Höjdskräck...

G

Granett

Hej!

Jag är ny här. Jag har ridit i 5 år och vill gärna återuppta den efter ett minst lika långt uppehåll. Jag har höjdskräck just för att jag inte har suttit på en häst på så länge. Sist jag började rida (hade inte suttit på häst på 1½ år) så tog det 3 veckor att jobba bort höjdskräcken inomhus, utomhus var det dock svårare. Hur lång tid tror ni att det kommer att ta nu?

Sv: Höjdskräck...

Klättra i träd, upp på taket, upp på stegar. Ta alla chanser till att hålla till högt uppe. Jag har också höjdskräck, men hästhöjd är jag inte rädd för, för det gör jag så ofta. Att gå på vägarna jag brukar rida på känns konstigt. Man ser världen ur ett helt annat perspektiv.

Jag har märkt om jag har haft något jobb på ett tak ett tag så försvinner höjdskräcken. För att sedan återvända om jag inte håller till på tak och långt upp på stegar på ett tag.

Men frågan är om det egentligen bara är höjdskräck när du kan arbeta bort det inomhus före utomhus. Skulle tro att det är lite hästskräck med. Att inte ha kontrollen och veta riktigt vad varelsen under en skall hitta på. Jag är själv väldigt försiktig om jag sätter upp mig på en häst jag inte känner. Medan jag med mina egna hästar känns som om det bara är en förlängning av mig när jag rider. Är då totalt orädd. Det är ju osäkrare med kontrollen ute än inne.

Hälsning Maja

Hej Maja!

Tack för ditt svar! Jag är rullstolsburen, så det där med klättring blir svårt :) Jag har ingen egen häst heller, utan jag har "bara" ridit på ridskola. Så länge jag red en häst jag var van vid så var det inga problem, om jag skulle byta var det däremot annorlunda...Så visst kan det vara höjdskräck kombinerat med hästskräck.

Jag tycker inte om att rida på stora hästar, får nästan svindel (är höjdrädd...). Och så känner jag mig pytteliten där uppe. Så jag har en liten häst på 1.50 och det passar mig utmärkt!

Du kan inte få rida på mindre hästar, i alla fall till att börja med. Det kanske känns bättre?

M.

Fast det är nog en vanesak det med. Min häst är över en och sjuttio och nu känns det helt normalt, det är alla andra hästar som är pyttesmå... :-)

Mvh//LG (som också lider av stor höjdskräck och inte ens kan titta på tv när folk klättrar)

Nu har jag bara nästan ridit ponny hela mitt liv och tycker att de känns fortfarande bra ...
TIIL FRÅGAN... :smirk:
Du kanske kan tränna upp din räddsla,genom att klättra i träd, gå upp på taket m.m
När du rider hästen kan du ju testa att bara koncenterra dig på hästens form o din sits...
Vad vet ja...=)
see you!!!

chokladmonster =) skrev:
Nu har jag bara nästan ridit ponny hela mitt liv och tycker att de känns fortfarande bra ...
TIIL FRÅGAN... :smirk:
Du kanske kan tränna upp din räddsla,genom att klättra i träd, gå upp på taket m.m
När du rider hästen kan du ju testa att bara koncenterra dig på hästens form o din sits...
Vad vet ja...=)
see you!!!
Hur ska hon kunna klättra? stackarn e ju rullstolsburen..

Ha dt

Hur ska hon kunna klättra? Stackarn e ju rullstolsburen...

Du behöver inte kalla mig stackars...Jag har varit rullstolsburen hela mitt liv, så jag har vant mig. Jag tar inte illa vid mig av att folk skriver om att klättra i träd...Skribenten som svarade kanske glömde bort att jag hade svarat på den frågan innan.

Äh, det är bara te o kravla sig upp på en häst och jobba på :D Ta den minsta och lugnaste, så slipper du sitta tvåmeter upp i luften i full galopp..

Nä, men allvarligt. Upp på en häst och sitt där tils du känner dig säker. Förr eller senare kommer du vänja dig - speciellt när du har hästen att tänka på, då kommer fokusen bort från höjden :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka