Högt protein- och kalciumvärde! Hur balansera?

H

hgfy

Fick analysen igår och undrar HUR och OM jag ska balansera kvoterna i det hösilage jag använder. Om ni har länkar till liknande trådar så skicka gärna för jag har inte hittat de svar jag söker på egen hand :p

Analysen lyder:

(TS 74%, tror att det är liite blötare för det vi skickade in var lite torrare än nästa bal)
MJ - 7.7
Smr - 59.9
Ca - 5.8
P - 1.8
Mg - 1.3
/kg foder

Det går att täcka alla behov med rimlig giva men kvoterna (MJ/Smr, Ca/P, Ca/Mg) blir inte riktigt rätt. SeloE ska jag förmodligen ge för selenet.

Hur skulle ni gjort; kompletterat med t.ex. havre eller strunta i att kvoterna är lite knepiga?

Sv: Högt protein- och kalciumvärde! Hur balansera?

För mkt protein från grovfoder är inget farligt, och kalciumet som blir för mkt kissar hästarna helt enkelt ut!

Om du vill byta hö så får du gäääääärna skicka det där till mig annars :d

Kvoten smbrp/MJ är ju inte grymt hög ca 7,8 så det är inget att bry sig om.
Se bara till att P behover är täckt så gör det inget med för mycket Ca.
// Linda

Tack så mycket! Det var detsamma som jag kom fram till :) Ville vara säker. Jag har en sto som är tunt och muskelfattigt så det här blir nog bara bra för henne hoppas jag :D
Tänkte ändå ge henne lite havre som krubbskrammel när de andra får och som "godis", då får hon ju lite extra fosfor och energi :P

För mkt protein från grovfoder är inget farligt, och kalciumet som blir för mkt kissar hästarna helt enkelt ut!

Om du vill byta hö så får du gäääääärna skicka det där till mig annars :d

Då får hon väl ta och dricka lite mer då XP

Haha, tyvärr är det inte "mitt" hösilage utan stallets, de tar eget och detta är mycket bladrikt. Min häst ratar sitt hö för att få äta detta (håller på med invänjning). Bara när det är slut så äter hon höt låååååååååångsamt XD

Om du ska ge något för selenet är det kanske bättre att ge tokosel?
SeloE är väl inte så mycket selen i? Det är väl mer ett E-vitamintillskott med selen i.
Det är i alla fall vad jag fick höra när jag behövde komplettera med selen.

SeloE är väl inte så mycket selen i? Det är väl mer ett E-vitamintillskott med selen i.
Det är i alla fall vad jag fick höra när jag behövde komplettera med selen.

Jag har inte helt bestämt mig vad jag ska använda men känner att bara ge selen "ibland" känns fel när de har ett dagsbehov...

Jag håller inte alls med om detta. SeloE innehåller organiskt selen som tas upp mycket bättre av kroppen än oorganiskt selen (natriumselenit) som finns i tokosel. Din häst behöver dessutom tillskott av både selen och E-vitamin och tokosel innehåller så lite E-vitamin att det kan försummas.

SeloE är därför mycket bättre för din häst (nej, jag säljer inte detta tillskott!).

Jag skulle även ge ett magnesiumtillskott (magnesiumoxid) eftersom Ca : Mg kvoten är alldeles för hög (den bör helst vara ca. 2). En Ca : P kvot på 3,2 är kanske OK under en kortare period men inte bra under en längre period. Försök att få ner även denna kvot till runt 2.

Det är inte mängden kalcium som hästen tar upp som är problemet utan problemet med en hög kalciummängd i fodret är att det påverkar upptagningen av fosfor (och magnesium) negativt så att en mindre mängd fosfor (och magnesium) tas upp. Det är därför inte tillräckligt att uppfylla minimirekommendationen för fosfor (och magnesium) utan man måste ligga över miniminivån. Det bästa är därför att både uppfylla minimimängder och se till så att kvoterna inte avviker alltför mycket från rekommenderade kvoter.

Jag har för mig att man har testat på kvoter upp till 5 utan att det gett hästarna de mista problem överhuvudtaget.

Jag håller inte alls med om detta. SeloE innehåller organiskt selen som tas upp mycket bättre av kroppen än oorganiskt selen (natriumselenit) som finns i tokosel. Din häst behöver dessutom tillskott av både selen och E-vitamin och tokosel innehåller så lite E-vitamin att det kan försummas.

SeloE är därför mycket bättre för din häst (nej, jag säljer inte detta tillskott!).

Hur mycket selen innehåller SeloE då? För jag fick höra att det inte innehåller så mycket selen, så det kommer inte täcka behovet, alt. man måste ge alldeles för mycket av det.
Kanske var för att jag inte ger något kraftfoder som innehåller selen. Och det som finns i hö är väl inte mycket att räkna med. Därför blev jag rådd att ge tokosel istället eftersom SeloE inte skulle täcka hästens behov.

Om man redan ger något foder som innehåller lite selen så kanske SeloE är bättre? Men om man ska ha det som enda selenkälla så fick jag höra att tokosel var klart bäst för att det var mest koncentrarat.

I övrigt föredrar jag alltid organiska saker, så på den fronten låter ju SeloE klart bättre

Edit: Jag kollade upp innehållet och:
SeloE innehåller 2 mg selen/dos (22 g)
Tokosel innehåller 8.8 mg selen/dos (22 g)

Min lilla häst som behöver 6 mg/dag får alltså INTE sitt behov fyllt av SeloE, men med Tokosel räcker det med 1/4 mått varje vecka.
Tokosel innehåller ju också E-vitamin, hur mycket har jag inte kollat, men troligtvis inga mängder.

Senast ändrad:

Edit: Jag kollade upp innehållet och:
SeloE innehåller 2 mg selen/dos (22 g)
Tokosel innehåller 8.8 mg selen/dos (22 g)

Min lilla häst som behöver 6 mg/dag får alltså INTE sitt behov fyllt av SeloE, men med Tokosel räcker det med 1/4 mått varje vecka.
Tokosel innehåller ju också E-vitamin, hur mycket har jag inte kollat, men troligtvis inga mängder.

Du kan läsa om organiskt och oorganiskt selen här:

http://www.hmh.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=2413

Selenbehovet är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt så en häst som väger 500 kg har behovet Se = 1 mg/dag. ½ dos (11 g) SeloE täcker således selenbehovet för en 500 kg häst. E-vitaminbehovet är ca. 100 mg per 100 kg kroppsvikt, dvs. 500 mg/dag för en 500 kg häst. ½ dos (11 g) SeloE ger 800 mg E-vitamin vilket är helt OK.

Tokosel brukar man bara ge en gång i veckan. Visst kan du ge natriumselenit också men då skulle jag rekommendera att du ger den dubbla mängden, dvs. Se = 2 mg/dag för en 500 kg häst eftersom biotillgängligheten är lägre.

Vad jag förstår så innehåller 1 gram Tokosel 20 mg dl-alfa-tocopheryl acetate (som är ett syntetiskt E-vitaminpreparat och alltså inte organiskt) och 0,4 mg oorganiskt selen. Du bör således ge 5 g Tokosel/dag för att tillföra 2 mg selen. 5 gram Tokosel ger endast 100 mg E-vitamin och täcker inte hästens behov som är 500 mg/dag. Använder du Tokosel får du därför även ge extra E-vitamin till din häst.

Jag har för mig att man har testat på kvoter upp till 5 utan att det gett hästarna de mista problem överhuvudtaget.

Ja, men detta var försök som gjordes under kort tid (några veckor tror jag) och några långtidsförsök finns inte. Dessutom var mängden fosfor och magnesium i foderstaten väl tilltagna har jag för mig. Så det är inte den höga kalciumhalten i sig som är farligt. Ett överskott av kalcium utsöndras i urinen som du mycket riktigt påpekade. Problemet är att hästen kan få brist på fosfor och magnesium om man ligger på miniminivåer.

Ok, typiskt att det aldrig ska vara enkelt:p:angel:
Det finns ju alltid minst 2 sidor av allt. Svårt att veta vad man ska lyssna på.

Nu var det bara ett par månader sedan jag köpte tokosel, men får väl testa SeloE nästa gång då.:)

Såg även att jag rört till det lite i siffrorna, dagsbehovet skulle såklart vara 0.6 mg, inte 6. (hästen väger 300 kg) Och jag ger 3/4 mått, inte 1/4 i veckan.

Jag ska nog sluta skriva inlägg när jag är trött:angel::o

Hmm, jag vet inte vad ni tycker men det är ju inte sååå jättelänge tills sommaren och då kommer de ju att äta mer och mer gräs. Med tanke på att stallet har tagit eget hösilage i minst 10 år, ger havre, kornkross, betfor och Vitafor Solid till hösilaget (och har haft den här skörden i flera månader, och ja ni har gissat det: de har INTE analyserat, det har VI gjort) och INTE EN ENDA AV 6 HÄSTAR har blivit dålig av det...

Min slutsats av ovanstående är att jag inte behöver springa och panikköpa varken Fosforbalans, BioMag eller SeloE.
Däremot kommer jag att vänja in lite havre nu och snart köpa SeloE. Fosforbalans och BioMag köps antingen när vi köper SeloE eller senare :)

Hmm, jag vet inte vad ni tycker men det är ju inte sååå jättelänge tills sommaren och då kommer de ju att äta mer och mer gräs. Med tanke på att stallet har tagit eget hösilage i minst 10 år, ger havre, kornkross, betfor och Vitafor Solid till hösilaget (och har haft den här skörden i flera månader, och ja ni har gissat det: de har INTE analyserat, det har VI gjort) och INTE EN ENDA AV 6 HÄSTAR har blivit dålig av det...

Min slutsats av ovanstående är att jag inte behöver springa och panikköpa varken Fosforbalans, BioMag eller SeloE.
Däremot kommer jag att vänja in lite havre nu och snart köpa SeloE. Fosforbalans och BioMag köps antingen när vi köper SeloE eller senare :)

Urkalkning av skelettet är ju inte helt enkelt att bedömma med blotta ögat.... Jag väljer att följa de näringsrekomendationer som finns och tycker att hellre safe then sorry men var och måste göra sina val. Du verkar ju seriöst reflektera över fodret iallafall.

Du kan läsa om organiskt och oorganiskt selen här:

http://www.hmh.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=2413

Selenbehovet är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt så en häst som väger 500 kg har behovet Se = 1 mg/dag. ½ dos (11 g) SeloE täcker således selenbehovet för en 500 kg häst. E-vitaminbehovet är ca. 100 mg per 100 kg kroppsvikt, dvs. 500 mg/dag för en 500 kg häst. ½ dos (11 g) SeloE ger 800 mg E-vitamin vilket är helt OK.

Tokosel brukar man bara ge en gång i veckan. Visst kan du ge natriumselenit också men då skulle jag rekommendera att du ger den dubbla mängden, dvs. Se = 2 mg/dag för en 500 kg häst eftersom biotillgängligheten är lägre.

Vad jag förstår så innehåller 1 gram Tokosel 20 mg dl-alfa-tocopheryl acetate (som är ett syntetiskt E-vitaminpreparat och alltså inte organiskt) och 0,4 mg oorganiskt selen. Du bör således ge 5 g Tokosel/dag för att tillföra 2 mg selen. 5 gram Tokosel ger endast 100 mg E-vitamin och täcker inte hästens behov som är 500 mg/dag. Använder du Tokosel får du därför även ge extra E-vitamin till din häst.

Fast E-vitamin finns ju inte bara i tillskottsform utan även i tex grovfodret.

Senast ändrad:

Det var det jag också tänkte på. Hur mycket E-vitamin kan man ge innan DET blir för mycket?

Hur lång tid tar det innan rakitis (urkalkning av skelettet) visar sig? Och hur kan man märka av selenbrist? Jag vet att magnesiumbrist kan visa sig genom att hästarna blir nervösa och lättstressade. Mitt sto blev så innan med ett grovfoder med låg magnesiumhalt. Nu när vi bytt till detta hösilaget har hon coolat ner till sitt vanliga trygga men pigga jag :p

Som jag skrev innan hade min häst magnesiumbrist (jag ställde den diagnosen :D) innan men nu har har hon lugnat ner sig=hon får mer magnesium. Vi har nämligen bytt stall för några dagar sedan och då borde hon ju blivit mer orolig om hon fortfarande hade brist. Sedan äter hon så mycket att hon "har lite mineraler att ta av" och jag vänjer in havre nu till att börja med då hon är på tog för benig :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka