Honkatt skriker

Snälla sluta oroa dig, det börjar spåra nu 😅De kommer ALDRIG att bli hemlösa. Ja dem vill ha katt helt klart. Och ja man kan ta hem redan hemlösa katter, det är toppen!
Nej det är inte relevant ville bara ha tips hur man kan lugna en löpkatt! Det är ju naturligt så nån plåga är det inte! Varför ska folk gå in i krigs-mode på nätet?
Frågan engagerar och vi som dagligen ser det fruktansvärda lidande som många hemlösa katter har svårt att hålla tyst tyvärr. Varje planerad kull huskattungar tar hem ifrån dom som verkligen behöver dom - punkt

Ja vet vilka föräldrarna är och de har stamtavla.
Man kan påstå saker utan att säga det rakt ut.
Du behöver inte oroa dig. Det finns idioter här i världen, men jag är då ingen idiot och då behöver man inte läxa upp mig. Jag känner till problemet. Jag förstår inte hur man någonsin skulle kunna göra sig av med sin katt 😥

Förut var det en ras och en korsning/husis, nu är båda föräldrarna raskatter med stamtavla? Nästa fråga är, varför avla fram kattungar med mycket ras (som dessutom hade hälsoproblem) istället för att avla raskattsungar som man kan få betydligt bättre betalt för. Avel/utställningskatter brukar dessutom ligga högre i pris än sällskapskatter. Seriösa uppfödare gallrar hårt så att bara de katter som bedöms lämpliga, både ur hälsosynpunkt och mentalt, går vidare i aveln. Många uppfödare har också börjat kastrera innan leverans eftersom mycket olämpliga katter tidigare har parats av BYB.

Att det dessutom skrivs att en fertil hona man vill avla på ska vara utekatt är så fel det bara kan bli. Det enda resultatet är att katten kommer komma hem snarast möjligt med ungar i magen parad med en helt okänd (hälsotestad?) hane.

Om man är allvarlig med aveln, eller tom bara vill ta en kull med ungar för att det är 'roligt,' så måste man ha kunskap om löp och vara beredd på en löpande honkatt och vad det innebär. Nej, det är inget någon kan göra något åt utan man får vackert utstå en max stressad katt med personlighetsförändringar och bara hoppas att hon inte börjar markera. Och sedan vara beredd på att upprepa samma process med några veckors mellanrum. Det finns skäl, förutom omtanke om katten, att i princip inga kattägare har fertila honor (eller hanar).

Förut var det en ras och en korsning/husis, nu är båda föräldrarna raskatter med stamtavla? Nästa fråga är, varför avla fram kattungar med mycket ras (som dessutom hade hälsoproblem) istället för att avla raskattsungar som man kan få betydligt bättre betalt för. Avel/utställningskatter brukar dessutom ligga högre i pris än sällskapskatter. Seriösa uppfödare gallrar hårt så att bara de katter som bedöms lämpliga, både ur hälsosynpunkt och mentalt, går vidare i aveln. Många uppfödare har också börjat kastrera innan leverans eftersom mycket olämpliga katter tidigare har parats av BYB.

Att det dessutom skrivs att en fertil hona man vill avla på ska vara utekatt är så fel det bara kan bli. Det enda resultatet är att katten kommer komma hem snarast möjligt med ungar i magen parad med en helt okänd (hälsotestad?) hane.

Om man är allvarlig med aveln, eller tom bara vill ta en kull med ungar för att det är 'roligt,' så måste man ha kunskap om löp och vara beredd på en löpande honkatt och vad det innebär. Nej, det är inget någon kan göra något åt utan man får vackert utstå en max stressad katt med personlighetsförändringar och bara hoppas att hon inte börjar markera. Och sedan vara beredd på att upprepa samma process med några veckors mellanrum. Det finns skäl, förutom omtanke om katten, att i princip inga kattägare har fertila honor (eller hanar).
Har 3 katter och honan är inte samma som de andra 2 som jag dragit tänder på. Blev mer en diskussion om raser där. Du behöver inte vara orolig 😉 Jag har veterinär till granne. Såklart kommer jag inte släppa ut henne innan hon är parad? Anta inte att jag är korkad, tack!

Det jag ville var att kanske någon skulle skriva lite hur det varit för dem med honkatt 🤦‍♀️

Frågan engagerar och vi som dagligen ser det fruktansvärda lidande som många hemlösa katter har svårt att hålla tyst tyvärr. Varje planerad kull huskattungar tar hem ifrån dom som verkligen behöver dom - punkt
Har tagit hemlös katt, oskyldiga människor kan lixom inte ansvara för idioters slarv med alla djur 🤦‍♀️

Har 3 katter och honan är inte samma som de andra 2 som jag dragit tänder på. Blev mer en diskussion om raser där. Du behöver inte vara orolig 😉 Jag har veterinär till granne. Såklart kommer jag inte släppa ut henne innan hon är parad? Anta inte att jag är korkad, tack!

Det jag ville var att kanske någon skulle skriva lite hur det varit för dem med honkatt 🤦‍♀️
Jag har två honkatter. Det är tyst och lugnt eftersom de är kastrerade. Inte svaret du vill ha kanske med det är sanningen.

TS, jag förstår att det inte är roligt att komma in på ett forum och be om hjälp med x, och få till svar att den enda riktiga lösningen är att se till att x inte händer. Särskilt när många är starkt engagerade och skriver ganska hårt om saken. Men, jag hoppas att du ändå kan tänka över vad vi sagt, och fundera en vända till på om det här med ungar faktiskt är det bästa för både din katt och alla hemlösa katter där ute. Det är trots allt jobbigt för din hona och riskerar att ta hem från hemlösa katter. Jag förstår att det är tråkiga råd att få. Vill du gärna testa ha kattungar finns det många katthem som säkert behöver hjälp att ta hand om infångade kullar nu i vår. Kanske är det en bra idé att vara fodervärd/tillfälligt hem till dem istället? Så får du ändå testa på att ha kull, innan du bestämmer dig :)

Den kontrollerade aveln ska absolut gå före den okontrollerade, det är för mig självklart! Och titta på antalet hemlösa katter och deras bakgrund. Ska vi fortsätta avla fram ännu fler huskatter till katthemmen att ta hand om? Jag förstår ärligt talat inte att ni inte tycker huskatten är värd ett bättre öde och högre status?
Men hur bra är den kontrollerande aveln då? Och en fråga till: Kan verkligen inte huskattsavel vara kontrollerad? Jag ser det som huskattsaveln kan vara kontrolleras, som TS tänker, eller okontrollerad, alltså en okastrerad hona blir dräktig utan någon plan eller önskan.

Okej så du menar att även "bara testa" är värt att utsätta katten för lidande för, inklusive möjligheten att kattungarna sedan blir oönskade?

Jag bråkar inte, jag diskuterar. Det är viktigt för mig att djur inte far illa, och jag ser här en stor potential för lidande hos din katt och även de potentiella ungarna.
Vad menar du den stora potentialen för lidande ligger i ? just för TS katt.
Är det ingen som tänker på den oseriösa grupp som avlar fram raskatter enkom för att få pengarna? det är klart att den gruppen vill ha bort huskatterna så de får mer köpare.

Annars håller jag med dig om att mer eller mindre inte avla alls- dax att se katter som den invasiva art den är, och bara att hoppas det kommer en lag att katter inte får vara ute alls mars- sep ex, det om något kan minska antalet katter att komma till värden.

Vad menar du den stora potentialen för lidande ligger i ? just för TS katt.
Är det ingen som tänker på den oseriösa grupp som avlar fram raskatter enkom för att få pengarna? det är klart att den gruppen vill ha bort huskatterna så de får mer köpare.

Annars håller jag med dig om att mer eller mindre inte avla alls- dax att se katter som den invasiva art den är, och bara att hoppas det kommer en lag att katter inte får vara ute alls mars- sep ex, det om något kan minska antalet katter att komma till värden.
Att behöva löpa med den stress det innebär, högre risker för sjukdomar, obehag och stress och eventuella komplikationer kring dräktighet, problem om något går fel med kullen etc etc. Det är en stor risk att ta för att, som TS skriver, "bara testa".

Äpplen och päron angående "men tänk på x", men om du nu är emot att avel: Varför skulle två fel göra ett rätt?

Men hur bra är den kontrollerande aveln då? Och en fråga till: Kan verkligen inte huskattsavel vara kontrollerad? Jag ser det som huskattsaveln kan vara kontrolleras, som TS tänker, eller okontrollerad, alltså en okastrerad hona blir dräktig utan någon plan eller önskan.

Huskattavel kan absolut vara kontrollerad, vilket den knappast kan kallas idag. Din åsikt är väl en ganska typisk skillnad på huskattuppfödare och raskattuppfödare. För mig är en avel inte kontrollerad för att man medvetet låter sin löpande hona para sig.
Den aveln gynnar inte huskatten som grupp, utan bara ägaren.

Det var väl det man gjorde när man skapade Européen?

Ok, jag visste inte det. Sist jag hade kattunge för många år sen gjordes det inte så tidigt.
Jättebra dock!

I t.ex Danmark och USA har man gjort det längre, till Sverige kom det för kanske 10 år sen. Jag kastrerade 2 kullar vid 12 v (då bara hanar, honor är det färre veterinärer som gör pga speciell utrustning) 2015. Det är inte alla veterinärer som gör det, men fler och fler. Vilket jag också tycker är toppen!

TS, jag förstår att det inte är roligt att komma in på ett forum och be om hjälp med x, och få till svar att den enda riktiga lösningen är att se till att x inte händer. Särskilt när många är starkt engagerade och skriver ganska hårt om saken. Men, jag hoppas att du ändå kan tänka över vad vi sagt, och fundera en vända till på om det här med ungar faktiskt är det bästa för både din katt och alla hemlösa katter där ute. Det är trots allt jobbigt för din hona och riskerar att ta hem från hemlösa katter. Jag förstår att det är tråkiga råd att få. Vill du gärna testa ha kattungar finns det många katthem som säkert behöver hjälp att ta hand om infångade kullar nu i vår. Kanske är det en bra idé att vara fodervärd/tillfälligt hem till dem istället? Så får du ändå testa på att ha kull, innan du bestämmer dig :)
Det där sista har jag gjort, eller nästan i alla fall. 😅 Vi hade en strykarkatt som vandrade mellan stallen i byn och ingen hade egentligen någonting emot det - tills hon blev dräktig, då tänkte man skjuta henne eftersom folk inte ville ha fler vildkatter i bygden. Jag fångade och tog hem henne istället, hittade hem åt ungarna och kastrerade kattan innan jag hittade ett annat stallhem åt henne.
Hur många av kattungarna som i sin tur blev kastrerade under ansvarsfullt ägande kan jag dessvärre inte veta, det här är länge sedan och var av typen "pappersannons på lokala ICA" men det var fantastiskt att ha fina Ellen och hennes ungar hemma. Gör man det via ett kattem idag får man betydligt mer hjälp och stöd.
En av ungarna behöll jag själv, som innekatt. <3

Jag tänker lite som så att om du TS inte ens kan känna igen löp på en honkatt, hur insatt är du då egentligen i kattens reproduktion och hälsa öht? Det är ju grundläggande för att kunna ägna sig åt ansvarsfull avel. Hur insatt är du i kattens blodgrupper och vilka hälsotester som är lämpliga att göra?

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 137
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
932
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 277
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod