Hopphästar - vad får ni för foder?

(Med risk att det finns en liknande tråd) - Vad ger ni era hopphästar för kraftfoder + tillskott under säsong?

de flesta ger väl sina hästar en typ av kraftfoder som passar med grovfodret och exakt det arbete hästen utför och energi den behöver? jag kan inte svara på frågan öht utifrån de reflektionerna.

@Vanilj_hallon
Jag ger min till största delen grovfoder.
8 - 14 kg beroende på årstid och mängden arbete. Tävlas nästan året runt
Till det får hon 0,5 kg krossad havre per dag , betfor samt mineraler och biotin.
Havre/befor får hon mest för att mineralerna ska slinka ner.
Hon står sig fint på bara grovfoder annars.

Skall vi vara riktigt petiga @mackan och @Vogue så skulle jag vilja ha en tydlig definition på vad "hopphäst", "kraftfoder" och "tillskott" betyder enligt TS... ;)

Ja, givetvis!

Men jag förutsätter helt fräckt att hopphäst = man tävlar i grenen hoppning, kraft = pellets, müsli eller eventuellt havre samt tillskott = tex magnesium eller selen. :up::D

Ungefär lika nödvändig som din kommentar @Vogue du får faktiskt ursäkta. Jag har ju dessutom en betydligt större poäng i mitt ursprungssvar till TS än din kommentar till mig. Det finns inget i den min kommentaren som är out of place eller opassligt ö.h.t, så lägg ner kommentarer om pladder är du snäll!

Jag skulle ju kunna svara på TS fråga med att en av våra hopphästar i stallet som startat Falsterbo, äter 5 dl betfor och lite olja samt vetekli, medans en annan som går 90 klasser äter 2 kg havre samt lusern. Det säger ju inget öht med såna svar ö.h.t.

Nu frågade jag inte om man ska eller inte ska ge sina hästar kraftfoder. Jag ställde en fråga till er som ger era hästar kraftfoder. Ni som inte gör det behöver ej skriva i denna tråd! Så, åter till vad jag faktiskt frågade om. Har du en hopphäst (fri tolkning på detta), VAD ger du den för kraftfoder? mängd? märke? tillskott?

Hoppas på några relevanta svar! :)

Mackan svarade ju jättebra: Vissa hästar äter inget kraftfoder alls, andra äter bara lite, vissa äter massor. Helt oberoende av prestation. Det är snarare grovfodret som avgör.

Annars blir det lite "hur långt är ett snöre?".

(Med risk att det finns en liknande tråd) - Vad ger ni era hopphästar för kraftfoder + tillskott under säsong?
Min hopphäst får såklart hö, men till kraft får hon havrefritt müsli för att blanda ut sin B-vitamin och saltet. Hon är då en jätte pigg het unghäst men kroppen överallt, så hon behöver inget energigivande ;)

Nu frågade jag inte om man ska eller inte ska ge sina hästar kraftfoder. Jag ställde en fråga till er som ger era hästar kraftfoder. Ni som inte gör det behöver ej skriva i denna tråd! Så, åter till vad jag faktiskt frågade om. Har du en hopphäst (fri tolkning på detta), VAD ger du den för kraftfoder? mängd? märke? tillskott?

Men ingen har väl öht haft åsikter om huruvida man ska ge sin häst kraftfoder eller inte? :( Förlåt men jag fattar inte din kommentar i sammanhanget eller hur du tolkat det som skrivits? :(

Mackan svarade ju jättebra: Vissa hästar äter inget kraftfoder alls, andra äter bara lite, vissa äter massor. Helt oberoende av prestation. Det är snarare grovfodret som avgör.

Annars blir det lite "hur långt är ett snöre?".

fast inte beroende av prestation i sig, utan utifrån individ utifrån behov och prestation kombinerat. ganska kompext och individuellt utifrån det så därav mina svar :)

Jag ger som sagt müsli, b-vitamin och salt. Muslin kommer jag inte ihåg märket, men det är havrefritt "grundmusli". B-vitaminen finns på Hööks, Bengts foder, och typ alla hästafrer. Röd flytande b-vitamin i en röd "dunk". Saltet är vanligt från ICA ;)
Hoppas det var till hjälp, om du vill veta märke och allt så får jag återkomma imorgon :)

Att folk alltid ska klaga på allt och alla... dåligt!

Min häst, 5 årigt halvblod, svårfödd fick i våras:
1,2-2 kg krafft grund
0,3-0,5 dl betfor
1 dl mineraler
b-vitamin vid behov

innan gräset kom åt han även 1 kg hackad lucern.

Hö hade han i princip fri tillgång till, värdena var "perfekta" (enl. er här på buke).

Ungefär lika nödvändig som din kommentar @Vogue du får faktiskt ursäkta. Jag har ju dessutom en betydligt större poäng i mitt ursprungssvar till TS än din kommentar till mig. Det finns inget i den min kommentaren som är out of place eller opassligt ö.h.t, så lägg ner kommentarer om pladder är du snäll!

Jag skulle ju kunna svara på TS fråga med att en av våra hopphästar i stallet som startat Falsterbo, äter 5 dl betfor och lite olja samt vetekli, medans en annan som går 90 klasser äter 2 kg havre samt lusern. Det säger ju inget öht med såna svar ö.h.t.

Fast återigen så frågar TS VAD SOM GES och inte VAD SOM BÖR ELLER INTE BÖR GES!

Vad är det som är så svårt att förstå? Har man en hopphäst så skriver man upp vad man ger den! Det är ju DET TS vill veta! :)

Ibland vill man faktiskt veta vad andra ger för att jämföra och kanske få input på nya märken osv.

och om du läser mitt senaste inlägg @Vogue så ser du även att jag svarat utifrån det. Är det ngt mer du har problem med som du orkar hålla på och gaffla om, känns det givande för tråden eller?
Jag förstår verkligen inte vad det är som gör dig så oerhört irriterad när folk skriver ett svar som jag har gjort - det har ju hänt förrut ang. fodertrådar att folk gör det och du reagerar likadant varje gång. För mig är det jättelätt att förstå varför folk skriver det - för vad ska svaren ge i sig för tips/information om man inte ser till värdena på maten och därmed VARFÖR det ges? Vad i hela friden har du för nytta av att veta att Brunte hopphäst äter 1 kg dodson and horell i ngn variant, när du inte vet ett dugg om Brunte eller dennes behov? Hur i hela friden skulle du kunna få ngt "tips på ngt märke" utifrån det? Och vad är definitinen på en "hopphäst", rent krasst utom att den hoppar hinder? Även där blir ju svaren orelevanta om man heller inte vet hur den rids/tränas i övrigt.

Det känns mest som du går igång på att folk anser att man ska analysera sitt grovfoder än ngt annat egentligen.

Senast ändrad:
Håller med mackan fortfarande. Om Brunte äter två kilo kraftfoder behöver det liksom inte betyda att han behöver två kilo kraftfoder.

Mer intressant hade väl varit någon form av diskussion kring dessa hopphästars foder och deras egentliga behov. Typ "Behöver din hopphäst det fodret det får?" eller som många andra trådar "Hur ser din hästs foderstat ut och varför?"

F
och om du läser mitt senaste inlägg @Vogue så ser du även att jag svarat utifrån det. Är det ngt mer du har problem med som du orkar hålla på och gaffla om, känns det givande för tråden eller?
Jag förstår verkligen inte vad det är som gör dig så oerhört irriterad när folk skriver ett svar som jag har gjort - det har ju hänt förrut ang. fodertrådar att folk gör det och du reagerar likadant varje gång. För mig är det jättelätt att förstå varför folk skriver det - för vad ska svaren ge i sig för tips/information om man inte ser till värdena på maten och därmed VARFÖR det ges? Vad i hela friden har du för nytta av att veta att Brunte hopphäst äter 1 kg dodson and horell i ngn variant, när du inte vet ett dugg om Brunte eller dennes behov? Hur i hela friden skulle du kunna få ngt "tips på ngt märke" utifrån det? Och vad är definitinen på en "hopphäst", rent krasst utom att den hoppar hinder? Även där blir ju svaren orelevanta om man heller inte vet hur den rids/tränas i övrigt.

Det känns mest som du går igång på att folk anser att man ska analysera sitt grovfoder än ngt annat egentligen.

Fast jag tog alltid värden på mitt hö så varför skulle jag reagera på det?

Lilla hästen får hösilage+lusernhack(mer på vintern,mindre på sommaren),betfor, b-vitaminer, lite jäst och andra mineraler för att täcka alla behov.
Stora hästen får hösilage+pellets+betfor,b-vitamin ibland, lite jäst och andra mineraler för att täcka behoven. När den tävlas mer under säsong får stora även lite havre för den extra speeden den ger stora hästen :)

Herregud, TS kanske bara var nyfiken på vad andra hästar fick?? Inte menar att hon ska blunda och peka på något svar här och ge sin häst samma sak. Man kan faktiskt fråga bara för att man är nyfiken, vad är det som är så svårt med att bara svara på TS fråga?

Min häst får nästan fri tillgång på ensilage, ca 1 liter Pavo sportsfit, ca 1 dl linfröolja samt mineraler. Hans foderstat ska dock överses :) Ibland får han även betfiber mix efter ridning.

TS är ju säkert ute efter att veta vad man ger för olika foder, det är faktiskt intressant att veta. Ger man Krafft, Hippo, fibergi ST Hippolyt eller VAD??? Är faktiskt skillnad har jag sett på mina hästar iaf vad man ger.

Min valack f:99 som tränas hårt på 1,50 nivå ( tävlar också upp till den nivån) går nu på hösilage med mkt bra värden ( väger ej) 1 kg Krafft pluss energi och 3 kg hel havre, 2 ggr/veckan även mash. Har tidigare provat många olika fodersorter men kommit fram till att den han har nu funkar bäst.

Kör med den kombon även till dom andra krafft pluss energi + hel havre och mash, ändrar mängden beroende på hur intensiv träningen är.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar