I

isan_love

hej, jag hoppade lite igår med min häst och hon travade bara över hindret och rev, hindret var inte så högt och bestod bara av en bom så jag tror inte att hon såg det som ett "hinder".
Men jag vill verkligen INTE hoppa fasta hinder och jag har inte mycket mer än bommar att bygga av (förutom hindren på min lektion men jag vill träna hemma också) och jag har inte råd att köpa.

Hur kan man bygga egna hinder som är lite mer "respektingivande" lr vad man ska kalla det utan att det är höga hinder???? (har en varmblodstravare)

Sv: hoppa

du ska ALLTID ha en markbom för att hästen ska kunna bedöma avstånd och se hindret ordentligt. särskilt med en travare som kan ha svårt att balansera sig ridmässigt.

gärna även en travbom innan som hjälper hästen ytterligare att komma rätt på hindret.

Jag fortsätter på mig själv, markbommen använder du för att klämma fast filten, täcket, handuken med så du slipper få den flygande i ansiktet på er... :D

Lägg över filt, handuk eller dyligt. Då brukar de lyfta på benen. Bra att du inte höjer!

varför skulle det behövas en filt? :confused: det handlar ju om att hästen behöver kunna bedömma avståndet.... det gör den inte bättre av en filt, det är markbommar som spelar roll...`På en hopp- ovan häst gör snarare en sak som en filt eller annat, att den blir osäker....:(

Nja, i detta fall uppfattade jag det som om hästen inte tog hindret på allvar utan rev, Naturligtvis använder man sig av markbom - det skrev jag också.

TS frågade hur hon ska byga mer "respektingivande " hinder då är filt, täcke osv riktigt bra. Jag utgår nu från att hindret är c:a 30-40 cm...då hästen bara travade över hindret och rev, som hon skrev- förmodligen hoppade inte hästen alls, vilket inte behöver vara fel det heller- men nu ville hon få hästen att hoppa...

Nja, i detta fall uppfattade jag det som om hästen inte tog hindret på allvar utan rev, Naturligtvis använder man sig av markbom - det skrev jag också.

TS frågade hur hon ska byga mer "respektingivande " hinder då är filt, täcke osv riktigt bra. Jag utgår nu från att hindret är c:a 30-40 cm...då hästen bara travade över hindret och rev, som hon skrev- förmodligen hoppade inte hästen alls, vilket inte behöver vara fel det heller- men nu ville hon få hästen att hoppa...

japp du fattade helt rätt :) hon hoppade inte det minsta :( ska testa att lägga över en filt och se om hon hoppar då :idea:, hoppas hoppas hoppas... ;)

du ska ALLTID ha en markbom för att hästen ska kunna bedöma avstånd och se hindret ordentligt. särskilt med en travare som kan ha svårt att balansera sig ridmässigt.

gärna även en travbom innan som hjälper hästen ytterligare att komma rätt på hindret.

vilket avstånd ska markbommen/ travbommen ha från hindret??

jag har för mig att det är 1,6m. Men kolla med nån annan för säkerhets skull =) Eller testa dig fram, det är bäst tkr jag.

vilket avstånd ska markbommen/ travbommen ha från hindret??

Travbommen skall i regel vara 3 meter från hindret.

sen ska du fortfarande ha en markbom på själva hindret. den ska ligga i linje med resten av hindret om du har travbom innan. Om du inte har travbom innan kan de ligga ngn dm längre ifrån hindret.

Men vart får du de siffrorna ifrån?? Sök på internet så ser du att 2,5 är max vad det står överallt. Och serie? Vi pratade om en travbom rent allmänt, kan inte se att du skrivit att det handlade om serie. Och man rider väl inte snabbare in i en serie än på ett enkelhinder och då bör heller inte avståndet vara längre.

du kan slå i vilken bok eller artikel som helst. 2.70 = en travbom och sen anridning på ett hinder i trav.

det är väl knappast ngt att bråka om?

Kl

Det beror på hur stor hästen är också. Maria du kanske pratar om ponny fast du skrev storhäst?:idea:

Avstånd för kavaletti att trava över brukar väl normalt vara 1.30-1.45 cirka och travbom framför hindret dubbla det avståndet har jag för mej dvs normalt kanske 2.70-2.90.

Men kan man också anpassa efter vilken språngkurva man vill ha:idea: bommen bestämmer ju en avsprångpunkt.

Jag bråkar inte, det kändes bara som en ganska vesäntlig sak att ifrågasätta då många läser här och lär sig.

Nej jag menar för storhäst:) Cavalettiavståndet är snarare 1.10-1.30m, 1,45 är väldigt långt för en häst i arbetstrav.

Mvh Maria

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka