Mia_R

Trådstartare
Så har det då äntligen flyttat in 8 småtjejer i det omkalkade hönshuset! Två gula, en nästan vit, en vit och lite spräcklig och fyra viltfärgade. :love: De var lite försiktiga med att hoppa ur lådan först men sen tog nyfikenheten över och de hoppade ur en och en. De var törstiga efter resan och lät sig sedan väl smaka av lite korn som jag fått av grannen, ska köpa hönsmat efter helgen men tills dess får de klara sig på kornet. :d I morgon ska näten upp så sötnosarna kan vara ute och rota runt utan att höken tar dem och jag ska ställa in en balja med fin sand till dem att bada i. :bump:

Jösses vad jag slet med kalkningen, var så totalt slut i armarna att en liten bit av väggen är okalkad och vilken skillnad man ser! :eek: Mer hönspyssel i morgon och däremmellan ska vi fortsätta renovera köket och jag ska hjälpa en kompis tömma stallet efter ett par nödslakter. :(

Puh, lång dags färd mot natt men nu är alla klara för sängen och vi har skålat i lite whisky för de nya familjemedlemmarna. Bilder kommer, men jag måste hitta kameran först. :o Jag är väldigt nöjd med "mitt" hönshus så långt. :D

Sv: Höns!

Å va spännande, ja skulle så gärna ha höns, men ju mer ja lånar å läser på biblioteket om alla regler hit å dit med hönshållning, ju längre bort flyger drömmen... men nån gång i livet så... In me lite bilder nu bara!!!:)

Vad för regler?
Jag tror höns är bland det minst komplicerade husdjuren att hålla.

LIA

Tack, jag sitter och surfar massor om foder nu och eftersom vi BARF:ar hundarna och katterna känns det naturligt att även börja BARF:a hönsen, är väl mjölmask som inte känns så kul att syssla med. :crazy:

Jo, de är nog okomplicerade att hålla, men om man ska bygga hönshus själv blir det destå värre, det är ju inte direkt bara att sättta upp några pinnar och slänga in lite mat:angel:

Mjölmask är faktiskt ganska okomplicerade! du kan beställa från flera olika ställen på internet, sedan kan de hållas i en låda med tex havregryn. Dom "håller" även längre om du ställer dom på ett svalt ställe (kylen är för kall) sen är det bara att hälla dom i en skål med hyfsade kanter. Dom klättrar inte så bra

Det blir precis så krångligt att bygga hönshuset som du gör det. :)

Hönsen är mycket "förlåtande" när det gäller hur deras hus ser ut. Som Gamoroza skriver, så finns några måsten. Hönsen ska ha vatten, foder, snäckskal, värpreden, sittpinnar och fr a utevistelse varje dag. Gärna ett fönster som hjälper dom hålla reda på dygnet.

Skulle tro att en medelgod hemmasnickare fixar ett hönshus på en dag. Det finns gott om "ritningar" att hämta på nätet och i böcker. Snåla inte med storleken. Dels kan flocken växa vartefter, dels är det mer lätthanterligt.

LIA

Överskatta inte behovet av maskar.
Foderstat :):
Välj vegetabiliskt blandfoder och havre (+ snäckskal) som grund samt lägg in gräsklipp, nate mm, samt givetvis matrester, gammalt bröd etc från hushållet. Likaså om det blir några rester av katt och hundmat.
Höns är allätare i ordets bemärkelse.

LIA

Färskfoder, kött, ben, grönsaker, ris och frukt mm, inget torrfoder eller konserveringsmedel. Du får goggla så hittar du massor! :idea:

Åh, vad kul, jag ska också ha höns någon gång i framtiden.

Har du inget kort på ditt höns hus? Jag blir så nyfiken.

Har inte hittat kameran ännu. :o Huset är helt upp- och nervänt pga allt stök med att försöka få köket på plats. :bow:
Husse blev uppskickat till småttingarna med nytt vatten och vitaminer, allmän koll av läget hur de mår och hur de äter, stackarn. :D Hönsfarmare var väl kanske inte vad han trodde han skulle bli när han växte upp och det fanns en del motstånd tidigare, men med fin-fina villkor med grannen så kunde han inte säga nej längre utan följde ju till och med och hämtade dem. :idea:

De bor gratis och får gratis säd + min lilla granntant är så lycklig över att det har flyttat in höns igen så enda "hyran" är gratis ägg åt dem när de börjar värpa. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka