna, ut över riktig terrängmark, kropps- och hjärngymnastik

fungerar bra på min märr som var hyper tidigare

de är ju de att han måste gå på jämn mark..annars finns de massor av sånt..lite svår terräng..har ja använt förut när han va hel och de funkade.

Jobbigt det där när hästen känns som en bomb och man bara kan skritta. Min fungerade relativt bra när jag började varje pass med att leda hästen 15-20 min först, den hade då sett alla läskigheter innan jag satt upp. Sedan var det bara att jobba mycket på böjda spår, ställa och rakställa, helt enkelt mycket gymnastik. Känner man att man själv spänner sig mycket blir det iaf väldigt svårt

går hästen på havre eller????
isf ta bort den!!!!!:rofl:

nej nej..han går på hö..bara hö, mineraler..och sitt lugnande.ja har ingen aning om vart han får sin energi ifrån.

jag har iallafall beslutat mej nu om att oavsett hur hästen är så ska ja hoppa upp på honom och göra de bästa av de..nångång måste man börja och han får bara inte vara sånhär med tanke på att de är 6 veckor till nästa vet. besök och sen efter de ska ja börja trava på honom.
så får ja väl åka av om de är så att han inte vill ha kvar mej..men nångång måste man ju börja och de kommer ju bara bli kallare och han kommer bara bli piggare..så detta ska bli lite spännande.

får väl sätta på en halsring, ha bra mantag och ständigt göra nya olika rörelser så han inte får minsta lilla tanke på att busa till de.

om jag var du så skulle jag varje gång du vet att hästen måste stå dagen efter rida den ganska hårt, så den blir trött.
Jag tycker också att du ska prata med nån som är van vid energiska hästar och be om råd.

skadad häst som bara får skritta..annars är han ju alltid pigg men på ett kontrollerbart sätt..inte som nu och de klarar ja av utan problem.
däremot så ska ja fråga vet. om ja får klättra lite lätt i småbackar på jämn mark..de vet ja att han tycker är jobbigt.

Senast ändrad av en moderator:

Min kanonenergiska häst gick bra att skritta ut på om vi hade sällskap som kunde uppföra sig (stod i sjukhage 12 veckor på vintern, hurra hurra - på slutet var det INTE roligt att ta våra "skritt vid hand"-promenader två gånger om dagen, så jag var inte så sugen på att börja rida henne därefter). Hon fick Vetranquil de allra första ridturerna och vi försökte få sällskap tills det blev lite avdramatiserat för oss båda, vilket gick fort. Om man får för veterinären är det såklart till stor hjälp om man kan göra olika rörelser så att de inte koncentrerar sig så mycket på att busa, precis som du skrev. Min erfarenhet från våra fyra igångsättningar efter skador är att de lugnar sig ganska fort efter att man har klarat av de första ridturerna, typ anpassar sig till nivån av arbete och blir tillfreds med det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar