Hoppa ponny i klasser för stor häst?

W

Wanilj

Någon som har erfarenhet och har tävlat ponny i hästklasser? Hur har det fungerat, tänker då på avstånd i kombinationer samt breddhinder mm.. Berätta! Kommer eventuellt utbilda d-ponny åt vår son men då jag är "kärring" så får jag ju inte tävla i ponnyklasserna, bara ungponny klasser... har inga tjejer i närheten som kan tävla åt oss heller... Tacksam för tips och råd!

Sv: Hoppa ponny i klasser för stor häst?

Wanilj skrev:
Någon som har erfarenhet och har tävlat ponny i hästklasser? Hur har det fungerat, tänker då på avstånd i kombinationer samt breddhinder mm.. Berätta! Kommer eventuellt utbilda d-ponny åt vår son men då jag är "kärring" så får jag ju inte tävla i ponnyklasserna, bara ungponny klasser... har inga tjejer i närheten som kan tävla åt oss heller... Tacksam för tips och råd!

Tycker inte det blir några större problem med avstånd osv i lägre klasser men det beror ju på ponnyn, därimot har det varit lite regler runt om du tävlar i hästklasser och sen vill tävla i ponny klass.........ponny licens kontra häst licensen. Men det där är bäst du kollar själv med förbundet så du får färska uppgifter.

Hörde från en tjej att om hon startade häst klasser så kunde ponnyn samma år inte starta ponny klass? Vet inte om det stämmer, bara förslag på vad du kan kolla upp :idea:

Ja det är ju klart! Kan ju ställa till det för pojken annars!:D
Men om det gäller en säsong så ska det ju gå... bara det inte är efter en viss ålder så går det inte att skaffa ponnylicens eller liknande krux... Lägre klasser är? 1m- 1.10?

jasg kan tävla ponnyn :angel: har ingen arning själv, men det lägsta är ju 90..

Har en kompis som tävlat sin lite stora arab i ponnyklasser tills hon blev för gammal, tog sedan upp honom i hästklasser och fast han haft lite lång galopp i "ponny-kombinationerna" så fick han långt emellan i "häst-komberna". Har ponnyn kort galopp funkar det kanske att rida på 2 galoppsprång där det ska va 1.;)

Wanilj skrev:
Ja det är ju klart! Kan ju ställa till det för pojken annars!:D
Men om det gäller en säsong så ska det ju gå... bara det inte är efter en viss ålder så går det inte att skaffa ponnylicens eller liknande krux... Lägre klasser är? 1m- 1.10?

Ja, jag menar 90-110 ungefär.............har själv liten "häst" som jag tävlade ponny klasser med förra året och i år RH. Funkar utmärkt!

Ahaa... ok tänkte de var de höjderna!

Har sett en ponny somfick problem med kombinationerna i 115-120.
Han räckte inte till emellan och sprången blev flacka.

Det som jag tycker är tråkigt med ponnys i RH-klasserna är när ryttarna inte inser att dom är för stora och hissar upp stiglädren så inte benen går under magen samt lutar sig framåt för att inte se ut som en jätte.:crazy:

Håller med.

Sen att göra det i utbildningssyfte är ju en annan grej!

Jag är 159,5 lång så jag har större problem med look like a "flugskit" på lite större hästar! Har dock ngr extra gram att jogga bort innan jag rider unghästar...Har en matchvikt på 53-55 kg så jag tror inte att det rent estetiskt kommer bli ngr problem!
Men det var ju just det med kombinationerna.......:crazy:
Men 1.10 motsvarar väl La för d-ponny inte sant?

Yes box.
Sen om det blir långt eller inte beror ju självklart på hästen. Man får väl antingen se till att hoppa in i komb. eller att lägga dem lite i botten och ta två, även om det kanske inte ska rekomenderas. Speciellt inte för yngre hästar.

tycker det är lite synd om de juniorer som är långa då de "tvingas" gå upp på stor häst.. ponnytiden är ju så underbar!

För min och ponnyns del handlar det mer om att få "miljöträningen" som tävling innebär. han/hon kommer ju förmodligen gå ponnyklasser med barnryttare sedan. om inte pojken börjar springa efter töser innan!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 522
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hemmet Jag har nyss googlat lite själv, men vill höra här om det finns fler tips/vilka tips som fungerar bra. Jag har eventuellt en lägenhet...
Svar
11
· Visningar
3 092
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka