Hoppar över bommen i transporten!!!

K

Kockan

Våran ponny är snäll att lasta och stod snällt hela den långa vägen hem då vi hämtade honom.
När vi skulle till ridhuset däremot, så hann vi inte ens iväg förrän han hoppade över! :bump:
Jag binder i ringen i väggen på sidan OCH jättekort i bommen, men har aldrig varit med om en smidigare häst! Han tar sig över ändå!
Ser så läskigt ut! Rädd att han bryter nåt!
Gillar egentligen inte att binda i bommen då det finns snabb-utlösning på den.
Tack gode gud så har han de gånger han hoppat över tagit sig tillbaka igen. :crazy:
Skulle kanske behöva binda i golvnivå länst fram, så att han inte kan backa alls och få fart, men jag har bara ringar ganska högt på sidan och mitt fram.
Vad göra åt problemet? Vi är verkligen beroende av att kunna åka med honom på träning och så.
Han verkar inte upprörd annars utan går snällt in och så.
TIPS? :confused: :confused: :confused:

Sv: Hoppar över bommen i transporten!!!

Det enda jag vet är att man ska binda upp hästen lågt och kort så att inte har en chans att lyfta upp framdelen så pass mkt att han kan få över frambenen. Men eftersom du inte hade ngn uppbindning lågt ner blir det ju svårt. Kanske kan man sätta dit en lägre uppbindningsring?

När jag hade 2 hästar, så kunde min ena häst hoppa över. Så vi hade lagt hö framför, för då kunde han inte hoppa över.

Usch så otäckt! Får mig att minnas en gång på stenåldern (ca 20 år sedan, jag är gammal ;) !) när min häst hade kommit över bommen. Hon hade aldrig gjort det tidigare, men tror att hon stod och fick panik tillsammans med den andra hästen (som hon inte åkt med tidigare) och försökte kanske då komma undan? Otäckt var det i alla fall och tyvärr har jag inget råd att ge.... :(

Jag binder ju jättekort (5-10 cm, så att panikhaken får plats.) i bommen (mot min vilja).
Han verkar vara enormt smidig och utvecklat detta till en ovana. Förra ägaren sade att det hade hänt hos den ytterligare förra ägaren, men att hon ej varit med om det. Hon hade i och för sig inte kört så mycket.

Har hö upphängt i en IKEA-kasse framför som han kan pyssla med. Tar några tuggor mellan skutten!

Vissa sätter höbalar fram för att hästen inte ska gå under, men över vet jag inte, bind den väldigt kort, det borde gå å sätta galler där fram på en del transporter, annars kan man bygga om sånt själv(då gäller det ju att det blir godkänt då)

Har ni provat att sätta upp ett hösegel??? Det kan funka...

Jag har den på mellersta läget av tre och det är en B-ponny. Känns lite överdrivet att ha på högsta som jag brukar ha till mitt halvblod, men jag får nog prova det i alla fall. Då kanske han står lite illa med huvudet och inte kommer åt att äta av höet, men då får han väl vara utan då! Har inte testat det, men ska prova. Alla svar mottages tacksamt!

Har också hört om hästar som gått UNDER och har därför ej höjt upp bommen ännu på max, men lär prova det.
Har hört talas om de som sätter halsring på hästen ganska långt ner och fäster i bommen så att det inte GÅR att höja upp huvudet och komma över? Kanske funkar i kombination med att man binder i den främre ringen så att han inte kan backa ur alltihop och ta fart?
Fy, för att behöva surra fast på alla dessa sätt. Det känns nästan farligt i sig! Han kanske får panik bara av det? (är i och för sig inte så hispig av sig.)
Han verkar ju inte tycka illa om att åka annars för han går ju in snällt.
Detta MÅSTE bara fungera sen!

Om du har en ring "frampå" och en "bygel i bommen så sätt grimskaftet igenom "bygeln" på bommen å ner till öglan frampå i transporten...
Den öglan finns av just den anledningen att sätter du fast hästen i den kommer man in i transporten och kan ta loss hästen utan att vara i närheten av hästen. Om du e orolig för att hästen ska kunna komma åt grimskaftet med frambenen så har jag aldrig sett nån som gjort de, å e detta dessutom en Bponny lär den ha ännu svårare än halvblod (som e mina erfarenheter)

Du kan ju iom detta åxå binda hästen KORT gentenmot bommen iom att grimskaftet löper "genom" den....

Jag har ingen bygel i bommen och vill helst inte binda där med tanke på vad som kan hända om man måste använda säkerhetssprinten på utsidan.
Tyvärr så sitter bindringen framtill så högt: ovanför framföstret!
Jag har verkligen bundit honom TOK-KORT i bommen. Så kort det bara går så att i stort sett bara panikhaken är kvar! Trots det hoppar han över! Kan inte fatta att man kan vara så smidig! Fast han är inte fullt så smidig när han ska tillbaka (även om det gått hittills).
Jag tror att kruxet är att han är bunden i den vanliga ringen på grimman och då kan han backa så att han ej står med bringan mot bommen (med huvudet över) och på så sätt kan trassla sig över med benen.
Ska ringa och kolla med nån firma på måndag om de kan sätta dit extra bindringar LÅNGT NER FRAMTILL i transporten. Då kan man ju binda honom ganska kort i den och på så sätt kan han varken backa eller komma upp. Förhoppningsvis!!!!
Får för mig att det är enda lösningen.
SNÄLLA! Nån som har fler tips? Funderar verkligen på detta....

Har faktiskt läst i en hästtidning ( Hästmagasinet? Ridsport? minns inte var) att det finns en transportsele just för dessa problem. Selen sitter runt bålen och bringan med hakar på sidorna att fästa i transportväggen och mittväggen så att de inte kan resa kroppen. Tydligen är detta under utveckling i samarbete med transporttillverkare. Man behöver ju en fästanordning inuti transporten. Sen vet jag ju inte hur enkelt/svårt det är att få hästarna att acceptera att sitta fast på detta sätt. Skall kolla i tidningarna och återkomma.

Har tänkt tanken...
Som sagt inte så pigg på att binda i bommen, men till slut MÅSTE man ju hitta på nåt.
Endel hästar kanske skulle få panik om de kände att de satt så fast, men jag tror inte han får det. Om han känner att det inte går att "lyfta" så tror jag att han bara låter bli faktiskt. Han är ju inte rädd utan verkar mest ha fått detta till en fix-ide'.

Det kan vara ett bra sätt att bryta vanan i alla fall. Sedan är det bara att väga risken för skada genom uppbindningen mot risken att skada sig när han hoppar fram och tillbaka över bommen.

Min egen erfarenhet är att just halsremmen hämmar den vane hopparen att ens försöka.

Jag har fått min häst både under och över bommen trots att jag bundit honom superkort och kunde aldrig tänka mig att han skulle lyckas att komma varken under eller över med så kort uppbindning.
Fick tips om en skitbra grej som jag gör varje gång nu och har aldrig sen dess fått hästen under eller över bommen. Han åker dessutom mycket lugnare med den uppbindingen.
Ta ett långt grimskaft, ha det i grimman som vanligt, ta det sen under bommen på ena sidan hästen lägg det över manken på hästen och ner på andra sidan, sen under bommen igen och knyt fast i grimman. Man ska ha det rätt så tajt.
Försöker dom då hoppa över bommen så drar dom sig bara själv i manken. Tror många hästar kan få lite panikkänsla om dom börjar dra och känner att dom sitter fast i huvudet bara.
Efter jag börjat med det här så har jag aldrig haft hästen varken under eller över bommen. Och jag upplever att hela hästen är mycket coolare när jag binder upp han så.

Binda kort i grimman har liten effekt för en häst som har lite teknik. Men just halsringen, gärna lite längre ner på halsen har fungerat bra för mig.

Kan inte grimskaftet glida över manken mot halsen? I så fall är det ju stor risk att man faktiskt knäcker nacken på dem...

Nej, har du grimskaftet tajt så har det då aldrig hänt att det har glidit upp mot halsen....mitt ligger jättestadigt där det är. Och jag tror INTE man knäcker halsen på dom..nog mer risk för det om man bara har i grimman tror jag för då får många hästar mer panik av att känna att dom sitter fast i huvudet än att det tar emot vid manken/halsen..har hört flera som använder den tekniken när dom binder fast hästarna och är jättenöjda.
Som sagt..det har aldrig inträffat något konsigt sen jag började med det, och det är 1.5 år sen nu. och jag åker rätt så ofta med honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 437
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka