hon springer sig svettig i hagen

bapro

Trådstartare
Hej
Blev lite bekymrad idag när jag kom ut till stallet för att ta in hästarna (kl 17.00 som alltid) :(
Min ena häst galopperar runt & studsar som en idiot & är dyngsur i svett när jag tar in henne. Detta hände en gång förra veckan också.
Det känns inte bra när man inte vet vad det beror på. Förra gången hade hon haft sönder undertråden i hagen, så det kan ju förklara lite, men ändå.
Känns lite jobbigt då veterinären var ute & vaccinerade i morse, så det är ju inte så bra att hon anstränger sig så...
Nån som kommer på nån anledning, varför gör hon såhär?
Det är i övrigt helt lugnt uppe vid stallet & det blåste inte eller nåt annat, de andra hästarna verkade också vilja komma in, men promenerade lugnt runt i sina hagar...
Bara busig?
Tycker det verkar konstigt, hon går själv i hagen, bredvid en annan.
(de tycker ej om varann, men jag tänkte prova släppa ihop dom när de inte behöver broddarna längre.)
Är hon bara "knäpp"? :eek:

Sv: hon springer sig svettig i hagen

Kanske en älg ellr något som tagit sig in i hagen och skrämt hästarna? Om det är en skogshage vill säga.. :d

Marcolio skrev:
Kanske en älg ellr något som tagit sig in i hagen och skrämt hästarna? Om det är en skogshage vill säga.. :d
Nej det är ingen skogshage... det enda jag kan tänka mig är att det finns ren uppe i skogen nu. :D ..men det är ju några hundra meter bort, de kan alltså inte vara i närheten, det skulle vara om hon blivit vettskrämd av att se dom på håll... :eek:
Men då borde ju de andra hästarna också reaggera... Varför är det bara hon som blir "knäpp"

Ja vadå?! Det är väl super-toppen att hästen rör på sig?
Sådär gör våra hästar alltsom oftast - far runt och bockar och brallar och kör galopprace med varandra (och turas om att vara först!). Hur kul som helst, ser de ut att ha!

Antar att det piggar upp deras tillvaro - för även om de går i en liten flock och även om hagen är hyfsat stor så blir det ju lite vardag över det hela efter ett tag. Då piggar nog ett tok-utbrott upp.

Jag tror att hästarna själva reglerar det där med ansträngning. Hon kan ju lika gärna varit svettig pga upphetsning som av ansträngning.

Hej!
Det kan vara så att din häst vill komma in tidigare än kl 17:00, känner hästar som springer som tokar när dom vill komma in.
prova med att vara i stallet en helg och hål koll på henne/honom, när hon/han börjar springa så prova att ta in henne/honom.
Lycka till.

Ja, eller fodra i hagen... Hästar vill sällan in i stallet, däremot vill de gärna ha mat.

FTW skrev:
Ja vadå?! Det är väl super-toppen att hästen rör på sig?
Sådär gör våra hästar alltsom oftast - far runt och bockar och brallar och kör galopprace med varandra (och turas om att vara först!). Hur kul som helst, ser de ut att ha!

Antar att det piggar upp deras tillvaro - för även om de går i en liten flock och även om hagen är hyfsat stor så blir det ju lite vardag över det hela efter ett tag. Då piggar nog ett tok-utbrott upp.

Jag tror att hästarna själva reglerar det där med ansträngning. Hon kan ju lika gärna varit svettig pga upphetsning som av ansträngning.

Jaa, men hon sa också att veterinären hade varit uppe och vaccinerat hästen, och då är det ju inte så bra om de springer sig svettiga...

Hästar är vanedjur och lär sig snabbt rutiner, vid exempelvis fodringar. Jag tycker det är alldeles för många som tar in sina hästar åt h-e för tidigt, det är inget ovanligt att en häst går ute mellan 6-8 timmar, sen ska den in! Mina hästar hade blivit tokiga av så lite utevistelse, de har varit sura nog nu den senaste veckan eftersom vädret varit riktigt dåligt och de fått gå in 4-5 timmar tidigare än vanligt, normalt är de ute 14-15 timmar, minst 12. Då är detta ändå hästar som tränas/tävlar i galopp, de är klippta. Men de har fri tillgång på strå och vatten dygnet runt, ute som inne. Varför ställa dom på box när allt de behöver även finns ute?
Ägarens dotter har tre hästar där jag har mina, de får 2 balar hö att dela på under hela utevistelsen (samma tid som mina, jag sköter in och utsläpp), skulle tippa på att det blir runt 5 kg/häst, inte mycket. När de ätit upp (tar ca 4-5 timmar) går de direkt och ställer sig vid grinden och vill in, därför att därinne finns mat. Inne får de ca 3 kg hö (även detta oanalyserat), äter upp all mat i hets pga hunger, på morgonen när jag kommer för att fodra mina med kraftfoder skrapar de förtvivlat efter att få gå ut, för de vet att jag ger dem hö på morgonen. Och så rullar det på, en ond cirkel är sluten. Kan tala om att jag vid flertalet gånger påpekat för ägaren att de behöver mer strå, men icke, de är tjocka i hennes ögon, men vad hon inte ser är att de lider av kraftig proteinbrist! Trist, men jag kan inget göra. Hennes valack är den som klarat sig minst bra, han saknat total överlinje, är väldigt omusklad över rygg och bakdel, insjunken i flankerna och halsen påminner mer om en giraffs. Synd, för detta var för några år sedan en snygg hingst med mkt massa.

Världen är bra konstig, varför ens skaffa sig häst om man inte har "tid" att låta den gå ute iaf 12 timmar/dag?
Det är vi människor som ser till att dagens avelsmaterial blir mindre hållbart, en häst är en häst, inget vinglas! En häst i min ägo lever som "vildhäst" i fångenskap, så nära naturligt det bara kan komma.

Marcolio skrev:
Jaa, men hon sa också att veterinären hade varit uppe och vaccinerat hästen, och då är det ju inte så bra om de springer sig svettiga...

Jo, men är det inte så här (rätta mig om jag har fel):
När man vaccinerar ger man ju hästern en liten dos av sjukdomen man vaccinerar emot. M a o kan ju hästen bli lite sjuk efter en vaccination. Därför ska man inte arbeta hästen svettig, dvs hårt. (Man ska ju aldrig låta en sjuk häst jobba!)
Det är alltså inte själva svettigheten som är farlig, utan att man anstränger en "sjuk" häst för mycket.

Om hästen själv springer sig svettig, så känner den sig väl inte sämre än att det orkar springa just så mycket. (Om den inte blivit skrämd, så klart, men det lät ju inte precis som det hänt något farligt, för då skulle inte de andra hästarna bara lunka runt.)

Jag tycker inte det gör nåt att dom springer, däremot när hon springer så hon är genomsur i svett?? :(
Det var -15 grader ute igår & hon hade inte för tjockt täcke.
Imorse hostade hon 3-4 ggr i stallet innan jag släppte ut dom. Kollade tempen & den var 38,3, lite för mkt tycker jag då hon brukar ligga på 37,7... men nån direkt fara är det väl inte...
Hon var då pigg som vanligt och så...
Hon har fått flera kg extra hö nu på morgonen (det är dessutom -25 grader här idag :eek: så det kan väl behövas)

har hon andastäcke då?? Jag har en som har höga krav på att täckena andas ordentligt...för när han börjar härja så blir han svett, ju svettare han blir, ju värre blir han...sen är det en ond cirkel och tillslut så blir han dyngblöt......ju varmare han blir, ju tokigare blir han..... det var mera så jag menade....så jag har verkligen fått gå igenon djungeln av täcken för hans skull, nu har jag hittat det optimala täcket åt honom, och han blir inte längre het om han springer.....

Ja, nog kan det vara så... Men jag tycker att det borde hända oftare isåfall... Hon är ganska busig av sig & brukar springa, men inte tills hon blir sådär svettig. Sen var det ju som sagt dryga 15 minusgrader igår..

Hon hade sitt Back on T utetäcke på sig igår, så det värmer ju lite, men beror det på det borde det ju ha hänt fler ggr (hon har haft det ute i typ 3 månader... Vet inte om täcket andas, men det borde det ju göra för det priset.. :eek:

Det kan inte vara så att hon fryser? En del hästar springer när de fryser.

Tror inte hon fryser heller, för hon är inte klippt & har en otrolig "björnpäls". Däremot har hon börjat lösa hår nu senaste veckan för det var så varmt förra veckan... (+ att det är ju så soligt & ljust på dagarna) Nu har det ju blivit jättekallt igen, så det kanske är det som "stör"...

så gör mina hästar när dom tycker att jag varit för dålig med motionen :P
är bortrest nu och mamma och pappa tar hand om hästarna och då blir inget motionerad
men de sköter dom så bra själva så :P

dagar de är sol så brukar ja ta av dom täckena och busa upp dom
så dom har lärt sig de nu
när mamma tar av täckena i hagen så är de rally :p
sen efter ett tag kan ja ropa på dom kommer dom är ställer upp sig
då är de dags att klä på sig igen
tycker de är jätte kul att mina hästar har så roligt ihop
då kan ja som nu med gott samvete åka bort en vecka
för dom har kul utan mig.
:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar