hönsfolk, behöver lite råd..

Tviggy1081

Trådstartare
Min mamma har för en tid sedan tagit hand om några hönor, allt har gått bra och vi har fått mycket goda ägg :)
Men nu har de börjat hacka på varann :cry:
Så pass illa att vi har fått ta bort en av dem.
Det är sedan vårsolen har tittat fram så vi har hängt för ett fönster så det är mörkt, då har de lugnat sig lite..
Någon som vet vad vi kan göra?!
Hönsen har det otroligt rent och fint, får en varierad kost+äggfoder från hönseriet de kommer ifrån.
de är nu 6st 5vita och en brun.
Tips mottages tacksamt.

Sv: hönsfolk, behöver lite råd..

A/ Släpp ut dom!

B/ Skaffa en tupp!

Rent allmänt, höns struntar i om det är skinande rent i hönshuset eller om dom får värsta supermaten. Dom har liksom andra värderingar. :)

LIA

Min mormor har haft höns i flera omgångar men inte så många varje gång. Men en omgång höns hon hade de hackade först på en stackars höna, så mormor släppte ut henne så hon fick gå fritt i stallet men hon dog i alla fall (hon hade två "hönshus" på varsin sida av stallgången). Men sen började alla hacka på varandra mer eller mindre, jag kallar för att dom blev kanibaler, mormor tog de beslutet att ta bort alla höns och sedan skaffa nya. De fanns en tupp i varje del vad jag minns...Det är enda gången jag vart med om de, alla andra höns hon har haft både före och efter har det inte varit några problem med...

Jag vet att de e svårt att ta bort även höns om man blir kära i dom men mormor hittade ingen annan lösning än att ta bort dom. Jag blev faktiskt nästan lite ledsen då hon valde att ta bort sista omgången av höns mycket för att Tuppen var jätte fin och både han och hönorna var väldigt personliga och man kunde ha dom i fammnen! Hon dom redan som ägg under en värmelampa. Hon tog bort dom pga fågelinfluensan...

A/ Släpp ut dom!

B/ Skaffa en tupp!

Rent allmänt, höns struntar i om det är skinande rent i hönshuset eller om dom får värsta supermaten. Dom har liksom andra värderingar. :)

LIA
Håller med om ovanstående. Låt hönsen vara höns och släpp ut dem och skaffa en tupp. Tuppen styr upp bland hönsen så det inte blir så mycket mobbing.
Lycka till med era höns.

Hönsen ska självklart få gå ut när vädret tillåter :)
Jag har läst att har inte hönsen någon tupp så tar en av hönorna över tuppens roll, och det har skett bland dessa med.

Vädret tillåter alltid att hönsen är ute! Det enda som kan hålla våra höns inne är en massa nysnö.

Tuppen kan inte ersättas med en höna, däremot får man alltid en höna längst upp i hierakin, men det är liksom inte samma sak. En tupp håller ordning på samtliga höns.

LIA

hm..hönsen är från ett hönseri, vana vid 21grader..
ut ska de iallafall, men inte riktigt än.
skaffa tupp är inga problem iallafall.

hm..hönsen är från ett hönseri, vana vid 21grader..
ut ska de iallafall, men inte riktigt än.
skaffa tupp är inga problem iallafall.

Att hönsen släpps ut betyder inte att ni behöver stänga dem ute.
Om de har fritt att gå in så ska du se att de själva går in om det inte passar ute.:idea:

Är det snö ute så skottar man.Ja, i år med ca 1 m snö har vi fått ploga åt dem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu kommer min långa historia..... Jag flyttade till hösten nu till nytt stall, på en 4H gård dessutom. Pga av att jag redan efter...
Svar
10
· Visningar
2 210
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25