höjder vid hästhoppning

S

Sofia98

Hej ! :)
Vet inte om jag postar detta inlägg under rätt "flik" men jag testar för det har ju faktiskt med mig som ryttare att göra !
Jag tränar höjder som inte alls skrämmer mig med min ponny 95/100+ såna banor på träningar hoppar till och med oxrar på 110 ibland.
Jag är inte alls en sån som ååh, jag MÅSTE hoppa högst annars är jag sämst :o
Men helt seriöst psykisk hjälp behöver jag av er.
På clear rounder och på tävlingar vågar jag bara starta LC =80cm
Vad är mitt problem , har tränat hur länge som helst på LC har dessutom många placeringar och vinster.
Men när jag tänker på att starta 90 så blir jag nervös , hur galet ?
Men jag tycker det egentligen inte att det är högt?
Vad tycker ni jag ska göra , ska jag köra . GO FOR IT på någon liten clear round och se , men det känns på något sett som jag är rädd för att misslyckas.

Aja låter som jag är en helt idiotisk galen tjej när jag läser detta men aja..

Sv: höjder vid hästhoppning

Varför inte bara anmäla sig och ta det som det blir? Kan inte gå värre än åt helvete och om du redan kör dessa ritter så vad tusan, det är väl nerverna som spökar bara.

Jag är ännu värre!
Har tävlat 95 många gånger på hästen, men sen när jag ska upp och tävla 1 m bir jag dödsnervös och panikslagen..
Jamenar... 5 cm?
Varje gång jag kommer till en tävling och går banan blir jag skitnervös för att der ser så högt ut, men sen när man väl sitter på hästen och är på banan så funkar det ändå.

Jag hade löst det genom att börja 90 på pay and jump, där det dels inte brukar vara lika mångai publiken, och dels inte lika "viktigt" att komma runt felfritt utan där du kan fokusera på att bara överleva. På pay n jumps brukar det vara många midre duktiga ute, både nybörjare ryttare och unghästar, och du behöver nog inte känna att det bara är du som kommer misslyckas. Du tränar ju högre säger du ju, och pay n jump är ju nästan som träning. Det är ju en träningstävling :)
Sen när du hoppat 90 på några pay n jumps tror jag inte att det kommer vara så hemskt längre att hoppa på riktigt tävling.

Senast ändrad:

Tack ! :)

HotrodKitten: Okey , då peppar vi varann Vi kan vi är BÄST !!! jag ska gå 90 och du 1m VI KAN !! ♥

Haha PRECIS :D

Jag har som plan att rida 95 till våren, för att verkligen få det att stämma, och sen gå upp på en meter... Jag har lovat mig själv det :)

Kan jag så kan du :)

Känner igen känslan, och för mig är det så att jag blir osäker för att ju högre man ska hoppa desto bättre måste hästens svara på mina hjälper o min ridning, även om de flesta hästar hoppar 1.10 utan problem kanske, men börjar det blir högre känner jag att jag blir lite spänd :crazy: och jag tror att det beror på just det att på tävling har man inte samma möjlighet att slappna av och rida hästen som den behöver, exempelvis om den står emot lite eller blir lite flipprig, vilket den kanske aldrig gör på träning. Nog en rutin fråga i mitt fall.

Liknande trådar

Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 806
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·
S
Hoppning Varför har man inte låga (LC häst) klasser med omhoppning mer? Det är bara bedöming A eller clear round. Jag tycker det är kul att...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: karmandi
·
M
Hoppning Hejhej ! 1:a maj ska jag tävla båda hoppning och dressyr. Det är endast klubbtävling och inte särsklit seriöst heller. ( klubbens...
Svar
15
· Visningar
1 332
Senast: cepeko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Budget
  • Te-samo-far, vad är det?

Hund, Katt, Andra Djur