Högtider och annat som "ska" firas

`Vilka högtider firar du?

• Födelsedag

Röster: 74 84,1%
  • Tjugondagknut

Röster: 0 0,0%
  • Påsk

Röster: 40 45,5%
  • Valborg

Röster: 24 27,3%
  • Nationaldagen

Röster: 4 4,5%
  • Midsommar

Röster: 63 71,6%
  • Allhelgona/Haloween

Röster: 11 12,5%
  • Jul

Röster: 80 90,9%
  • Nyår

Röster: 67 76,1%
  • Annat

Röster: 9 10,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    88

Araminta

Trådstartare
Jag funderar såhär i juletider och för att jag häromdagen helt missade påsken och försökte boka in jobbrelaterade saker på långfredagen 2017. Vilka högtider firar folk? Hur traditionsbundna är vi och vilka festligheter tappar vi bort? Vilka traditioner tycker vi om och vilka hade vi velat undvika?

För egen del så har jag i princip bara julen som jag firar varje år och som jag uppskattar. Jag är annars inte så mycket för helgdagar och känslan av att "det och det datumet så ska du umgås med den och den och ha det helt fantastiskt". Min fantastiska dagar tenderar att infalla på helt andra datum och jag hade gärna sluppit t.ex. födelsedagar och nyår då jag tycker ofta det innebär mer social press och förväntan än vad resultatet ofta blir.

Jag vet att alternativen i omröstningen inte kommer i närheten av att täcka in allt och att urvalet är ytterst subjektivt gjort. Jag är även medveten om att allhelgona och halloween är två separata företeelser men på grund av platsbrist så slog jag ihop dem.

Jag tror det beror på hur man menar med firar. Jag umgås med familj över exempelvis påsk men om jag inte hade haft familj så hade jag skippat påsk. För oss är det mer att vi ses snarare än att vi firar något (även om vi ses och äter påskmat)

Hur definierar du "firar"?

Vi äter julmat och delar ut julklappar på julafton
Äter något påskmatsliknande och målar ägg nån gång under påskhelgen
Äter lite midsommarmat på midsommarafton
Men, vi binder inte fast oss vid att man absolut inte får göra något annat de helgerna.
Firar vi då? Eller uppmärksammar vi det bara?

Men, vi binder inte fast oss vid att man absolut inte får göra något annat de helgerna.
Jag skulle definiera detta som att fira.

Jul och födelsedagar typ. Men firar som i att vi ofta hälsar på någon i släkten och äter lite tårta, typ.

Ja, uppmärksamma hade nog varit ett bättre ord nu när du säger det. För mig innebär det, i det här sammanhanget, samma sak men inser att man kan tolka det olika :)

Förutom födelsedagar, som är olika viktiga beroende på personer och åldrar på personerna i fråga, så är nyår och midsommar mina två viktigaste högtider på året. Midsommar för att jag är en sommarmänniska och älskar det. Nyår bara för att det alltid varit en magisk natt för mig av någon anledning.

I år är iofs alla högtider väldigt viktiga och jag kan ha drivit min kära mor till vansinne stundtals men det gar ju sina randiga och rutiga skäl...

Firar jul och födelsedagar, mina absoluta favorithögtider.

Midsommar fattar jag inte grejen med, inte påsk heller. Nyår ger mig alltid bara ångest.

Jag är inte mycket för att fira. Ibland är jag med när högtider firas, ibland inte. Eftersom jag gillar sötsaker uppmärksammar jag gärna Kanelbullens dag och Kladdkakans dag, och på Alla hjärtans dag köper jag choklad till mig själv. :D

Jag firar andras födelsedagar, inte min egen, det gör väl ingen annan heller. Brukar (försöka) tvinga hit folk på fika när jag fyller år, men det är inte ofta någon kommer.
Jul och nyår firar vi.
Vi gifte oss på nyår så det är ju lite speciellt :) Dock är tolvslaget bokat av djuren, jag brukar passa på att vispa grädde eller annat högljutt då. Sista nyåret schäfertanten levde firades tolvslaget i bilen långt borta från civilisationen.
Jul är bra mycket mer hysteriskt än jag skulle vilja.
För två år sedan var vi hemma bara. Jag, maken och min far. Vi åt julmat och såg på jul-tv. Det är lagom.
I år firar vi på julafton med hysteri och stress och en massa måsten, juldagen i lugn och ro med lagom mycket julmat och mys framför brasan.
Dock kommer vi minimera tiden i hysterin på julafton och åka hem och fira med två vänner istället.

Midsommar firar vi genom att ha grillfest.

Jag kryssade i allt utom tjugondagknut. Själva högtiderna är egentligen inte viktiga, men de gör att man (eller jag och familjen och vännerna) får tummen ur att ses och inte säger "vi tar det om någon vecka när vi har mer tid".

Jag Älskar midsommar! Det är väl min 'svenska rot' om jag har en sådan, och firar den gör jag såpass att det oftast blir en krans och lite sommarbilder på hundarna. =) Ibland åker jag till IKEA och köper någon svensk mat jag saknar.
Gillar att det är en av mycket få högtider kyrkan inte gjorde till sin. Det är fruktbarhet och hej och hå och välkommen sommar hela vägen! Man behöver inte spendera en massa pengar eller stressa i förtid, utan bara klä sig efter vädret och uppskatta grönskan. Inte ens supa till det, även om det förstås förekommer. :angel:

Jag tycker högtider är trevliga ur sånt perspektiv att det betyder att "alla" (i min umgängeskrets iaf) har ledigt från jobbet samtidigt, så det betyder att det är lättare att planera typ resor eller besök, mot att vara beroende på att alla kan få ledigt

Den enda högtid jag åker hem för att fira varje år är jul, vilket också har blivit min "koppla av och stänga av resten av världen för minst en vecka" årliga semester. Övriga högtider firas högst slumpmässigt - d.v.s planerar jag något med vänner över påsk så ser vi troligen till att ha påsktema på maten e.g., men skulle vara lika glad att vara hemma själv över långhelgen.

Innan barnen skulle jag bara ha svarat jul o födelsedag (nätt o jämnt). Men nu när vi har barn så la jag till även midsommar och nyår.
Det som firas "mest" är jul och barnens födelsedagar. Våra egna födelsedagar knappt alls (utom jämna kanske). Nyår brukar i alla fall innebära lite marschaller, tomtebloss och kanske finare mat hemma plus tv-mys-kväll. Midsommar varierar, men något slags firande blir det nog då med; sista åren har vi åkt iväg till lokala midsommarfirandet någon timme (men jag o maken är inte överförtjusta)

Firar inga högtider alls längre.
Dvs visst firar jag men inte de traditionella högtiderna. Jag firar vårens stora vernissage på mitt ena jobb. Jag firar viktiga händelser i livet.

Men de traditionella högtiderna - näe.

Jag firar födelsedag men tycker inte om det, hatar att köpa presenter som inte uppskattas och bara sitta och kallprata med familj jag inte vill prata med, utom mor och mormor:p Jag är så enkel att köpa till, jag säger bara vad jag vill ha, liksom närmaste familjen. Annars får jag ett presentkort på Horze perfa.
Vet inte om påsk räknas, vi äter lite ägg och fisk sen är det bra liksom, mor, mormor jag ock pojkvän.
Jul är nog det enda jag tycker om, maten(rester i en vecka:love:) kalle anka, godiset osv.
Nyår är bara jobbigt och högljutt, fy.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka