Hon går högerställd och drar åt vänster

C

Clickat

Jag har ett problem med min sjuåriga shetlandsponny när det gäller körningen.
I och med att vi bor inne i ett samhälle utan möjlighet till körning på skogsvägar kör jag henne nästan enbart längs trafikerade vägar och på ängar. Vilket har funkat väldigt bra, men de senaste veckorna har hon börjat att dra åt vänster när vi kör längs vägarna, för att förhindra att vi hamnar på fel sida av vägen så håller jag kvar henne i högertömmen vilket resulterar i att hon stannar kvar på höger sida men går rejält högerställd. När jag kör henne på ängar har vi inte alls det problemet, även om vi följer kanten i vänster varv. Så jag undrar om ni har något tips på hur jag ska gå tillväga med problemet eller om ni vet vad det beror på? Det har som sagt uppkommit den senaste tiden och problemet har inte alls funnits innan.
Tack på förhand! :)

Sv: Hon går högerställd och drar åt vänster

Det är ju svårt att svara på varför det blivit värre på senare tid.

Jag kan bara berätta vad jag själv upplevt/upplever. Min häst, för övrigt väldigt jämn i båda sidor har samma tendens men kanske inte så illa som du beskriver din situation.
Det verkar som om hästar i allmänhet vill vara mitt på vägen. Att det är naturligt liksom, vilket inte är så svårt att förstå egentligen. De är inte uppvuxna med att ha "högertänk".
Är man på en vanlig skogsväg är det ju sällan man själv ens tänker högersida och då blir det lättare och man slipper ha en allt för högerställd häst.

Men så kommer man ut på vägen och då kommer "kampen" om vart man ska hålla sig på vägen. Vi vill hålla oss på höger sida och hästen på mitten. Det gör att de fäller ut bogen mot mitten och vi drar i högersidan.
Ju oftare man är på vägarna desto mer stel och utåtställd blir hästen och så blir det en ond cirkel.

Man kan givetvis jobba hästen på stora vägarna också och då blir det som i dressyren, hålla i ytter (höger) och ställa innåt (vänster). Men det är svårt och jag glömmer det själv ganska ofta.
Men vill jag ha en jämn häst som inte blir värre och värre så måste jag.

Kan det vara detta du upplever?

Hur är hon när du kör henne på volt då ?

bryter hon ut även där eller är det bara på vägar ?

När jag kör henne på volt finns inte det problemet överhuvudtaget, utan det är bara när jag kör längs vägar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
546
S
Hästmänniskan vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 125
Senast: ancan
·
M
Träning Hej alla kunniga. Har uppstått ett märkligt problem med min lilla pålla. Är smått desperat då min instruktör är borta i tre veckor så...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: sweep
·
Hästmänniskan galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter? Bakgrund: Inte så långt från vårt stall ligger ett koloniområde. Runt...
Svar
9
· Visningar
1 751
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka