Hon drar i kopplet!

H

hovawart

Hejsan! Alltid när vi kommer ut är min hund jätteivrig och drar i kopplet, då stannar jag upp tills hon tar kontakt med mig, men på en gång är hon framme och drar igen. Jag stannar,hon tar kontakt, vi går, och hon drar igen, så får vi göra om heeeela tiden, nu har jag tröttnat lite på det.

Men när vi har varit ute ett tag så lugnar hon ner sig och lyssnar på min röst att hon ska ta det lungt och sakta ner... Hur ska jag göra för att hon inte ska dra i början av promenaden?

Har testat flera gånger med att stanna och vänta på kontakt, men det hjälper inte.

Någon som har något bra tips?:d

Sv: Hon drar i kopplet!

jag gjorde så med min att när han drog så sa ag stanna och satte honom. när han var lugn och sökte kontakt så gick vi igen och då sa jag fot, och sen upprepade jag samma procedur tills han gick bra.
Även när han var lös så sa jag stanna när han sprang för långt och han stannade då och väntade eller kom till mig om jag ropa. Nu går han fot, stannar och väntar på lång lina (även lös) och kommer direkt på inkallning:)

Det enda som hjälper är att träna och åter träna! Prova att vända när hon drar, drar hon åt det hållet också; vänd igen. Man kan få vända ganska många gånger men så småning om kommer hunden underfund med att man kommer fortare fram om man inte drar. Lycka till!

Mvh Anna

Testa att vända tvärt och gå ett par steg tillbaka när hon börjar dra i kopplet, sedan när hon börjar om igen vänder du och gör samma sak igen. Självklart få får du ju inte glömma bort att berömma henne när hon gör rätt.

Annars kan du ju alltid testa att ge henne en smäll i baken med kopplet när hon börjar dra, beror lite på hur hård hund du har :)

Tack så jättemycket för era tips!!:idea: Jag ska verkligen prova detta!:D

Vändtekniken funkar klockrent!
Men använd stryphalsband och kom ihåg att vara helt tyst och inte säga ett ord till hunden förrutom när du berömmer den! Du skall inte hålla på och tjata med fot, fot, fot.....Du är ledaren och hunden skall hålla koll på dig och följa dig dit DU ska! Gå inte heller och kolla ner på hunden hela tiden. Då visar du dig lite underlägsen/osäker. Gå med rak rygg (snegla givetvis på hunden, men utan att den vet om det pga ditt kroppsspråk) och gå med bestämda steg dit du ska. Så fort hunden börjar dra vänder du.

Jag gissar att du har en Hovawart??? Detta är en stor hundras så håll då kopplet i höger hand och armen nära kroppen. Vänd hela tiden åt höger och håll på detta vis så blir du starkare!

Det finns fot och så finns det hundar som går "fritt" men ändå inte drar. Man vill ju ha en hund som kan båda för inte vill man måsta ha kommando på hunden hela promenaden!

Lycka till och berätta gärna hur det gått för dig!

Tie skrev:
Vändtekniken funkar klockrent!
Men använd stryphalsband och kom ihåg att vara helt tyst och inte säga ett ord till hunden förrutom när du berömmer den! Du skall inte hålla på och tjata med fot, fot, fot.....Du är ledaren och hunden skall hålla koll på dig och följa dig dit DU ska! Gå inte heller och kolla ner på hunden hela tiden. Då visar du dig lite underlägsen/osäker. Gå med rak rygg (snegla givetvis på hunden, men utan att den vet om det pga ditt kroppsspråk) och gå med bestämda steg dit du ska. Så fort hunden börjar dra vänder du.

Jag gissar att du har en Hovawart??? Detta är en stor hundras så håll då kopplet i höger hand och armen nära kroppen. Vänd hela tiden åt höger och håll på detta vis så blir du starkare!

Det finns fot och så finns det hundar som går "fritt" men ändå inte drar. Man vill ju ha en hund som kan båda för inte vill man måsta ha kommando på hunden hela promenaden!

Lycka till och berätta gärna hur det gått för dig!

Tack så jättemycket för en exakt beskrivning, jag ska absolut testa detta nästa promenad! :D Självklart kan jag höra av mig om hur det gick ;) Aa det är en Hovawart, så det var bra tips det där med att hålla kopplet i höger hand nära kroppen så man får mer styrka! Tack så jättemycket för dina tips! Vi hörs:d

Tie har väldigt förnuftiga tips tycker jag och förklarar väldigt bra!! Tack! :bow: :bow:

Jag har varit på några riktigt bra dressyrkurser :)

Hehe okej, då låter det här ÄNNU MER lovande ;)

Själv skulle jag inte använda ett strypkoppel, en hund vet inte att den kvävande känslan är för att den drar i kopplet. Hunden tror istället att drar den ännu hårdare kanske den kan komma ifrån obehaget = hunden drar mer.
Dessutom så kan det skada hundens nacke och rygg.

Använd hellre ett brett läderhalsband med knäppe.

Min åsikt är att Tvär ryck och släpp med styphalsband = bästa korrigeringen. Man "stryper" inte hunden om man gör så. Givetvis drar det tvärt åt kring halsen men är inte närmelsevis lika mycket stypning som om man segar runt en hund i läderhalsband eller att hunden fortsätter dra i kopplet och stryper sig själv!:eek:

Har du en liten hund kan du KANSKE få effekt med läderhalsband, men med en stor hund......nej........

Men som sagt det är min åsikt :D

just för tvärvända metoden så fungerar inte vanligt halsband särskilt bra. Det ligger kvar och trycker även när hunden släppt och gått och rätt håll vilket inte en stryplänk gör.

För övrigt så fungerar den metod som Tie beskrivit väldigt bra och angående att det blir ett eller två ryck så är det KLART bättre än att ha en hund som sliter och drar hela tiden man kan undra avd som skadar nacke och rygg mest hos både hund och förare.

Javan

Stryphalsband är bra vid många moment av inlärning. Man får en snabb korrigering som hunden förstår. Det är mindre risk att det blir missförstånd mellan förare och hund. Och korrigerar man rätt behövs det inte många gånger så har man åtgärdat problemet, sedan gäller det bara att vara konsekvent fortsättningsvis....;)

Ett läderstryp är dock skonsammare mot hundens päls, men jag har använt både "vanligt" och läderstyp på mina hundar och funktionen är densamma på dem tycker jag!

konsekvent ja! Nu när jag bor på landet går aldrig mina hundar i koppel i stort sett (igen när minste hunden var liten bodde jag också på landet vilket gjorde att han är USEL på att gå i koppel). Sen bodde jag inne i stan och vart less på dragandet åtgärdade det, men nu är jag allt annat än konsekvent (läs: lat) så nu drar han igen... Men jag överlever då han aldrig är i kopplet och han tokdrar inte heller utan ligger mera på tills kopplet är sträckt så det är mest irriterande än jobbigt.

Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?