Hon ställer bara vänster!! TIPS!!

L

love-fliza

Hej jag vill ha hjälp med min häst hon var en travare så därför ställer hon bara vänster!!! snälla je mig tips:(:(:(:(:confused::confused::confused:

Sv: Hon ställer bara vänster!! TIPS!!

Rid i volt i högervarvet, o rid m innerhanden ordentligt upphöjd. tag inget i ytter utan låt den gå så o känna efter vart det blir bekvämast att göra av skallen. Min var likadan, det tar ett tag men ge inte upp!
Nästa stag, rida på åttvolter o bibehålla ställningen( gör detta m både h o v ställning) när du byter varv, så du altså rider ena varvet rättställd o nästa motställd. bra övningar. Gör i skritt till den lossnar prova sen i trav

Tack jag ska testa det:d

Fick ett annat tips av min tränare då jag själv hade ett varmblod som bara ställde åt vänster.. rid på grus vägar eller liknade och försök träna häste att flytta för skänklen.. det är viktigt att häste förstår att den ska flytta ut om du trycker med inner skänklen.. annars blir den ju omöjlig att ställa åt något håll... antar att hästen gör så för att hon är dåligt musklad på ena sida.. pressa inte hästen till att ställa sig om den inte orkar eller kan.. det skapar bara spänningar... att tömkör mycket är jätte bra och försök att få henne jämn i båda sidorna.. rid MYCKET ute i skogen eller där du har möjligheter till att rida.. det kan ta upp till 2 år innan din häst kanske blir jämn i båda sidorna.. (ingen häst är helt jämn).. men pressa inte fram det.. utan bygg upp muskler så att din häst orka bära sig i båda varven..

Lycka till:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Som de andra sagt...jobba hästens sidor..mer på den sidan hon inte ställer åt.
Sidförande övningar,skänkelvikningar, öppna, sluta, fram och bakdelsvändingar.

Ställ upp fyra koner..så det blir en fyrkantsbana ( ca. 10-15 meter mellan konerna). Rid utanför konerna. När du kommer till en kon så gör halvhalt, ställ hästen åt det håll den ska, forma hästens sida med hjälp av din skänkel och rid runt. När du är mellan konerna så tänk på att rakrikta hästen och gör sedan samma sak igen vid nästa kon....detta är bra i båda varven och tänk på eftergiften.
Det här hjälper också hästen att söka sig neråt/framåt, hitta sin balans och form.

Någon skrev också att du kan höja upp innerhanden . När du höjer upp innerhanden så höjer du hästens innerbog. Detta gör att den får med sig bogen i ställningen. Tänk bara på att inte sitta med höjd hand hela tiden för det gör ingen verkan och ta bara till det om hästen skjuter ut bogen.
I början får du säkert göra det en del men allteftersom den kan ställa sig rätt så minska ner på det och använd det bara vid behov.

Senast ändrad:

tänk även på att inte rida henne för böjd i sitt starka varv, snare tvärtom, ha henne rak eller lite utåställd så du kommer åt ytterbogen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama