Höns som parasitbekämpning?

the_connemara

Trådstartare
Kan man "växel/sambeta" häst och höns/gäss/ankor (de kanske inte betar direkt men ni fattar nog ;))? Kan det fungera för att minska parasittrycket? Är det ett stor spann av hästens skadliga parasiter hönsen kan minska?

Isf, vad för slags djur behöver man och hur många/yta?

Och hur fungerar det med ev salmonella (jag tänker bara kyckling = salomonella, vet inte mer än så)?

Vet inte riktigt var jag skulle lägga tråden men eftersom huvudtanken var att hålla nere parasitsmitta i hagarna så blev det hästverksamhet - anläggning :)

Tänker ungefär att 2 hästar har 0.5 ha vinterhage - då går x antal höns i 0.5 ha sommarhage. Och sedan växlas det på våren. Någon typ av "utehöns" (finns det ens? Gäss/ankor finns väl?) som har ett eget isolerat hönshus i närheten av hagen. Men jag kan som sagt inget alls om höns, bara hört lite om att de kan fungera som (delvis) parasitbekämpning genom att de pickar sönder hästbajsarna och äter parasiter/spannmål etc. Och en sönderpicknign av högen leder ju bara det till mindre chans för parasiter att överleva.

Sv: Höns som parasitbekämpning?

Hmmm- får man ha häst/fågel på samma mark? Det var mkt snack om det när fågelinfluensan var...
Tror syrran har sagt till mig att jag inte får ha i samma byggnad iaf- hon läser miljöskydd... men jag är inte säker.

Nu kan jag inte säga något säkert utan detta är mina tankar om det hela.
Höns äter det mesta dock inte gödsel ;). Jag misstänker att parasiternas larver är för små (hur stora är de?) för att hönsen ska hitta dem. Du kan troligen få en parasitbekämpning genom att hönsen sprätter sönder hästarnas träckhögar och letar efter fluglarver varpå träcken torkar ut och larverna förhoppningsvis dör. Salmonella, visst kanske, men så länge man ser till att bereda kyckling/ägg ordentligt så är problemet ganska litet. Vad jag läst så räknar man inte med någon större smittspridning mellan höns och häst vid utegång de bör dock inte dela stall (finns fler orsaker till det än smitta). Det stora problemet jag kan se med din plan är hur rovdjurstrycket ser ut samt hur hagarna ser ut. Höns gillar buskar som de kan gömma sig under och stora öppna ytor är inte deras favorittillhåll. Räv och hök men även andra rovdjur plockar sig gärna en liten höna eller fler till middag. Frigående höns är idylliskt men kräver nog en ganska stor närvaro av människor i omgivningen för att inte svinnet ska bli alltför stort.

Jag tycker nästan att du ska kolla runt om det finns några som har får i dina trakter, de är lättare att hålla inom staket och är duktiga på både betesputs och parasitbekämpning :)

Har aldrig hört att man har höns /gäss för att minska parasittrycket ?

Var har du fått det ifrån ? Ren nyfiken het ?

Mia

det är antagligen by far lättare att antingen kratta ut högarna, köra ut dem med kompostgaller, eller helt enkelt mocka upp det. Istället för att ha höns som det är en hel del jobb med. Jag skulle nog inte vilja att mina hästar åt av gräs med fågelskit på... Hellre en extra avmaskning så att säga. Sen lägger de ju ägg, då måste du bli av med dem! Måhända att du använder nåt ägg per dag, men jävlar va du kommer få baka ;) O sen ska de ha mat, vatten.. .U name it! Ska man ha höns så ska man ha dem för att man tycker de är mysiga, och för att man verkligen vill ha lite ägg. För att bekämpa parasiter så ska man nog välja en mindre parasitbärande lösning ;)

Hmmm- får man ha häst/fågel på samma mark? Det var mkt snack om det när fågelinfluensan var...
Tror syrran har sagt till mig att jag inte får ha i samma byggnad iaf- hon läser miljöskydd... men jag är inte säker.

Det är bla det jag funderar över. Ha höns och häst i samma stall är väl inte att rekommendera (pga dammet). Men att ha dem på samma mark samtidigt? Eller byta hage sinsemellan? Eller behövs kanske "hönsfri" tid innan hästen får gå där igen? Och om hagarna bara skiljs åt av ett staket (med hönsnät såklart)?

Nu kan jag inte säga något säkert utan detta är mina tankar om det hela.
Höns äter det mesta dock inte gödsel ;). Jag misstänker att parasiternas larver är för små (hur stora är de?) för att hönsen ska hitta dem. Du kan troligen få en parasitbekämpning genom att hönsen sprätter sönder hästarnas träckhögar och letar efter fluglarver varpå träcken torkar ut och larverna förhoppningsvis dör. Salmonella, visst kanske, men så länge man ser till att bereda kyckling/ägg ordentligt så är problemet ganska litet. Vad jag läst så räknar man inte med någon större smittspridning mellan höns och häst vid utegång de bör dock inte dela stall (finns fler orsaker till det än smitta). Det stora problemet jag kan se med din plan är hur rovdjurstrycket ser ut samt hur hagarna ser ut. Höns gillar buskar som de kan gömma sig under och stora öppna ytor är inte deras favorittillhåll. Räv och hök men även andra rovdjur plockar sig gärna en liten höna eller fler till middag. Frigående höns är idylliskt men kräver nog en ganska stor närvaro av människor i omgivningen för att inte svinnet ska bli alltför stort.

Jag tänkte lite på salmonella som i att hästen betar där hönorna skitit, men det kanske är långsökt, jag har ingen aning :D

Rovdjuren tänkte jag med på, om hönsen är inne under skymning/natt, det räkcer inte väl? Det är stora risker även dagtid? De skulle då gå med eller kloss intill hästarna men inga människor närvarande =/

Jag tycker nästan att du ska kolla runt om det finns några som har får i dina trakter, de är lättare att hålla inom staket och är duktiga på både betesputs och parasitbekämpning :)

Jag har oxå tänkt på får. Eller kanske någon kossa :D Som växelbete då en period per år. Höns var just för att det är det enda jag/vi skulle kunna tänka oss att själva ha hemma. På tok för lite mark i fallet jag tänker på för att ha fler stora djur än 2 hästar som betar.

Har aldrig hört att man har höns /gäss för att minska parasittrycket ?

Var har du fått det ifrån ? Ren nyfiken het ?

Mia

Från början var det en vän som sett ett program om en ekologisk bonde i England tror jag som utarbetat ett helt system med djur för att uttnyttja marken mer och minska parasiter. Jag googlade lite och hittade bla den här länken: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90346.0. Dessutom harj ag hört att ankor är jättebra på att ta sniglar i trädgården, och så skrev jag tråden :p

det är antagligen by far lättare att antingen kratta ut högarna, köra ut dem med kompostgaller, eller helt enkelt mocka upp det. Istället för att ha höns som det är en hel del jobb med. Jag skulle nog inte vilja att mina hästar åt av gräs med fågelskit på... Hellre en extra avmaskning så att säga. Sen lägger de ju ägg, då måste du bli av med dem! Måhända att du använder nåt ägg per dag, men jävlar va du kommer få baka ;) O sen ska de ha mat, vatten.. .U name it! Ska man ha höns så ska man ha dem för att man tycker de är mysiga, och för att man verkligen vill ha lite ägg. För att bekämpa parasiter så ska man nog välja en mindre parasitbärande lösning ;)

Varför inte? Hade du kunnat ha hästarna där typ 1 månad efter att hönorna gått där?

Första fetmarkerade: Ägg är inget problem :D Fast det beror ju helt klar på hur många djur man behöver för att ha nytta av dem (med hästbajset), äggen är ett plus.

Att sköta höns inbillar jag mig ändå som lättare än att ha andra djur, men helt klart ska det vara hanterbart! Det är dock en senare frågeställning - OM hönsen kan göra någon nytta med bajset alltså. Annars är jag inte för tillfället intresserad att ha mer djur än hästar.

Andra fetmarkerad: Vad menar du då?

Från början var det en vän som sett ett program om en ekologisk bonde i England tror jag som utarbetat ett helt system med djur för att uttnyttja marken mer och minska parasiter. Jag googlade lite och hittade bla den här länken: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90346.0. Dessutom harj ag hört att ankor är jättebra på att ta sniglar i trädgården, och så skrev jag tråden :p

Ahaa ;) Ska ut och läsa . Kanske ska starta bageri samtidigt :D

Mia

fåglar är kända för att kunna bära mkt bakterier o sprida sjukdomar! Delvis äter de nästan allt, sen (bortsett från höns då;) ) så brukar de flyga rätt långt beroende på årstid. Att ha hästar en månad efter att höns har gått där är nog inga problem såvida man inte tänker sig typ 20 höns på en yta av en utebox :P Men hur mkt mark har du inte då om du kan avvara varje hage i 1½-2 månader?! Helt klart värt o göra en undersökning, men jag tror mer på får eller varför inte grisar? Grisar vill man kanske inte ha på sitt sommarbete, men väl i vinterhagarna? De kan man dessutom slakta sen på vintern o äta :)

våra kråkor och skator är parasitbekämpare här hos oss, iallafall på sommáren

jag kunde inte förstå varför högarna var ut spridda tills jag kom på skatorna som brukar hänga runt hästarna hela tiden...

nu har inte mina hästar speciellt mycket så att de behöver avmaskas,,, jag städar hagen under sommaren men det är ju bra att skatorna hjälper till:D

jag är glad så länge jag inte behöver avmaska då min häst varit väldigt dålig i fång...

MMBetsybabe

Nu kan jag inget om ankor eller andra fåglar förutom att jag tycker fåglar överhuvudtaget är ganska äckliga djur...

Men i vårt stall har stallägaren skaffat får som går och förbetar och även efterbetar sommarhagarna. Dom äter upp ägg som senare dör i deras alla magar.

Däremot har jag forskat lite kring ankor som snigelbekämpare i mammas trädgård men kommit fram till att det blir mängder med äcklig ankbajs som är 100 gånger värre än att ha sniglar i trädgården!

Sniglarna kan man rensa på annat sätt! Nu till våren funderar jag på att hälla salt runt hennes tomtgräns! Men det regnar väl iofs bort men NÅNTING åt det hållet.....

;) Låter ju som det bästa alternativet kontra höns .

Connemara intressant tråd ;) Hade aldrig hört talas om detta innan . Alltid lär man sig något .

Mia

Vi hade frigående höns vid stallet (ej våra höns). De var MYCKET duktiga på att sprätta isär skithögarna och plocka larver och annat äckel de hittade där. Eftersom vi hade få hästar så hann hönsen väl med att sprätta ut de högar som blev, vilka sedan regnade ner i marken. Vintertid blev det lite svårare för dem, högarna frös och hönsen var inne och då märkes det tydligt vilken nytta de gjorde.

Svårt att uppskatta hur mycket parasittrycket minskade, våra hästar hade aldrig något fynd när vi lämnade in Kolla Masken. Flugor och knott fanns det ju ändå, och ett år hade hästarna mycket flugägg på benen. Men som sagt; aldrig något på maskproverna.

Senast ändrad:

Skriver under på det.
Vi hade också sprätthöns, aldrig något på träckproven och en mycket välstädad gårdsplan :p Hönsen "krattade" ju den i jakt på havre och annat mumsigt som en slabbig häst slängt ut.

TS, jo ankor betar faktiskt :p I varje fall myskankor.

Betar gör väl både ankor och höns. Inte för att det blir några mängder av det höns betar, men ändå...

Däremot har jag forskat lite kring ankor som snigelbekämpare i mammas trädgård men kommit fram till att det blir mängder med äcklig ankbajs som är 100 gånger värre än att ha sniglar i trädgården!

Sniglarna kan man rensa på annat sätt! Nu till våren funderar jag på att hälla salt runt hennes tomtgräns! Men det regnar väl iofs bort men NÅNTING åt det hållet.....

Helt OT salt runt tomtgränsen är nog rätt meningslöst. Det finns redan massor av sniglar i trädgården. En person frågade på ett anant forum efter att ha läst om snigelbekämpning att man kunde spänna up en koppartråd på marken och att sniglarna inte skulle vilja ta sig över den. Källan är mycket osäker men jag funderar på att testa till sommaren. Kostar bara en gammal skrotfärdig kabel och lite tid. Annars finns det sigelgift i form av järnfosfat (blågröna pelletar). Sniglarna älskar den och dör och den är ofarlig för andra varelser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka