Hoppande distanshäst

mahlmt

Trådstartare
Hoppar ni med era distanshästar? :bump: På lag-sm hade de lagt in ett hinder som speciell svårighet med en alternativ väg runt.
På bangenomgången blev det nästan protester och många oroade sig för detta hinder. När vi sedan väl red ner mot hindret kunde man kliva över det, så högt var detta hemska :devil: hinder.
Att man kanske inte hopptränar med sin distanssadel är ju en sak men hoppning är ju också bra träning.
Så hoppar ni med era hästar i skogen eller på bana?
// Linda

Sv: Hoppande distanshäst

Min Queen älskar att hoppa och är tävlad tom 1 meter banhoppning. Har även startat terränghoppning (på klubbnivå) vi ett par tillfällen.

Tyvärr gillar inte jag att hoppa och för tillfället har jag ingen pilot till henne, så hon har inte fått hoppa på några år nu mer än löshoppning. Men är som sagt tävlad & tränad tidigare i hoppning.

Men ett litet skogshinder ute i skogen, det skulle jag definivit inte banga för och inte Queen heller. ;)

Vad skoj! :) Jag skulle gärna vilja ha en distansbana med ett hinder-om det ändå är lågt och man KAN rida runt! :)
Hoppade mkt innan,1.30 som högst hemma :banana: och upp till LD på klubbtävlingar,men nu hoppar vi inte så mkt pga bomlös sadel & brist på hinder & hoppa :D Har blivit lite fegare med :crazy: men är skoj & hoppa lite ibland! :D

Jag hoppar alltid alla mina hästar då och då. Det är en del av den allsidiga träningen, tycker jag. Det är bra för självförtroendet oxå, både för häst och ryttare.

Min ena häst älskar att hoppa. Han har tävlats både i hoppning och fälttävlan.

Den andra är inte så duktig på att hoppa. Hon var rädd i början. Men vi gick på hoppträning i alla fall, trots att vi inte har några planer på att tävla eller så. Och det har varit jättebra, för förtroendet mellan oss har ökat mycket. Vi har lärt känna varandra mycket bättre, och det har vi stor nytta av på distanstävlingar.

Mitt varmblod började sin tävlingskariär som just hopphäst. Han gick upp till 1m på tävling men har hoppat upp tom 1.40 i skogen och på bana. Det var inte förens han och jag började ledsna på att hoppa som jag inriktade mig på distansen. Fast vi brukar vara med på någon cm hoppning varje vinter. På höstarna så brukar det bli lite intensivare när grannarna gör stora fyrkantiga halmbalar... :angel:
Araben däremot är löshoppad och hoppad uppsutten endast några gånger. Mest kanske för att jag är för lat för att ställa in honom i transporten... :angel:

Jag har hoppat Spirre mycket i hans yngre år och fram till för ett par år sedan. Nu blir det väldigt sällan tyvärr för han älskar att hoppa! Vi har tävlat 90 cm på klubbtävling och red ett tag hopplektion varannan vecka. Tyvärr slutade vår duktiga hoppinstruktör och flyttade så nu blir det mest 50 cm studs (3 på raken) någon gång ibland.

Just nu är jag faktiskt lite orolig för hur jag ska introducera hoppning igen efter behandlingen av framknät.

/Camilla

Med min förr "distans" häst så hoppade vi ofta...Inte högre än 90 cm men hon var D-Ponny, vi hoppade både terräng och banhoppning på klubbnivå och hon älskade det!

Men med min nya så håller vi på att introducera hoppningen för att jag vill att han ska kunna "ta" sig fram över allt i skogen , över både stock o sten!

Tycker oxå hoppningen ingår i en bra allsidig träning av vilken häst och senare användning.

mahlmt skrev:
Hoppar ni med era distanshästar? :bump: På lag-sm hade de lagt in ett hinder som speciell svårighet med en alternativ väg runt.
På bangenomgången blev det nästan protester och många oroade sig för detta hinder. När vi sedan väl red ner mot hindret kunde man kliva över det, så högt var detta hemska :devil: hinder.
Att man kanske inte hopptränar med sin distanssadel är ju en sak men hoppning är ju också bra träning.
Så hoppar ni med era hästar i skogen eller på bana?
// Linda

Jag hoppar med. Sedan är det ju inte så säkert att jag vill ta risker och hoppa fasta hinder på en häst som kanske är trött eller ivrig på en distansritt. Överhuvudtaget så tycker jag illa om fasta hinder. Var med om ett Lag-SM för flera år sedan som hade ett fast hinder i en grop, kanske samma hinder. Det kunde man även bara gå över som tur var.

Men finns det en alternativ väg runt, så är det ju inga problem.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det är samma hinder du tänker på...hindret var en liten stock, kanske 30-40 cm hög, utmärkt att kliva över :)
Sen hade vi ju en alternativ väg runt det lilla sandtaget!

Jag brukar låta mina hästar hoppa nån gång ibland, oftast om man stöter på något nedfallet träd ute i skogen eller så...men att hoppa på bana är inte lika lockande...känns som det måste vara lite mer strukturerad träning då....lite "stil å klass", som ja saknar när det gäller hoppning :D

Jag hopptränar mina hästar men inte på så höga höjder, tom 90cm ungefär. mest för att dom skall få variation i sin träning samt att dom tycker att det är så himla kul!! :banana: :bump:

TP

Jag har hopptränat regelbundet med min pålla, men har slutat nu för att jag själv är så osäker i hoppningen och det smittar av sig på pållen (och tvärt om)

Jag brukar hoppa med min. Dock hoppar vi inga höjder då jag är feg. Men upp till 50-60 cm vågar vi. Vi har tagit oss över 70 oxå!!!
Nu har vi inga bra hinder, men jag tycker att hoppning är perfekt för att träna lite andra muskler, sen är det bra för min häst att få tänka lite, inte bara rusa rakt fram i 190 :D

Vi brukar även löshoppa ibland, jag tycker det är viktigt att variera träningen. Vi rider lektion i dressyr och skuttar över hemmagjorda hinder. Alllt för att få en så pass allsidig kuse!

Fast nu har jag upptäckt att det är lite svårare att rida dressyr och hoppa i bomlöst! Så jag får väl lov att stoppa om min bomsadel snart...

Själv kan jag avslöja att Czin Cin är ganska duktig på att hoppa, utan mig på ryggen. Löshoppades massor som yngre men har nu ingenstans att göra det.
Vi tränade även hoppning tillsammans med en halvblodsunghäst men när det övergick från travhoppning till galopp kunde inte vi vara med längre. Då stämde inte avstånden för min ponny.
Det vi övar med hoppningen är rätt galopp, tempo o takt, taxering och sen är det bra att ha lite hoppning i kroppen för jag tycker man "hänger med" bättre när det uppstår olika situationer i terrängen.
// Linda

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 824
Senast: Görel
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 893
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar