Hopphingst utan språngavgift?

athena

Trådstartare
Vilka hingstar har vi som inte debiterar språng utan endast dräktighetsavgift på t ex 16/20 dygn?

Sv: Hopphingst utan språngavgift?

Både King Louie och Lucky Point har 16-dygnsavgift.

På fryst, som sagts, Iowa och Cyrano de Bergerac.

Annars kom jag bara på de som nämnts.

Med Askös hingstar får du tillbaka språngavgiften om stoet resorberar el kastar osv. Men hon måste dock bli dräktig först.

Ja, förvisso sant. Hon är inte beräknad förrän 1 juli och jag ser inga som helst tecken på fölning än, så det känns liksom som kort om tid. Blir det för sent så kommer jag inte försöka alls.

Problemet är väl de utstationerade hingstarna, där brukar hingsthållarna ta språnget och de gör ju jobbet oavsett om hon blir dräktig eller ej.

Nu vet jag att du inte brukar gilla utlandsstationerade hingstar, men Schockemölle brukar bjuda på avgiften året efter om man börjar efter den 1 juli och det ej tar sig.

Men eftersom jag nu är sent ute och vill ha så få kostnader som möjligt så känns det inte som det smartaste alternativet att välja en hingst som kostar 500-1000 euro redan vid bokning ;).

Nä, då kanske det inte är optimalt...

Trådkapar lite, då jag själv sitter i samma sits...mitt sto var beräknad tills i måndags och har ej börjat sätta juver än, så blir ett sent föl:grin:, men bara det blir ett friskt föl blir jag nöjd, börjar få lite "panik", då hon fölat mellan 331-337 dygn och alltid droppat färdig mjölk några dagar innan och jämför jag tecknen på fölning nu med förra året är det 3 veckor kvar...

Dobbis, vet du om det gäller Celles med? Funderade ju på Satisfaction, men får kanske bara ett försök, och då känns 500 euro på språng mkt...Men har man tillgodo nästa år är det ju en helt annan 5:a!:idea:

Håller själv på att kolla hingst till lägre pris till mitt sto. Vet inte i vilket område du hade tänkt dig, men jag bor i skåne och har sållat ner mig till Uskudar des Malais som kostar 1500 i språng och sen 3500 i levande föl, Hamilton som kostar 1500 i språng och 5000 i levande föl och Turmalin som kostar 1500 i språng och 6000 i levande föl.
Sen får man väl kolla lite hur det fungerar med språngavgift. På Gränsbo är det bara en språngavgift tills det tar sig, men har inte kollat dehär ännu.

Och Jeopardy står på naturlig betäckning och kostar endast 1500 + 4500. Där ska man nog ha ett sto med hyfsad typ och bra ben. Annars en intressant hingst som lär lämna avkommor som hoppar riktigt bra. Han ser riktigt trevlig ut på bilderna, ser ut att ha en kanongalopp.

Smtidigt.. Om 3 år så spelar en tusing hit eller dit inte mycket roll eftersom det kostar så mycket att föda upp. Bäst att välja den hingst som verkar passa stoet bäst.
/U

Det är bara "språnget" jag vill ha lågt, om det blir en högre avgift när det väl är dräktigt spelar ingen roll! =) Eller om man får tillgodo nästa år betalar jag gärna "fullpris" i år med.

Peerless, om du svarade mig, är de hingstar du nämner på tok för svaga i sin förvärvning och alldeles för maffiga. Men tack ändå!:)

Ja precis, så tänker jag med. Å andra sidan så har hon fortfarande inget juver att tala om, så vi får väl se om det öht blir ngn betäckning i år.

"Skönt" att höra att det inte bara är min som segar... Inget juver här heller...:( Har tom bett min veterinär kika förbi i veckan för att känna så där är en liten bara för att vara på den säkra sidan o slippa noja så mkt...:o

(Hon ser dräktig ut, men bär alltid fostren ganska högt upp och är mest bred framifrån/bakifrån, och som sagt jag blir lätt nojjig)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 118
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 762
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18