Hoppar över grinden-HJÄLP...

L

luvan

min pålle har fått för sig att han ska hoppa över grinden när jag kommer och hämtar honom i hagen:eek:
han har alltid kommit när man ska ta in honom men för 2 dar sen har han börjat gå i väg i stället:mad:
i går gick han i väg och jag efter, då tog han fart och "rundade" mig och for mot grinden i full galopp och HOPPADE
han försvann bakom huset och jag såg inga spår efter honom heller:cry:
en kompis ringde i samma veva och sa att dom varnade för en lösspringande häst efter E:10:an i mörkret.....
jag for dit och såg bilköer överallt:eek:
hann bara tänka att han inte finns mer:cry:
då såg jag skymten av honom och körde efter en bra bit
innan min kompis kunde slänga sig ut efter honom:)
fick fast honom och stod och väntade på transporten som skulle köra hem oss.
allt gick bra i alla fall :banana: men hade kunnat sluta med tragedi:cry:
svart häst i mörkret på väldigt trafikerad väg USCH.....
hur ska jag göra för att få honom att förstå att inte hoppa över grinden:confused:
 
Sv: Hoppar över grinden-HJÄLP...

Hade ett snarlikt problem med min unghäst när hon var ett - hon skuttade över grinden och for runt på gården ett tag och sen hoppade hon tillbaka igen :crazy: Vi skruvade fast brädbitar på staketet för att kunna sätta trådar ännu högre upp som lösning på problemet att hon hoppade över. Från att staketet endast var 130 cm blev det nu 250 cm (avundsjuk på dem som har fina staket med endast 2 band och 130 cm högt). Bäst att ta i ordentligt så att de förstår att det inte är lönt. Även om din häst hoppar över endast grinden så höj på staketet ordentligt en bit till, det är ju lätt att hoppa brevid om det är mycket lägre! Dock är det väl inte studsandet över grinden som är grundproblemet det är ju att han inte vill bli fångad men för att slippa känslan när man ser sin häst på vägen bland en massa bilar så är tipset att höja på staketet.
 
Sv: Hoppar över grinden-HJÄLP...

Har höjt staketet i dag ORDENTLIGT:devil:
vet inte hur högt det är men det är i af högre än vad hans huvud är:D
hoppas att han inte får för sig att försöka igen bara för då
lär elbanden sitta fast snurrade runt benen:crazy:
tycker det är lite otrevligt när dom hoppar just över elstaket.....
det kan gå väldigt illa om det fastnar.....
har inte mkt val just nu när det är 1 m. snö och -25´c:smirk:
hade annars satt annat "rejält"staket men det får bli sommarens bekymmer:cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 057
Senast: Luff
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: vallhund
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp