Hoppar med frambenen framåt..!

N

NiitSirK

Mitt sto hoppar ibland med frambenen framåt istället för att dra upp dem under sig, vad kan det bero på? Är det bara "kass" teknik?
Kan man göra något för att förändra det?

Hon fyller 7 i år och är väl som en 5-åring i utbildningsståndpunkt när det gäller hoppning pga att förra ryttaren inte ville hoppa så mycket.
Hon ÄLSKAR att hoppa och är oftast het på hinder.
Hon börjar lära sig att behärska sin iver, och istället vänta på mig. Kan den udda frambenstekniken bero på att hon hoppar med så hög fart?
Vi hoppar inte så högt ännu, oftast runt 90-100cm, men har hoppat ett par-tre hinder på 120cm på en träning.
Jag tror att hennes teknik börjar bli bättre men vill ändå veta vad det kan bero på =).

Vill även ha tips om bra hoppövningar för krutdurkar! :D:D:D:D:D:D:D:D :bump: :banana: :bump: :banana: TACK!

Sv: Hoppar med frambenen framåt..!

Hoppa mycket serier. Mycket studs så hon måste träna upp sin reaktionsförmåga och teknik.

Du måste lära henne att hon inte får hoppa i så hög fart. Bygg upp en lång serie med ett räcke, ett galoppsprång, räcke, två galoppsprång och sen räcke och ett galoppsprång till ett sista räcke. Du ska ha samma avstånd genom hela serien. Du ska INTE bromsa henne utan låte henne själv inse att hon måste bromsa upp sig och inte bara öka efter varje språng.

Lycka till! Det är kul med hoppglada hästar! :)

min tränare sa att de va hästens teknik inte hur man lär den... fasst ja vet faktiskt inte :D

Är hon e. Electro? :idea: Han hoppade ju så själv. Men hellre sådan frambensteknik än att de viker frambenen bakåt.

Studs, serier etc som Cyllene föreslog är säkert utmärkt. Med en het häst tycker jag även att det kan vara nyttigt att hoppa på volt i lugnt tempo. Lite lättare att hålla hästen lugn då. Dessutom kan man lätt anpassa vägen för att komma till rätt avsprångspunkt och slipper därigenom att ändra rytmen, vilket ju kan hetsa upp heta pållar lite.

Oj, vilken gammal tråd det här var såg jag nu. Problemet kanske är löst för länge sedan. :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inför hoppdelen av klubbcupen som jag ska vara med på, så fanns det möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara med på en...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag är en tjej på 16 år. Jag har alltid velat hålla på med hoppning men när vi skaffade häst för fyra år sedan så fick jag upp ögonen...
Svar
0
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka