Gabriol

Trådstartare
Pållen har fortfarande sin lilla "hömage" kvar.

Vad ska jag göra?

Har bytat så han står på spån med bara lite halm, köpt nytt hö som inte är så grovt som det förra, börjat ge honom mer betfor + A-fil efter veterinärens inrådan.
Han går ute i stor hage minst 6 h varje dag, med kompisar, så han rör sig ganska mycket.

Får för närvarande ca 10 kg hö.
(Smältbart protein 40 g/kg
Energi 7.6 MJ/kg
Ca 2.3
P 1.6
Mg 0.8
K 12.6)

+ betfor o vetekli.

Rids inte så hårt nu pga isbana, mest skritt o promenader.
Men, hömagen borde väl gå bort?
(det är snart 2 månader sedan jag köpte nytt hö o ställde på spån.)

Vad ska jag göra?

/ Zofia

Höj upp proteinet så försvinner den. Den kvot man gissningsvis kan räkna på vad du ger i form av kli och betfor tillsammans med höt är alldeles för låg. Så där har du anledningen.

MVH/

Öka proteinet lite. Sen så får du räkna med att det behövs MUSKLER för att få ihop magen också.

Höj proteinet lite till som de andra sagt.

Ville bara trösta dig med att vi har många hästar i stallet som är lite bukiga just nu. Men det beror mer på muskelbrist än proteinbrist (de står på BRA hösilage = höga kvoter). Det blir bättre bara våren kommer.

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Tifa
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka