Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag hoppade 90cm barbacka på min skola för nåt år sedan och mitt enda råd är håll om med benen!!!! haha sen är det väl inget annat du ska tänka på...rid som vanligt. Jag hoppade en tre kombination så det fick bära eller brista men det gick haha
Tänk på att inte "ställa" dig upp lika mycket i språnget som du gör med sadel utan sitt kvar med rumpan på ryggen hela tiden och ge eftergift genom att luta överlivet fram ngt mer.
Annars blir det jobbigt att hålla balansen när man landar.
Har hoppat 140 barbacka på en D-ponny på ett ridläger. Och det var bara att följa med, kändes som att flyga. Men ladningen (spetsig ryggrad och stor manke) var ju inte världens skönaste.
Tror ett bra tips är att se till att inte luta för mkt framåt och vara snabbt tillbaka med överlivet efteråt för att hålla balansen. Och så ner med hälen såklart. Ju mer jag tänker på det så är det väl eg ingen större skillnad att hoppa med eller utan sadel. Samma princip. Men en bra balans är ju en fördel.
Mitt enda tips är att du inte ska ut och hoppa barbacka dan innan du har tänkt att mysa med ev. pojkvän. Min häst har iofs lite väl mycket ryggrad
Hoppar mitt sto barbacka ibland, och som vilse skriver; kan icke gör det på min valack just pga de berömda bockningarna
Lycka till!
Hoppade 120 barabacka med min fjording för några år sedan, skulle jag aldrig vågat idag
Håll om med benen och ta tag i manen så kommer det säker att gå jättebra
WEEEH! :happy:
Igår hoppade jag barbacka, bara ett litet hiner på typ 50 men det var häftigt nog!!
Det var jätte roligt!! Har lite träningsvärk men annars är det bra.
Ska göra om detta om någron vecka igen...
Det är roligt med barbackahoppning, men det är nog inte riktigt nyttigt för hästens rygg. Dock kan man ju hoppa utan sadel, så länge man inte gör det för ofta. Själv så har vi haft det som balansträning som yngre. Kommer ihåg att det var jätteroligt Sist var nog på en liiten (140cm) Fuxponny med väldigt vass manke. Hindret kanske på 70cm.. Aj!.D
Luta dej lite lite bakot när du rider mot hindret. När du är ganska nära res dej men knip inte åt men knäna. Börja med bommar och höj sedan vart eftersom du hittar balansen!
Lycka till
hej hej! det är jätte kul att hoppabarbacka!!!
Gjorde det på en travare som knappt kunde galoppera och med en vass ryggrad ca 1m, i skogen utan skor det va lite riskabelt men man måste ju få ha lite kul ibland
Du måste resa dig upp (lätt sits) även fast det är barbacka det kanske inte är så jätte skönt för hästen men om du har en bra sits och balans så kommer det nog att gå jätte bra du måste ju såklart ha ner hälarna och inte spänna dig för mkt,då blir ju hästen kanske nervös och kanske vägrar och då blir det kanske inte så jätte kul men du klarar det nog
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.