Hon har blivit jättesur i hagen..

R

rrebecca

Jag har en shetlandsponny som tidigare har gått tillsammans med sin mamma hela livet. Innan sommaren flyttade hennes mamma och hon fick en ny shettis som sällskap. Lite senare kom yttligare en och de var tre i hagen tillsammans i en till två månader. (De hade varit tillsammans några månader hos förra personen de var hos också). För någon dag sedan kom ägaren och hämtade de andra två eftersom att vi inte ägde dem, och vi fick låna en ny ponny som aldrig har gått tillsammans med min ponny. Nu har hon blivit jättekonstig.. :cry: Hon har alltid varit osocial i hagen men nu var hon jättesur, strykte öronen bakåt, vände sig för att sparka osv. Eftersom att hon för övrigt är underbar att ha att göra med blev jag väldigt besviken. Fortsätter hon så finns risk att vi blir rädda för henne och därför känner jag att vi måste ta tag i problemet direkt. Vad ska jag göra? :confused: Jättetacksam för hjälp!
(Hoppas också att jag postade tråden rätt? Är rättså ny på buke så förstår inte så mycket :))

Sv: Hon har blivit jättesur i hagen..

Jag skulle vänta och låta henne landa, det har varit rörigt för henne och hon har bara haft nya kompisen ett par dagar, är ju inte där och ser men jag tänker att hon kanske är osäker förtillfället.
Har hon gjort så flera gånger? Vaktar hon nya kompisen?
Funkar mutor? att gå in och ge henne ett par morötter och sen gå därifrån utan att göra nått med henne och göra så ett antal gånger så att hon inte bara förknippar er med att bli "tagen" utan även med godis och godis är kul...enligt de flesta hästar iaf.

Håller med. Ge det hela några veckor och se vad som händer. MEN ... en del hästar trivs inte med varandra utan blir stressade och sura. Ett exempel: En av våra hästar miste sin kompis. För att han skulle få sällskap fick han gå med ett jättesnällt sto. Det gick bra i hagen, men stoet började sura något förfärligt mot allt och alla i stallet och blev ganska så trist att ha att göra med. När vi särade på dem igen blev stoet snabbt sitt gamla vänliga jag igen ... Den andra hästen har fått en ny kompis som det fungerar bättre med. Så ... om surandet fortsätter så har du nog inget annat val än att sära på hästarna och leta efter en kompis som din häst trivs bättre med.

Håller med de övriga om att hon troligen behöver lite mer tid att anpassa sig till sin nya situation, med nya hästkompisen. Vissa hästar gillar inte varandra alls, men det vanligaste är att de bara behöver lite längre tid att bli någorlunda kompisar. Jag skulle inte bry om om ifall hon tjurade i hagen, bara hämta in henne och gör allt som vanligt. Hästar är vanedjur och reagerar ofta väldigt starkt på allting som bryter rutinen. Det är inte ovanligt.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar