Nu har jag äntligen fått klartecken från SVA att skaffa fler höns, dvs min höna dog inte av någon smittsam sjukdom (utan äggledarinflammation). Nu tänkte jag försöka utöka flocken för det stackars två hönsen jag har är lite ensamma...
Vad roligt!! Att du fått klartecken även om omständigheterna säkert inte var så himla roligt.
Jag vill helst kläcka egna kycklingar för att minska risken att få in smitta i flocken. Men höns jag har nu är inte ruvningsbenägna alls. Så jag tänkte skaffa mig en kläckningsmaskin. Men jag kan inget om att kläcka fram kycklingar i maskin. Har ni tips?
Så har jag också tänkt då jag dessutom bor på ett ställe som troligen aldrig haft höns förr, så förutsättningarna var ju bra av den anledningen också när det gäller smittor. Inte vill man ha in något då.
Jag skulle köpa en brinsea-kläckare med fuktpump och sådant i redan. Köper man den från Arctic hen så får man tre års garanti och fantastisk service.
Hur gör man när kycklingarna är kläckta? Då måste de ha värmelampa, eller hur?
Inomhus de första veckorna med värmelampa/värmebord. Tas inte bort förrän de är fullfjädrade (ca 5 veckor).
De bör väl vara separerade från de vuxna hönsen? Även på natten?
Ja.
Blir kycklingar kläckta i kläckningsmaskin annorlunda än de som har en mamma?
Det bästa är att ha dem med höna av så många anledningar men det är svårare på andra sätt. Vill man kläcka fram fler än 10 i taget är det svårt tycker jag.
Fördelarna med mamma är att du inte behöver kolla efter pasty butt eller vara rädd för kyla (man behöver ingen värmelampa med höna) och självklart är det ju mer både naturligt och bra för kycklingarna.
Nackdelarna är att har man många andra och kanske inte så snälla höns måste de ändå vara åtskilda och då har du ännu ett ställe att mata på.
Jag ser ingen skillnad på hur maskinkläckta hönor är som mammor dock. Vi har bara haft fina mammor (två än så länge) och de är båda uppvuxna utan någon mamma själv.
När kan en släppa ihop dem med de vuxna hönsen?
Vi ska snart flytta över våra ”nior” (de är nio stycken) till en egen bur i stora hönsgården. De är nu 7-8 Veckor.
Där får de bo i 2-3 veckor, se de andra, se omgivningen och vänja sig. Det gäller även de äldre.
Sedan öppnar vi och de får gå ut och in som de vill och det även De stora hönorna för vi har ingen liten lucka.
De små är kvicka och de stora har än så långe aldrig varit elakare än att nypa till dem om de kommer för nära.
Vi har kvar deras egna krypin men tar sedan bort staketet mellan (typ kompostgaller eller annat).
Till hösten har de av egen maskin flyttat in i hönshuset med de andra. Smidigt och lätt.
Vi har även testat att släppa dem direkt in en natt men det tog mycket längre tid för dem att acklimatisera sig och de andra var mer elaka.
Mitt förslag är att titta på Youtube för mer information. Det finns massor av bra instruktionsvideor om detta.