Hon äter inte!

kryptisk

Trådstartare
Hämtade hem en bedårande don sphynx-hona i helgen, och har nu problem med att hon helt enkelt inte äter. Ska tilläggas att det är en vuxen katt. Jag undrar om det är nåt särskilt man kan göra?

Just nu så blir hon utfodrad i ett annat rum än mina andra katter, då dom inte helt har accepterat varandra ännu. Jag har provat att sitta med henne en stund och se om hon äter, och jag har provat att lämna henne ensam men då går hon bara och lägger sig. Hon är pigg och mycket glad och kelig i övrigt. Dricker gör hon men inte så mkt som jag skulle önska, jag har gett henne lite vatten med spruta under de första dygnen då hon inte drack alls då.

Jag har köpt hem hills a/d blötmat vilket hon åt av den första portionen hon fick men nu duger den inte längre. Annars har jag erbjudit torrfoder och även lite skinka som damen ska vara svag för:angel: men hon vill inget ha.

Antagligen är det väl omställningen nu när hon flyttat hit, men jag har aldrig tagit hem en vuxen katt tidigare och jag har ingen erfarenhet av matvägrande katter så jag känner mig lite hjälplös. :(

Är det helt normalt och bara att avvakta så länge hon är pigg och glad?

Sv: Hon äter inte!

Det är helt normalt att katten inte äter såhär i början. Både vuxna och kattungar brukar kunna reagera så vid ett miljöombyte. Börja inte skämma bort henne med godsaker utan servera den mat du tänkt utfodra henne med. Börjar du locka med godsaker kan du ha oturen att hon fortsätter med beteendet eftersom hon fattar att hon får godis då.

Om det däremot är så att hon inte äter någonting alls på två dygn måste du få i henne något eftersom katter kan bli sjuka av svält.

Hon åt inget under lördagen och söndagen så på måndagen så köpte jag hills a/d som hon ju åt då men inte längre. Nu har det gått iaf ett dygn sen hon åt sist. Ska prova att ge middag nu och då blir det torrfodret hon kommer att äta i fortsättningen, hoppas på det bästa!

Det finns ett trick som fungerar på dom flesta katter:idea: även om det låter lite tokigt.

Sätt katten vid matskålen och smek den efter ryggen och när den luktar på maten börga klia den på ryggen ungefär där höfterna är fästa.

Bästa punkten skiljer lite mellen olika katter men det brukar till 90% få dom att börga äta man kan vanligtvis sluta klia efter en stund och dom fortsätter ändå att äta.

Har du provat att klia på en gummiboll?;):D Nä, men det kan ju vara värt ett försök, ska prova iaf! Hon har dock lyckats peta i sig lite blötmat (torrfodret var det tvärnej på) under middagen, även om jag inte är nöjd med mängden precis. Men det betyder ju att hon iaf har ro att äta litegrann, så då kan hon allt käka torrfoder likväl. Katten har inte riktigt rätt hull för att käka a/d nån längre tid...:angel:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka