Hon HUGGER den fan!

K

Kat

Personer som följt med i mina röriga inlägg de senaste dagarna kan ha förstått att två av mina katter blev dåliga förra veckan. En av dem låg inne med dropp över helgen (oförsäkrad. snålt julbord blir det i år) och blev piggare, men eftersom njurvärdena stack iväg igen ett par dagar efter droppet avslutats fick han somna in.
Min gullskrutt :cry:
Njurvärdena var de högsta de i Falun sett. (han var väldigt pigg för så höga, men utom räddning ändå, då vi inte transplanterar katter)

Den andra - som inte är släkt - har också förhöjda njurvärden. Hon har dock aldrig visat några symptom som avmagring eller något tidigare.

Jag tror att de fått i sig något gift någonstans (eller en av dem, varpå den andra ätit upp dennas spya), eftersom de aldrig varit sjuka förut och vet. inte hittade några tecken på infektion i proverna.
På det så tror jag att han som dog redan innan hade lite taskiga njurar, eftersom det finns i hans släkt, vilket gjorde att hans slogs ut direkt.
Teorier, men man måste ju tro på något...

Hursom!
Nu har den andra kissen tröttnat både på att få piller mot illamående och antibiotikan som hon fick föreskriven.
Hos veterinären fick de ta in hela arsenalen av experter för att hålla henne när det var dax för rakning och sprutor, så ni förstår att hon inte är go att tas med.
Nu har fanstyget kommit på att man kan HUGGA en när man öppnar munnen på henne för att slänga i ett piller. Mycket har jag varit med om när det gäller de här ludna djuren, men inte detta. Hon hugger alltså som en orm eller krokodil: kastar sig framåt och glyker efter en.
Nog för att man håller i henne, men det räcker ju med att hon kommer fram ett par millimeter och slår ner käkarna, så har man ju blodutgjutelse direkt.

Är det någon som har några tips?
Förutom diskhandskarna, som åker fram här om en stund.

Just nu ligger hon och myser i mitt knä och är förädiskt söt dock.:love:
(Mitt ben har somnat ända från foten och upp till ljumsken)

Sv: Hon HUGGER den fan!

Har de fått i sig glykol möjligen. Detta pajar ju njurarna och de slickar gärna i sig av det eftersom det är sött. Några tips för bitska katter har jag nog tyvärr inte. Tråkigt för dig. Det finns inget värre (och dyrare) än när djuren blir sjuka. Håller tummen för att det ska gå bra.

Ja, de gillar ju att sitta på bilen...
(och det finns en fabrik intill)

Har du provat att mosa tabletten i mjukost, kavar, messmör eller något annat kletigt och helt enkelt kletat in katten med det? Katter brukar ju vilja hålla sig rena och tvättar bort sådant.

Det är svårt att få henne att äta alls nu, så det är nog svårt det med.
Men jag kan ju försöka.

Vi har just tvingat i henne två tabletter med dubbel mankraft och diskhandskar. Nästa fight blir ikväll.

Du, det finns pillergivare man kan använda också. Då slipper man stoppa fingrarna i munnen på katten. Man får lite mer distans till tänderna och det kan vara allt som behövs ibland. ;)

De finns i djuraffärer, hos Apoteket och en del veterinärer säljer dem också.

1421.png

Hur gör du när du kastar in pillret?

Min ena vill inte äta sitt p-piller, jag får idag mosa det i vatten och ge med spruta.

Du, det finns pillergivare man kan använda också. Då slipper man stoppa fingrarna i munnen på katten. Man får lite mer distans till tänderna och det kan vara allt som behövs ibland. ;)

Jo, fast hur skyddar man näven som man håller upp munnen med? Det är den som är mest illa ute.

Just nu är man inte populär hos drottningen.

Min veterinär tar tag i nackskinnet och drar bakåt, då går munnen upp av sig själv = han är aldrig i närheten av hennes tänder.

Det ska jag absolut testa.
Risken finns väl att man får flygande framben med sylvassa klor i sig istället, men det är i alla fall värt ett försök.

Hej
För att slippa klösande klor så kan du veva in katten i ett stort badlakan så att endast huvudet sticker ut, gäller dock att du vevat rejält och håller i katten mellan ex knäna, ta sen ett rejält tag i nacken stoppa i tabletten med hjälp av en pillergivare.

/b som är van att avmaska nio ovilliga katter,,,,,

Håller med. Rulla in katten i tyg så den blir till en mumie, är det bästa om kissen är såhär bitsk. :crazy:

Vi hade en underbar kisse med fantastiskt temperament...dock inte när någon form av medicin skulle ges...han gjorde som du beskriver..högg som en kobra...
Vi fick rådet att krossa tabletten och blanda med smör som sedan smetades ut på frambenen...då dom vill vara rena så börjar dom slicka i sig medicinen...vilket han gjorde!

en handduk runt katten å ett stadigt tag i nacken så ska de säkert gå bra :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka