Hoppa upp barbacka...

P

Poetry_princess

Hur hoppar man upp barbacka på ett anständigt sätt..? :D
Dvs utan att kicka till hästen eller anfalla den à la cherokeeindian....;)
Bör hästen ta illa upp om man tar stöd med händerna mot ryggen och liksom "häver" sig upp...?

Sv: Hoppa upp barbacka...

Jag leder bort min pålla till släpkärran, ställer mig på hjulhuset och kliver på :D

Jo, ett föremål av högre karaktär brukar fungera...:D jag brukade hoppa upp från en traktor förut..

Men saken är den att min medryttarhäst har flyttats till sommarhagen, och det är den som är min utgångspunkt...;) Jag ska rida från sommarhagen till stallet, och det finns inte så många släpkärror i en hage...:rofl:

Vi har massa nerfallna träd i skogen. Bara att plocka ut pållen ur hagen och sedan bege sig till närmsta stock och sen skutta upp och rida till stallet.

Funkar nog lika bra med en sten eller stubbe. Klättra på staketet.

jag tar sats och springer och hoppar upp och landar på huvet på marken på andra sidan hästen :D Skämt åsido, jag brukar använda mig av något att stå på (pall, sten, etc) men om det inte finns så blir det att böka och trixa och sega sig upp. Det går, men jag tror inte det ser så graciös ut! Nu är ju inte min häst så stor, bara 143 cm och han är väldigt snäll och tålmodig när det gäller uppsittning, det är bara att parkera honom på gräsmattan och ta sig upp i sin egen takt.

Du kan väl ha en rejäl hink/tunna eller en liten pall vid grinden på betet som du kan ha att sitta upp från, den tål ju att stå ute i ur och skur!

Min är bara 142,5 och jag vuxen (men fet :angel: ) så jag brukar använda en sten som ligger lämpligt vid sommarhagen!!!!

när jag sitter upp så står jag på en stor sten så jag i princip bara behöver lyfta på ena benen. (han är 163 hög)
Sitter jag upp ute på ett fält så hoppar jag upp och lägger mig på mage tvärs över ryggen och slänger över benet.
Min häst verkar inte reagera starkt på att hans matte hjälplöst krälar runt på hans rygg, utan han brukar passa på att ta en ät-paus.

Min förra häst var ca 149, honom släppte jag, tog lite sats och sen hoppade jag upp. Plättlätt.
Min som jag har nu är ca 160, så då måste jag ha en liten pall :p

Man tar tag med båda händerna i manen och sedan gör man ett sving...och svingar sig upp. Det krävs träning, men övning ger färdighet. Jag har numera nema problema att hoppa upp barbacka på nästan vilken häst som helst med denna metod.. Att INTE lära sig denna metod är att starkt begränsa sig...för det är ju inte alltid hästen vill stå still bredvid en stubbe/traktor/stol...eller att man överhuvudtaget har nån slags pall till hands. Jag är 163 lång, alltså inte världens längsta människa...men bara man övar in tekniken så är det hur lätt som helst.

Man använder lämpligtvis något föremål att kliva upp från.
Vi har en helt perfekt kabeltrumma vid stallet. Bara att lägga över benet. :)

hallå Mynta2 du kan ju inte bara säja sådär utan att berätta hur det gå till=)=)
HUR GÖR DU? hur lärde du dig tekniken? jag är oxå 163 men tar satts och hoppar upp på mage och sen svänger över benen men hästen e bara ca 126 så hm...jag borde nog kunna anända den smarta metoden istället. så slipper jag slita i onödan på hästens rygg....

jag har sett en tjej göra det du kan. och det ser väldigt enkelt ut man lixom bara kastar över höger benet och så e man upp....men hur????*förvirrad*

Ja, det är en viss teknik att ta sig upp på en hästrygg barbacka utan hjälpmedel...

Visserligen är det enkelt och praktiskt att hoppa upp på hästen i från alla möjliga föremål men det är väl lite fusk tycker jag ;) Själv har jag ingen superteknik än så länge men jag har å andra sidan inte tränat så mycket heller. Men hur gör man då? Jag tror att det bästa sättet är att man står bredvid hästens bog med näsan pekande emot svansen. Man håller i hästens man vid manken med båda händerna. Därefter tar man lite sats genom att ta ett halvt steg bakåt (med höger fot man man sitter upp ifrån vänster sida). Sedan trycker man ifrån högerfoten samtidigt som man vrider sig ett halvt varv åt vänster (vid uppsittning från vänster) och samtidigt "hoppar upp" med vänsterfoten. Genom trycket ifrån höger foten och att man vrider sig får man som en slags "sving" (jag tror att det är den här svingen som Mynta2 menar). För er som vill se en sådan sving live kan jag rekommendera filmen "the legend of the falls" med Brad Pitt. Visserligen har hästen sadel men inga stigbyglar används vid uppsittningen. Vid ett tillfälle kan man göra en riktig detaljstudie av "the-brad-pitt-swing" :D

/Sara

Jag gör likadant :banana:
Det är superenkelt att komma upp även på stora älgar som mynta sa bara man har tekninken.
Senast igår använde jag mig av tekniken och svingade mig upp på min lilla häst på 160 och skritta ett varv runt hagen. :p

Ok såhär gör man:
Ställ dig på hästens vänstra sida strax framför bogen (alltså jämte halsen). Ta ett rejält mantag med vänster hand där manen är lite kraftigare precis ovanför manken håll tyglarna i samma hand, höger hand tar tag om manken (inte i manen!).
Man tar därefter ett litet steg med vänster fot och stampar av ordentligt, samtidigt slänger man upp höger ben. När stampar av från marken drar man sig emot, upp och runt med höger hand, vänster hand har ett hårt grepp i manen för att motverka gravitationskraften. Man får inte glömma att lyfta ordentligt på höger ben så man inte sparkar hästen i sidan det uppskattas inte!
Hamnar man lite snett är det bara att kasa sig tillrätta.
Samma tankesätt fast spegelvänt om man behagar sitta upp från hästens högra sida istället.

Övning ger färdighet, det hjälper inte att veta hur man gör om man inte kan göra det i praktiken. Det är samma sak med att simma många vet hur man ska röra armar och ben men de kan ändå inte simma när de försöker. ;)

min går inte att "hoppa" upp på från marken,han blir bara sur på otympliga klumpiga matte :devil:
jag kliver på från en stor bänk som står på stallplanen :)
(super smidigt)

jag skulle gärna svinga mig upp min min lilla häst har suå lite man så om jag skulle ta tag i mannen och svinga mig upp skulle jag nog ha hela manen i handen :crazy: sen så kan jag ju tillägga att jag inte är världens smidigaste :smirk: så det blir en trevlig hink som jag har vid hagen :D

Jag kan, jag kan!!! :banana: :banana: :banana: :D :D
Jag är 155 och kommer upp på hästar lite större än jag själv. Idag provade jag på ett styck 156-tjockis :D

:bow: åt mig själv :D

antingen har jag någon pall eller något som hjälp eller en kompis som kastar upp en eller så hoppar jag upp från marken jämfota och "kravlar" mig upp... det lär dock inte gå på den nya hästen sen eftersom den är en aningen större... :p

Den där swingen låter superkrånglig.... jag hoppar upp med pall även med sadeln, trots att islänningen jag rider bara är typ 1.37...;) bara för att jag inte vill dunsa på honom...

Får väl försöka öva... som tur är är han väldigt snäll och står stilla i de flesta lägen (såvida det inte finns mat i närheten...:D )

Swingen är superenkel när man lärt sig den, det är endast teknik! Jag är den mest otränade/osmidiga människa jag känner, men kommer enkelt upp på stora hästar på detta sätt. Den största hästen jag hoppat upp så på var 1,72 hög och ung 3m bred!
Kan tillägga att jag försökt hoppa upp med hjälp av voltige-gjord, men det är helt omöjligt, likaså att komma upp på mage först och sedan slänga över benet, det går ju bara om hästen är max 140cm (är själv 1,65).

Ps, ett litet tips: Swingen funkar inte om hästen står med huvudet nere i marken, den måste hålla upp huvudet. Det funkar heller inte på hästar som är små, är hästen 20cm lägre än du själv är lång så blir det svårt.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 118
Senast: tuaphua
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka