Hoppa 40 cm?

mikich

Trådstartare
Hejsan! :) Det är så att jag har anmält mig till en clear round 40 cm som jag ska tävla på en ungefär 1.60 häst. Jag har bara hoppat 30 cm med denna hästen men 40 cm med en annan ponny i stallet. Kommer det bli ett jättesprång över hindret eller kommer hon bara "skutta" över det? Jag kan ju säga att hon har rätt stor galopp om det kan vara till någon hjälp.

Tacksam för svar. :)

Är hon van att hoppa?
Om hon är det kommer hon med största sannolikhet bara ta ett litet skutt :) En väldigt grön häst kan ibland överhoppa, alltså hoppa mycket högre än vad hindret är högt, och då kan det förstås kännas som ett jättesprång.

Hur kändes det att hoppa 30 med henne och 40 med ponnyn? Kändes det jättestort eller mer som ett skutt? Sannolikheten är stor att det kommer kännas ungefär lika som då, för en stor häst är både 30 och 40 cm småhinder eller nästan bara upphöjda bommar.

Och känns det väldigt nervöst kan du ju alltid ta ett mantag för säkerhets skull!

Frågar samma sak som @_Charlotte_, är hästen van att hoppa? Min ponny (för övrigt 1,40 hög) överhoppade något fruktansvärt på små höjder när jag precis hade börjat med inhoppningen. Det räckte med att bommarna bara var lite upphöjda för att det skulle bli ett ordentligt "hopp". Idag bryr hon sig inte ens om att försöka hoppa när hindren är så låga som 30-40 cm, det börjar väl mer likna ett hopp vid 50 cm, men egentligen går det väl att räkna som ett större galoppsprång.

Det finns ingen möjlighet att du kan prova att hoppa hästen på 40 cm innan tävlingen? Så att du vet, och slipper oroa dig för det när det är dags? Annars är det kanske en tröst att de där tio centimeterna känns inte så mycket när hindren är så pass låga. Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka