Höll hästar utan tillstånd

Sv: Höll hästar utan tillstånd

Jag finner det lite märkligt att inspektörerna kan ha synpunkter på antalet fordringar per dag. Det beror väl helt på hur mycket hästarna får per gång?

Ja precis, jag fodrar tre gånger om dagen men sista givan räcker länge, på morgonen finns det oftast till och med lite kvar.

Jag finner det lite märkligt att inspektörerna kan ha synpunkter på antalet fordringar per dag. Det beror väl helt på hur mycket hästarna får per gång?

Precis!

Jag hade mitt sto inhyrd på lösdrift för två vintrar sedan. Där fodrades det EN gång i veckan!

Men då ställde bonden in 2-3 st 400 kilos rundbalshösilage. Vatten fanns i ån och när ån frös så gavs det i badkar.

Kraftfoder fick hästägarna ge själva vid behov.

Fungerade jättefint och hästarna var helnöjda!

Ja, men oj... inspektörerna uppmärksammade tydligen att hästarna inte fick sitt tuggbehov tillgodosett inom rimlig tid. Är det okej att människan inte har tillgång till stallplats/motsvarande till sina hästar då? Ingen kommentar om det? Det är väl själva f*n att det ska vara så kul att kritisera myndigheterna vare sig de gör rätt eller fel:mad:

Jag håller med dig, jag tycker inte det är det minsta märkligt att de har synpunkter på antalet fodringar, jag är övertygad att de har det för att de inte fått tillräckligt med mat vid de fodringstillfällena som funnits, om foder legat kvar o alla var mätta, ja så det hade varit iaf mer åt fritillgånghållet till, så är jag rätt övertygad om att de inte hade knorrat om just den biten.

Och inget skydd, en stor del av hästarna står ute i svinkall snöstorm och det utan fri tillgång på strå, jag tycker inspektören i detta fall verkat väldigt hygglig.

Vi ska ha klart för oss att det är tidningens återgivande av vad som hänt. Enligt min erfarenhet är det väldigt ofta att det utelämnas så pass mycket så att händelsen får ett helt annan mening. Att leta reda på och läsa protokollet innan man kommer med synpunkter kan aldrig vara fel ;)

Jag förbluffas även över människors nonchalans när det gäller djurhållning, det är ens förbannade skyldighet att ta reda på vad som gäller innan man skaffar djur.

Själv utfodrar jag två gånger i veckan och hästarna står ute i alla väder under icke betessäsong trots tillgång till lästall. Vatten dricker de i vattendraget som går igenom vinterhagen.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Och jag tycker inte man ska sluka allt med hull och hår bara för att de är inspektörer...

Ex:
Inspektör ersom ansåg att
stallet hade för mkt spindelväv, det skulle itne finnas någon spindelväv i ett stall...
väggen hade en spricka som inte påverkade funktionen av väggen men som var estetiskt ful ansåg inspektören att skulle "fixas" för att den var ful...

För att ta två exempel. Ska man acceptera sådant?

Att de är inspektörer gör inte per automatik att de har rätt.

De är människor, och knappast felfria.

Om hästarna fodras 3 ggr per dag, och det avrit det enda "problemet" så hade jag ansett att det var löjligt att påpeka.
Sedan vet vi inte hur mkt hästarna får per dag och bara för att någon anser att det inte borde påpekas om det inte fanns anledning så behöver det inte betyda det.
Det är ju helt beroende på hur mkt hästarna får.

Om de fodras 1 gång per dag, men får 20 kg per häst då, så är det inte för lite under förutsättning att det räcker till alla och att det inte blir ngn som blir utan.

Om de fodras 1 gång per dag, men får 20 kg per häst då, så är det inte för lite under förutsättning att det räcker till alla och att det inte blir ngn som blir utan.
Då skulle säkerligen inte inspektörerna heller påpekat detta, eller hur?

Att en planka är estetiskt ful medförde knappast att djurägaren fick något föreläggande att rätta till det estetiska "felet". Om det är väldigt mycket spindelväv i ett stall kan det ju faktiskt tyda på att den årliga rengöringen inte är gjord, vilket i sin tur är en brandrisk t ex. Alltså inte okej enligt djurskyddslagen och dess föreskrifter.

Vi ska ha klart för oss att det är tidningens återgivande av vad som hänt. Enligt min erfarenhet är det väldigt ofta att det utelämnas så pass mycket så att händelsen får ett helt annan mening. Att leta reda på och läsa protokollet innan man kommer med synpunkter kan aldrig vara fel ;)

Jag förbluffas även över människors nonchalans när det gäller djurhållning, det är ens förbannade skyldighet att ta reda på vad som gäller innan man skaffar djur.

Rolle
:bow::bow:

Ja, men oj... inspektörerna uppmärksammade tydligen att hästarna inte fick sitt tuggbehov tillgodosett inom rimlig tid. Är det okej att människan inte har tillgång till stallplats/motsvarande till sina hästar då? Ingen kommentar om det? Det är väl själva f*n att det ska vara så kul att kritisera myndigheterna vare sig de gör rätt eller fel:mad:

Jag fann ingen anledning att kommentera stallplatser/ligghallar eller tillstånd, eftersom det är klart uttalat i djurskyddslagstiftningen.

Enligt den utförligare artikeln http://www.norrahalland.se/componen...klar/920-hoell-30-haestar-utan-tillstand.html hade det inte med tuggbehov att göra, utan "för att hålla värmen". Ingenstans stod det att hästarna var i dåligt skick eller frös.

När man kommenterar en artikel, så kommenterar man just innehållet i den artikeln. :)

Själv utfodrar jag två gånger i veckan och hästarna står ute i alla väder under icke betessäsong trots tillgång till lästall. Vatten dricker de i vattendraget som går igenom vinterhagen.

Rolle

Jag förstår att du kontrollerar alla uppgifter i tidningarna mot deras källor då? :devil:

I de fall jag har synpunkter på det inträffade gör jag det. Annars har jag så mycket självkritik att jag inte lägger mina slutsatser och värderingar utefter en tidningsartikel.
Men det kan ju vara sanning även om det står i tidningen ;)

Sedan vill jag passa på och citera Oscar Wilde:

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting"

Rolle
IpL

OT

Om det nu är så att tidningarna/skribenter/nyhetssidor
så ofta utelämnar så pass mycket att händelsen får en annan mening tycker jag det är rätt skrämmande. Ska inte nyhetsmedier rapportera fakta sakligt och korrekt?

Utfodringen var ju bara en rekommendation.
Och kanske finns ett större behov av det så länge som inte hästarna har tak över huvudet.

Men att ha 30 hästar utan tillstånd är ju ganska så grovt.
Så det är väl det största problemet.

OT

Om det nu är så att tidningarna/skribenter/nyhetssidor
så ofta utelämnar så pass mycket att händelsen får en annan mening tycker jag det är rätt skrämmande. Ska inte nyhetsmedier rapportera fakta sakligt och korrekt?

Hahhahahhaha! Vad rolig du är:laugh:

Jag håller med Rolle i detta läget, efter alla larm hit och dit och historier som senare visar sig vara, om inte helt felaktiga så i alla fall bra vinklade, så får tidningarna jobba lite för mitt förtroende.

Men jag håller med dig om att det borde vara som du tycker!

Hahhahahhaha! Vad rolig du är:laugh:

Jag håller med Rolle i detta läget, efter alla larm hit och dit och historier som senare visar sig vara, om inte helt felaktiga så i alla fall bra vinklade, så får tidningarna jobba lite för mitt förtroende.

Men jag håller med dig om att det borde vara som du tycker!

Roligt var inte riktigt min mening men ja kanske det är lite komiskt. Men vad lär sig journalister på sin långa utbildning egentligen om det skrivs så mycket vinklade historier i tidningen? Det är ändå rätt många som prenumererar och betalar för sina tidningar men om innehållet är mer eller mindre felaktigt så känns det som om tidningar isåfall borde vara gratis.

För oss med lite erfarenhet av att bli citerade i tidningen så vet man att det inte blir rätt alltid. Vad de lär sig på journalisthögskolan vet jag inte, men när de kommer ut på marknaden och ska prestera så kanske en del etik och tid att begrunda försvinner ;) Det är också orimligt att de ska vara experter inom alla områden....
Nu är det långt ifrån alla journalister som slarvar men det är tillräckligt många för att man inte ska ta för givet vad som står i tidningen.

Rolle
IpL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kritiken mot Akka Ridcenter har pågått under flera år och turerna med länsstyrelsen har varit många. I mars 2021 drogs ridcentrets...
Svar
0
· Visningar
401
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama