Höll hästar utan tillstånd

Sv: Höll hästar utan tillstånd

Jag satt o läste jordbruksverkets föreskrifter för häst idag, utav annan anledning, men när jag läste följande så mindes jag denna diskussionen om fodret till lösdriftshästarna....

" DFS 2007:6
Foder
1 § Hästar ska utfodras enligt följande:
1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.
2 § Foder ska vara av lämplig struktur och fodergivan ska garantera en
välbalanserad näringstillförsel.
"

* Hur kan fri tillgång innebära individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva?

* Om man har en lösdriftshäst som blir överviktig av att gå på fri tillgång- så bryter man ju genast mot paragraf 1.4.

I en annan del av föreskrifterna står dock att läsa följande:

"termisk komfort: hästarna har termisk komfort inom den s.k. termoneutrala
zonen. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Den termoneutrala zonen begränsas nedåt av den nedre kritiska temperaturen och uppåt av den övre kritiska temperaturen. När omgivningen har en temperatur under den undre kritiska temperaturen måste hästarna öka sin ämnesomsättning och äta mer foder för att behålla sin kroppstemperatur."

Här står dock inget specificerat om hur mycket mer?

Men jag lägger ingen åsikt i just det här fallet... Jag hoppas bara att inte jag får ut samma inspektör...

* Hur kan fri tillgång innebära individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva?

Genom att har rätt näringsinnehåll i förhållande till vad de hinner äta per dygn (grovlek på fodret) och presentera grovfodret på sådant sätt att det lite besvärligt att få tag på, ex nät m.m.

Rolle
IpL

Genom att har rätt näringsinnehåll i förhållande till vad de hinner äta per dygn (grovlek på fodret) och presentera grovfodret på sådant sätt att det lite besvärligt att få tag på, ex nät m.m.

Rolle
IpL
Huvudet på spiken:bow:

Men jag lägger ingen åsikt i just det här fallet... Jag hoppas bara att inte jag får ut samma inspektör...

Och jag skulle inte ha något problem med vare sig den eller någon annan inspektör.
Det går att förklara hur man har löst utfodringen så att den följer reglerna.
Även inspektörer bruka ha öron, i alla fall de som jag har träffat.

Mellan +5 till -15 beroende på förutsättningarna. (SLU)

Rolle
IpL

Och jag skulle inte ha något problem med vare sig den eller någon annan inspektör.
Det går att förklara hur man har löst utfodringen så att den följer reglerna.
Även inspektörer bruka ha öron, i alla fall de som jag har träffat.

Du har uppenbarligen inte träffat våra djurskyddsinspektörer i halland :crazy:

Dom har visserligen öron men ingen hjärna.

Ajsingen då.
I Uppsala Län så är de utrustade med egna och väl fungerande hjärnor.
Det är mycket trevligt.
När Djurskyddet låg på kommunerna så var det litet värre, vår kommun är oerhört liten och fick väl de inspektörer som ingen annan ville ha.
Det var några unga Tjejer som gick ut hårt med att "Nu skulle de visa hur en slipsten skulle dras".
Det blev inte så bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kritiken mot Akka Ridcenter har pågått under flera år och turerna med länsstyrelsen har varit många. I mars 2021 drogs ridcentrets...
Svar
0
· Visningar
401
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama