Hon har svamp/vårtor i örat ?!

bapro

Trådstartare
Hej
såg på min ena häst igår att hon tappat lite hår i ena örat. (där är normalt sett tofsar eftersom hon vägrar låta mig klippa dom :smirk:..
Tittade nogrannare & hittade till min förvåning ca 10 prickar i örat (ca 0,5 cm i diameter) som är vita/ljusrosa och det såg ut ungefär som möggel??
Pillade lite på dom, men det sitter ordenttligt..
Det var inte att det varit sår där och blivit rosa i huden, för det står liksom ut litegrann & har skrovlig yta...
Vad kan det vara?? Har aldrig sett nåt sånt förut...
Hon måste ha fått dom inom loppet av 1-1,5 vecka, vet ej exakt eftersom det är svårt att få kolla henne i öronen..
Nån som vet? :confused:

Sv: Hon har svamp/vårtor i örat ?!

Har en häst som har haft samma typ av prickar. Eller, det började som prickar när hon var ett år och sedan blev det mer och mer tills nästan hela insidorna på öronen var vita. Jag har frågat tre veterinärer vad det är men inte fått något riktigt svar. Enligt "Håll hästen frisk" heter det White Spots. Samtliga veterinärer har sagt att man inte behöver göra något åt det, sålänge inte hästen är besvärad av det. Nu, i höstas, när min häst var sju år så försvann det av sig själv och håret växte ut igen.. ?! Märkligt är det.

Hjälp?? Låter som att det kan vara samma... :eek:
Fast min häst har ju bara i ett öra!
Innebär detta att hela örat kommer att bli vitt invändigt av det där skrovliga om jag har otur??
Hon verkar då inte känna av det i af...
Min är 8 i år & jag har haft henne sedan hon var 3, hon har aldrig haft nåt konstigt i öronen förr...
Min är skimmel (fast hon har ju "mörk" hud i öron osv), kan det ha nåt samband? Vilken färg är din?

Många hästar har svamp i öronen, tror att det var ett virus och lär ska vara obotligt, lyckligtvis så brukar hästarna inte ha några besvär av det utan det finns bara där...

tjena jezzie :)
Det kanske är vanligt, men jag har aldrig sett nåt liknande, har för också att jag hört nån gång att de kunde ha svamp i öronen,m men att det skulle se ut sådär??
som vita "skrovliga" möggelfläckar... Sedan tänker man ju att svamp skulle va mjukt, dessa är som små skorpor, hårda alltså...
Skumt är det, måste alltså ha dykt upp senaste dagarna, som att det skulle vara en reaktion på nåt.
Vad får dom det av egentligen?
MVH/Erica

I ett stall som jag jobbade i fick några hästar svamp i öronen så som du beskriver. Vi baddade med Imaverol o det gick bort nästan omgående. Kan vara värt o prova?

Det brukar se ut som möggel, har haft några stycken med det faktiskt + att jag sett många andra som har det oxå, men vet säger att det inte är något att bry sig om och jag tror att det var något som är ärftligt. Många hästar är ju rätt så håriga i öronen så jag tror inte att alla upptäcker om hästarna har några fläckar i öronen :D , Muffe hadde då det när vi visade henne på kvalitets och hon fick 10 - 10 på vet. Det kanske går att "tvätta bort" men är det ett virus som jag har hört så kommer det nog ändå tillbaka, men det kanske finns olika sorters svamp.. :confused:

Min häst har också något liknande i öronen, fast hon har vita fläckar i öronen som flagnar om man pillar på det. Dock verkar hon inte lida av det. Ser ut som något svampaktigt...

Min är brun. Jag fick aldrig något svar från veterinärerna vad det kom sig av. Det som jag tycker är konstigt är att det försvann av sig själv i höstas - efter sju år. Jag har provat att smörja henne med allt möjligt i öronen, vilket bara lett till att jag har en häst som är extremt rädd om sina öron.

Min häst har svamp i ena örat och det låter på din beskrivning som samma sak. Han är klart besvärad av det då han är väldigt rädd om örat och det händer väldigt sällan att man får röra det.

Men ibland glömmer han bort det och då går det bra att tvätta där. Han verkar själv bestämma när det är obehagligt och när det inte gör ont. :p

Veterinären var ut och vaccinerade idag. Så jag tog tillfället i akt & frågade... :D
Han visste inte vad det var,(nån typ av svamp troligen) men tyckte inte att jag behövde vara orolig. Jag nämnde White spots" och då sa han, att han inte trodde det för det var ju bara i ett öra (?)

Liknande trådar

L
Hästvård Min häst har haft vita prickar i ena örat ett tag, först trodde jag bara att det var pigment förändringar men när solen lös in i örat...
2
Svar
21
· Visningar
8 937
Senast: Sunflower2B
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 983
Senast: NataliTM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka