Hoppar inte

E

Ebbs

Hejsan.
Jag ska i slutet av april börja på hoppkurs, vilket ska bli superkul.
Men nu är det så att pållen jag ska ha, en D-ponny, inte tycker om vissa hinder som t.ex studs och vägrar på dessa.
Vad ska jag göra för att få honom att hoppa, har ni några tips?
Det hjälper inte att låta honom titta noga och sedan hoppa han tvärstannar och springer åt sidan, även om det står någon brevid :(
Jag älskar verkligen honom och om det nu är så att han inte tycker om hoppning så struntar vi i det, och då kommer jag ha en annan häst, men det skulle vara så skojigt att ha just honom.
Hoppas ni har några förslag.

Sv: Hoppar inte

Min och jag hade det problemet för ett tag sedan..Han fullkomligen vägrade på två kombinationer och tre kombinationer och studs var otänkbart att hoppa...Men jag lät honom bara hoppa över bommar för att bygga upp hans självförtroende och sedan höjde jag lite i taget typ bara några cm...Om han vägrade gick jag tillbaka till den föregående höjden och hoppade det lite..Nu hoppar vi studs på 1 m utan problem....+ att man får själv aldrig balla ur inför en kombination eller studs för det känner dom av på en gång.

Tack så mkt, men eftersom det inte är min egna häst utan ridskolans så blir det kanske svårt. Men jag ska försöka prata med ridlärarna.
Tack igen :D

På vissa ridskolor så har man att man kan "låna" hästen en timme jag vet inte hur ni har det på eran ridskola men kolla med lärarna...
Lycka till och skriv och berätta hur det gick...

Min häst var lika förut. Var precis som om det blev för mycket för hans huvud när det blev flera hinder efter varandra.:crazy:
Jag fick göra så att sätta hindrena på riktigt lågt så att han t.o.m. kunde gå över. När han gick över så berömmde jag och efter ett tag när det funkade bra höjde jag det sista hindret lite. När det funkade höjde jag det sista lite till och även mittenhindret lite o.s.v.
Man får alltså lura dem lite så att de får självförtroendet att klara av det.
Om det funkar på "din" häst vet jag inte men du kan ju prova då på hoppkursen.
Lycka till

Tack så jätte mkt, ska verkligen ta upp det nästa gång jag kan ha honom eller på hoppkursen. Han är egentligen jätteduktig på att hoppa, men det är precis som om han inte vågar eller något.
Tack iaf :)

Är det verkligen hästen som inte vill hoppa? Lr kan det vara så att det är du som tvekar? Din tvekan inverkar mer än du tror. Det kanske inte är det som är problemet, men om det är det så vet du att det är du som måste jobba på.. Lycka till! //Sofie

Ja, tänkte på det idag. Men jag vill ju verkligen hoppa honom, och jag litar till 100 % på honom. Jag vet inte vad jag ska göra, du kanske har rätt, ska tänka på det nästa gång. Förra gången vi hoppade var några veckor sedan och då funkade det när jag verkligen pushade på och verkligen tryckte med skänklarna, vet inte om det är så smart. Men det funkade iaf..

Min häst är inte heller den perfekta hopphästen, men jag struntar i det, jag ska bara ut o tävla på småtävlingar (lok). :D

Men du ska hålla om med benen, ge stöd på bettet.
Du får inte vara osäker när du ska hoppa, kan vara därför hästen också tycker att det blir läskigare med vissa hinder.
Det är möjligtvis inte du som behöver vänja dig vid studs? :angel:

Nej, det kan jag säga att det inte är. För jag hoppade studs igår, med en annan ponny, och det gick finfint :)
Ska nog ha honom nästa gång och hoppa honom så att jag får se hur det känns, ska använda era knep och se om det funkar.
Tack iaf, för alla tips :D

du tror inte det kan vara så att han är lite "lat"? det kan ju vara lite jobbigt och hoppa studs om det är lika höga hinder som annars. du kan ju pröva och hoppa studs med mycket lägre hinder och se om det går bättre

det blev lite rörigt men jag hoppas du förstår hur jag menar

Haha, det stämmer mkt väl att han är lat ;)
Ska sänka hinderna och sen höja succesivt.
Men han har bra fart mot hindert, för bra, det går alldeles för fort och han lyssnar inte alls. Och när han ser hindret blir han "förvånad" och tvärnitar och springer åt sidan.
Så framfarten i sig är det inget fel på :P

min häst är också lite lat även om hon gärna springer fortare än jag vill när hon har et hinder framför näsan :D men hon brukar lyssna bra.

första gången jag skulle hoppa en studs på min häst så stannade hon mellan hindren! hon vart nog lite förvånad över att det kom ett hinder till :rofl: då kom jag i trav och hindren var kanske 30 cm bara :D

Min ponny vill också gärna öka farten mot hindrerna, så det gäller att sitta tungt och inte låta det gå för fort, halvhalter och möt upp med skänklen på båda sidorna, så han verkligen känner att han inte kan smita undan!

Tack så himla mkt för alla tips, om ni vill veta hur det går kan jag skriva det när hoppkursen kommer igång.
Tack :bow:

Fick reda på idag att han har lite ont i benen och att det är därför han inte hoppar så mycket, fast han tycker det är jättekul. Så att tävla kommer nog inte på fråga :( Det går iaf framåt, han vägrar inte lika mkt längre :)

Ebbs skrev:
Hejsan.
Jag ska i slutet av april börja på hoppkurs, vilket ska bli superkul.
Men nu är det så att pållen jag ska ha, en D-ponny, inte tycker om vissa hinder som t.ex studs och vägrar på dessa.
Vad ska jag göra för att få honom att hoppa, har ni några tips?
Det hjälper inte att låta honom titta noga och sedan hoppa han tvärstannar och springer åt sidan, även om det står någon brevid :(
Jag älskar verkligen honom och om det nu är så att han inte tycker om hoppning så struntar vi i det, och då kommer jag ha en annan häst, men det skulle vara så skojigt att ha just honom.
Hoppas ni har några förslag.

Jag har varit med om ett liknande problem...
Jag redoch tränade en föredetta ridskolehäst i hoppning...
Hon hoppade kanonbra på enkelhinder, men studsar och kombinationer var bara tvärstopp!
Hon var stel i ryggen trodde de på ridskolan... :eek:
Och att därför hade hon svårt att korta ihop sig och hoppa så kvickt som en studs kräver.
Jag började därför med en studs-seria med bommar, med LÅNGA avstånd, så att hon inte behövde dra ihop sig så mkt.
Sedn höja och korta lite lite för varje gång jag hoppade.
Det var nog inga stora fel på ryggen, utan självförtroendet.
för när hon väl litade på mig, kunde vi snart hoppa trestudsar med normalt avstånd på 60-70 cm höjd :P :bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka