Hönät - Hur fyller man det..???

Milene

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder... Jag har stora problem att fylla mina hönät...:o
Förstår ju att jag har fel teknik, men hur GÖR man..?

Eller SKA det vara ett pyssel varje gång???

*suck*...

Hur gör ni andra?

:o

Sv: Hönät - Hur fyller man det..???

Jag vecklar ut det och viker kanterna över sig själva, så att säga, precis som när du kavlar upp en ärm om du förstår vad jag menar. Då får du en stor "skål" där det bara är att stoppa i höet och allt eftersom du viker tillbaka kanten så blir skålen djupare och djupare tills hönätet är fullt. Det tar mig typ 30 sekunder att fylla ett vanligt hönät på det sättet, max, 1 minut att fylla 20 kg-näten.

Ja, som rubriken lyder... Jag har stora problem att fylla mina hönät...:o
Förstår ju att jag har fel teknik, men hur GÖR man..?

Eller SKA det vara ett pyssel varje gång???

*suck*...

Hur gör ni andra?

:o

Man kan fylla en ikeakasse, trä nätet över och vända upp och ned, för sedan dra ut påsen.

Annars har du bra tips här :)

Sätter i hönätet i botten på ett stort vatten"ämbare" (kommer inte på namnet - men iaf 100L) trär hönätets öppning över kanten, fyller på höet.

Tack, alla, för svar! Tror Trix tips kommer att passa mig bäst!

tack igen!:bow:

När vi körde med hönät så hade vi krokar i ett hörn/dörröppning.
Krokade upp två ringar och höll i det tredje (nätet bildade en triangel), hivade i höet med andra handen och drog ihop snöret.

Trä nätet över en bal och sprätta snörena sen och dra loss dem. Försök att få knuten åt det håll du drar snörena så går det lättast.

Ptr

Trä nätet över en bal och sprätta snörena sen och dra loss dem. Försök att få knuten åt det håll du drar snörena så går det lättast.

Ptr

Så gjode jag också när min häst fick hö. Nu får hon hösilage även i hönätet, det är sjukt mkt lättare att packa! :D

Ptr

Jo, problemet är ju när man inte ska ha en hel bal, utan bara några "kakor"... Ramlar iväg åt alla håll utom dit det ska...:crazy:

Jag har hemmagjorda hönät, som tyvärr fått lite för liten öppning. Det innebär att jag 1) får skylla mig själv och 2) vara pysslig!
Jag försöker hänga upp nätet så öppningen blir så stor som möjligt (har två spikar i lagom bredd i foderladan). Sen måste jag dela alla hökakor innan jag kan få i dem. Det tar lite extra tid, men när man väl fått in tekniken är det inga problem alls!

när vi hade hö nät i boxarna så tog vi en hink, klippte bort botten, satte hinken i öppningen för hö nätet och tog i höet genom hinken ner i nätet ^_^ det kanske låter komplicerat kanske men det fungerade väldigt bra, dock så hade vi bara 2 A ponnyer som fick en 3-4 kg morgon och kväll att dela på. nu förtiden när jag har hö nät i transport så tar jag först höet i en hö påsen, trär hö nätet över vänder och tar ut hö påsen ^_^. men det tar länge tid än att använda hinken

Jag lägger nätet på golvet med öppningen mot mig, sticker in foten i den nedre delen och håller fast mot golvet, lyfter den övre och sen är det bara att ösa i.
Tar max en minut att fylla alla 3 näten.
Lycka till !

Man kan fylla en ikeakasse, trä nätet över och vända upp och ned, för sedan dra ut påsen.[/URL] :)

Provade idag, gick jättebra!

Nästa gång ska jag prova Buck´s idé.

Tack, alla, för smarta tips! :bow:

Jag lägger nätet på golvet med öppningen mot mig, sticker in foten i den nedre delen och håller fast mot golvet, lyfter den övre och sen är det bara att ösa i.
Tar max en minut att fylla alla 3 näten.
Lycka till !

Så gör jag med! Oberoende av krokar och allt, går snabbt och är smidigast!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka