Homeopat avmaskningsmedel?

zaching

Trådstartare
Är det nån som har provat det och i så fall vilken sort?

Ska skicka in träckprov nu i vår och tänkte prova med homeopat medel om proven är positiva. Och sen iväg med nya träckprover.
Är det någon som har testat?

Sv: Homeopat avmaskningsmedel?

zaching skrev:
Är det nån som har provat det och i så fall vilken sort?

Ska skicka in träckprov nu i vår och tänkte prova med homeopat medel om proven är positiva. Och sen iväg med nya träckprover.
Är det någon som har testat?
Jag tror att du har missuppfattat vitsen med homeopatmedel. Man använder dem i förebyggande syfte, för att öka individens immunförsvar.

Det tar tid att bygga upp immunförsvaret.

Kände en som provade, men blodmask var en dödlig sjukdom.

Det är bara en av de många saker som man kan använda det till.
Det finns ju olika medel för olika "symtom" som exem, stress ja allt möjligt tycker jag att det verkar som. Då också för immunförsvaret.

Jag har själv aldrig testat något medel men som jag skrev tänkte jag skicka in träckprover både före och efter, för att se om det har hjälpt.

Ehhh...

Ska man ge hästen mask då för att få masken att försvinna?? Eller??/ Lavinia, som blir lite rädd.. ta bort levande parasiter med örter... njae...

Att det finns örter som har effekt på parasiter är ju minst sagt troligt men vi måste skilja på örtmedicin o homeopati.
PL

zaching skrev:
Det är bara en av de många saker som man kan använda det till.
Det finns ju olika medel för olika "symtom" som exem, stress ja allt möjligt tycker jag att det verkar som. Då också för immunförsvaret.

Jag har själv aldrig testat något medel men som jag skrev tänkte jag skicka in träckprover både före och efter, för att se om det har hjälpt.
Mina hästar får sina konstituitionsmedel, alltså det homeopatmedel som passar dem för den individ den är. Alla tre har olika medel.

Det gör att hästarnas svaga sidor förstärks och därigenom mår hela hästen bättre och står bättre emot t ex parasitangrepp.

Men det går inte att säga att ett visst medel används som avmaskningsmedel och ett annat mot eksem och ett tredje mot nåt annat osv. Det beror på individen vilket medel just den ska ha.

Skatan skrev:
Mina hästar får sina konstituitionsmedel, alltså det homeopatmedel som passar dem för den individ den är. Alla tre har olika medel.

Det gör att hästarnas svaga sidor förstärks och därigenom mår hela hästen bättre och står bättre emot t ex parasitangrepp.

Men det går inte att säga att ett visst medel används som avmaskningsmedel och ett annat mot eksem och ett tredje mot nåt annat osv. Det beror på individen vilket medel just den ska ha.

Frågor... Novis på detta med homeopati... Någon som vill förklara? :confused:

1) Hur kontrollerar man vilket "medel" en individ ska ha? Genom blodprov? Räknar man neutrofiler och eosinofiler för att ta reda på infektionstypen/individtypen då eller mäter man cytokiner?

2) Hur vet man vilket del av immunfösvaret som individen är dålig på? Immunförsvaret är ju ett så komplext system att man inte ens vet hur det fungerar till fullo idag.

Inom normal medicin ska man ha olika medel beroende på vilken sjukdom man vill bekämpa, därför att sjukdomarna har olika bakomliggande mekanismer.
Olika celler är aktiva, och signalvägarna med cytokiner är skilda beroende på agens.

3) Samt min första fråga: varför vill man använda homeopatiska medel för avmaskning i stället för de kommersiella avmaskningsmedlen?

Detta är vad jag vet:
Läkemedel kontrolleras av läkemedelsverket, renhet, tillverkning, att preparatet har önskad verkan och bieffekter är kontrollerade. Överdoseringar testas, och dessutom rapporteras biverkningar in av veterinärerna löpande.

Naturläkemedel kontrolleras också av läkemedelsverket, men inte alls i lika hög grad. De får inte ha kända skadliga effekter. De får ej heller innehålla höga halter av den verksamma substasen.

Homeopatiska medel behöver endast registreras. Det enda som kontolleras är att tillverkningen av medlen sker enligt god sed. På dessa medel får ej någon effekt anges, dvs det får inte stå att medlet har en medicinsk verkan. Den verksamma substanden ska spädas ut till minst 1/1000.

Anledningen till att jag vill prova homeopati är pga alla larmrapporter om att maskarna blir resistenta mot medlen. Sen så har jag hört att hela tarmfloran blir rubbad av det. Det finns ju hästar som nästan blir sjuka av avmaskningen (ikaså vaccinering). Det är ju rena giftet..:angel:

Skatan skrev:

Tack för svaret på min fråga! KAn du tippsa om någon bra homeopat som kan hjälpa mig att testa fram rätt medel?

Visst kan man anv homeopat medel vid mask angrepp, har bara det inte i huvudet vilka medel mot de olika maskarna.

Måste bara få berätta (har dock inget med mask att göra)

Min häst har varit mkt halt i olika perioder, har varit till olika vet, men det har oftast inte hjälpt, bara i korta perioder.

Efter många turer fram o tillbaka så har vet, konstaterat att det är knölen på kronranden som gör att han är halt. (det har alltså kommit ut en hovböld i kronranden, o förra ägaren har väl slarvat med att hålla efter svallköttet o knölen har uppstått)

Enligt vet så måste knölen opereras bort, o då kanske han blir haltfri.

I stället för en operation så valde jag homeopatmedel, efter 5e dan så är hästen nästan haltfri, o efter några veckor så syns det inte på mjukt underlag, men på hårt så kan man ana en liten försiktighet på böjt spår,är inte det fantastiskt? Sen så vet ju inte jag hur länge resultatet kommer att hålla i sig, förhoppningsvis länge

Grattis! Vad kul för dig och din häst!

Det är facinerande vad det finns mycket som kan hjälpa egentligen. Om man går en bit ut i det alternativa..men det är klart, det finns ju mycket som är väldigt skumt också.

zaching skrev:
Tack för svaret på min fråga! KAn du tippsa om någon bra homeopat som kan hjälpa mig att testa fram rätt medel?
Nej, jag känner inte så många. Men jag är säker på att du kan få tips om du klickar på länken jag bifogade förut.

Det finns även fler som utbildar homeopater, men dom vet jag inget om. Du kan säkert hitta mer info om du söker på nätet.

Det finns även en tidning som heter Homopati för djur som jag tycker är väldigt rolig att läsa. Där annonserar också homeopater om att de finns.

Jag tycker att homeopati är ett väldigt bra KOMPLEMENT till veterinärvård, och som sagt, att ge i förebyggande syft för att stärka upp både mina och mina djurs svagheter.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Ponylove
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 106
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar