G
GinTonic
är det nån som vet något angående en Quarters hopp möjligheter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi äger ett litet QH sto-03, hon löshoppar 90 cm utan problem och med fin teknik. Hoppat med ryttare har hon gjort 4 ggr. Hindren har endast legat på ca 50 cm men hon hoppar dem på 100 cm höjd och med en bra hoppglädje. Hennes extriör är för reining, är mkt snabb och vändbar med stor muskelstyrka i bakdelen. QH är ju världens snabbaste hästras på korta distanser och i USA tävlas de mkt i hoppning. Sök bilder på GOOGLE, USA.är det nån som vet något angående en Quarters hopp möjligheter?
Dollarn är ju nu lägre 6.98 kr, men det blir inte billigt att importera man måste själv åka dit och sen kostar transporten hem av hästen runt 50-60000 kr då dem även måste stanna till ett par dagar i Tysklad innan inresan till Sverige. Kika efter en Quarter i Sverige, här har vi nu mkt att välja på, allrounds med bra gångarter, rena pleasure ämnen eller reining , cutting quartrar.Vad kul att höra![]()
Har tittat runt lite vad som nu finns på marknaden, tyvärr ligger det billigaste runt 40000 och uppåt. Om man jämför detta med vad man får betala i staterna vilket är allt från 2000 och upp. Jag antar att detta är pga att det tills idag inte finns nått större utbud i Europa.
Vad skulle det kosta att importera från USA?
AQHA klasser Hunter Hack i Sverige, tävlas Quarter hästen i Engelsk utrustning och med tränsbett, här bedöms deras hoppkapasitet och teknik med bjudning på hindren av två utländska domare. Hindren ligger offtast bara runt 70-80 cm i höjd.Min kompis har ett quartersto som går både western och engelskt. Hon tränas även lite i hoppning och hoppar bra och gärna på små höjder. Som ngn skrev kan alla hästar hoppa och min kompis häst är inget undantag. Däremot ska du väl knappas köpa en quarter om du vill satsa på hoppning - en korrekt byggd quarter ska ju ha lite naturlig nedförsbacke framåt, om jag förstått det hela rätt, vilket ju inte är idealet för en hopphäst ... Men som sagt, om du nöjer dig med höjder på runt en meter samt mindre hopp i skogen så är det klart att det går bra! Det verkar också finnas en del svårighet i att förena westernridningen med hoppning. Dels är ju inte sadeln så käck att hoppa i och vid hoppning vill du att hästen tar stöd på bettet, vilket inte underlättas om hästen rids på stångbett och med mkt lätt kontakt med tygeln eller nästan enbart med tygeln mot halsen. Det har krävts lite arbete att få min kompis häst att våga ta stöd och lita på ett vanligt tränsbett vid hoppningen ....