hoppa i hage?

Buck

Trådstartare
när jag var liten så hoppade jag alltid hemma i hagen och jag ser flera hästgårdar varje dag som har bommar och hinder ute i hagar som används.

hur ser ni på att träna studs och markarbete i hagar eller på andra platta gräs plättar som inte är anpassade till ridning?

jag tränar och ska tävla hoppning ni i år och rider vanligtvis i grannens ridhus, men till sommaren så kommer jag inte till ridhuset då man måste komma förbi kor på båda sidor av vägen och pollan är hemskt ko rädd. jag vill då kunna träna tilla cavaletti, galopp bommar och kanske en och en annan studs och enkel hinder på låg höjd. kan jag göra det i hagen eller ska jag behöva hyra släp, tvinga ut pappa för att köra 500m till ridhuset för att träna?

hagen i fråga är så gott som sten fri, plan och ca 20*30m (litet jag vet men kan ev låna grannens äng och ställa upp hindena på. den är dock inte lika plan)

Sv: hoppa i hage?

Det beror väll helt på ;) Själv skulle jag aldrig få för mig att hoppa i en hage med dåligt underlag och halt gräs... Men om underlaget är jämt och bra, och det är torrt, så varför inte? Man kan ju även använda broddar om man vill det, brukar dem väll göra på tävlingar som hålls på gräs?

Jag använde hage som paddock när jag var lite så varför inte.

Men jag undrar lite varför du inte kan tex leda hästen till ridhuset om det nu ändå bara är 500 meter? Även om pålle är korädd så kan det vara bra att träna på det.

Jag har lite hinder i hagen, ställde in dem när hästarna inte gick där men nu när vi flyttade dem fick de stå kvar ändå.
Vi har en liten ridbana på gården, men det blir så trångt med hinderna där också så därför satte jag dem i hagen. :laugh:

Det går bra, jag har de mest till att hoppa lite med min unghäst, träna bommar och andra lite enklare övningar. Jag har en bra anläggning nära med utebanor och ridhus där det går att hoppa varje dag nu på sommaren.
Men det tar ca20min att rida dit eller så får man köra och ska man bara göra lite bomarbete är det skönt att kunna göra det hemma.
Dessutom har jag lite samma problem som du med min unghäst, jag måste gå över en väg och hon är livrädd för lastbilar och inte helt säker ute. Därför vill jag helst ha sällskap om jag ska till ridhuset än sålänge. Då är det också bra att kunna hoppa lite hemma om ingen kan rida med.

Men jag vet att underlaget är ok, är det halt får man anpassa ridningen efter det eller brodda som på vilken gräsbana som helst.

Där jag stallade min gamla häst har vi en ordentligt stor gräsbana med fasta hinder.

De bedrevs under sommaren även lektionsverksamhet där samt användes av ett 20 tal inhyra privatryttare. Jag har aldrig hörttalas om någon olycka under de 10 år jag var på den anläggningen. Självklart reds det efter sunt förnuft och ingen red på gräsbanan ö h t (mig veterligen) då de var blött, det hade ju om inte annat förstört underlaget något otroligt.

Skulle man vara rädd för att halka så finns det ju alltid gräsbrodd att ta till :)

Jag gör någon sorts antagande om att underlaget i övrigt är genomkollat och grop/sten fritt.

svarar alla, pollan är extremt ko rädd och litar inte tillräckligt på mig än för att inte springa över mig. jag ska såklart jobba med ko rädslan och ta hjälp av min granne vars häst är van vid korna och försöka ta oss förbi så ofta som möjligt. dock så känns det ibland lite onödigt att rida bort till ridhuset och dra bommarna till padocken från ridhuset med en stirrig häst, när jag kan dra fram 2-3 bommar och trava över här hemma.
det är inte riktigt 500 m till ridhuset men en 5-7 min skrittväg dvs ca 700-800m (inte för att det spelar ngn större roll) :p

hovslagaren var här igår och vi pratade om underlag vid ridning, han sa att det inte borde skada att hoppa ngt små hinder i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka