Vanilj_hallon
Trådstartare
(Med risk att det finns en liknande tråd) - Vad ger ni era hopphästar för kraftfoder + tillskott under säsong?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(Med risk att det finns en liknande tråd) - Vad ger ni era hopphästar för kraftfoder + tillskott under säsong?
Min hopphäst får såklart hö, men till kraft får hon havrefritt müsli för att blanda ut sin B-vitamin och saltet. Hon är då en jätte pigg het unghäst men kroppen överallt, så hon behöver inget energigivande(Med risk att det finns en liknande tråd) - Vad ger ni era hopphästar för kraftfoder + tillskott under säsong?
Nu frågade jag inte om man ska eller inte ska ge sina hästar kraftfoder. Jag ställde en fråga till er som ger era hästar kraftfoder. Ni som inte gör det behöver ej skriva i denna tråd! Så, åter till vad jag faktiskt frågade om. Har du en hopphäst (fri tolkning på detta), VAD ger du den för kraftfoder? mängd? märke? tillskott?
Hoppas på några relevanta svar!
Mackan svarade ju jättebra: Vissa hästar äter inget kraftfoder alls, andra äter bara lite, vissa äter massor. Helt oberoende av prestation. Det är snarare grovfodret som avgör.
Annars blir det lite "hur långt är ett snöre?".
Jag ger som sagt müsli, b-vitamin och salt. Muslin kommer jag inte ihåg märket, men det är havrefritt "grundmusli". B-vitaminen finns på Hööks, Bengts foder, och typ alla hästafrer. Röd flytande b-vitamin i en röd "dunk". Saltet är vanligt från ICANu frågade jag inte om man ska eller inte ska ge sina hästar kraftfoder. Jag ställde en fråga till er som ger era hästar kraftfoder. Ni som inte gör det behöver ej skriva i denna tråd! Så, åter till vad jag faktiskt frågade om. Har du en hopphäst (fri tolkning på detta), VAD ger du den för kraftfoder? mängd? märke? tillskott?
Hoppas på några relevanta svar!
Ungefär lika nödvändig som din kommentar @Vogue du får faktiskt ursäkta. Jag har ju dessutom en betydligt större poäng i mitt ursprungssvar till TS än din kommentar till mig. Det finns inget i den min kommentaren som är out of place eller opassligt ö.h.t, så lägg ner kommentarer om pladder är du snäll!
Jag skulle ju kunna svara på TS fråga med att en av våra hopphästar i stallet som startat Falsterbo, äter 5 dl betfor och lite olja samt vetekli, medans en annan som går 90 klasser äter 2 kg havre samt lusern. Det säger ju inget öht med såna svar ö.h.t.
och om du läser mitt senaste inlägg @Vogue så ser du även att jag svarat utifrån det. Är det ngt mer du har problem med som du orkar hålla på och gaffla om, känns det givande för tråden eller?
Jag förstår verkligen inte vad det är som gör dig så oerhört irriterad när folk skriver ett svar som jag har gjort - det har ju hänt förrut ang. fodertrådar att folk gör det och du reagerar likadant varje gång. För mig är det jättelätt att förstå varför folk skriver det - för vad ska svaren ge i sig för tips/information om man inte ser till värdena på maten och därmed VARFÖR det ges? Vad i hela friden har du för nytta av att veta att Brunte hopphäst äter 1 kg dodson and horell i ngn variant, när du inte vet ett dugg om Brunte eller dennes behov? Hur i hela friden skulle du kunna få ngt "tips på ngt märke" utifrån det? Och vad är definitinen på en "hopphäst", rent krasst utom att den hoppar hinder? Även där blir ju svaren orelevanta om man heller inte vet hur den rids/tränas i övrigt.
Det känns mest som du går igång på att folk anser att man ska analysera sitt grovfoder än ngt annat egentligen.