högt i taket

F

fnorr

Pâ gârden vi köpt finns en stor ekonomibyggnad som ska bli stall. Vi mâste dock höja taket som bara är ca 2 m. Pâ "loftet" ovanför finns det massor av plats. Är det bäst att öppna ända upp i nocken? Det är glespanel längst upp pâ kortsidan. Om man öppnar ända upp fâr man härlig höjd och mkt luft, men kommer vi inte att frysa ihjäl(i Hälsingland). Ngn som har erfarenheter att dela med sig? Om vi öppnar ända upp blir det ca 6 m......men man blir ju av med en del plats. Jag är dock livrädd för stall med dâlig ventilation...goda râd nâgon?

Sv: högt i taket

oj oj, lugn nu. När ni tar bort taket i den gamla lagårdsdelen, det som är 2 m i takhöjd, så tar ni även bort en mängd bjälkar som alltihopa vilar på. Alla dessa 6 m i takhöjd kommer förmodligen att bli ytterst instabilt och röra sig när hårda vindar drar i sidorna. Har ni kollat hur det är byggt med bärande bjälkar?

fnorr skrev:
Pâ gârden vi köpt finns en stor ekonomibyggnad som ska bli stall. Vi mâste dock höja taket som bara är ca 2 m. Pâ "loftet" ovanför finns det massor av plats. Är det bäst att öppna ända upp i nocken? Det är glespanel längst upp pâ kortsidan. Om man öppnar ända upp fâr man härlig höjd och mkt luft, men kommer vi inte att frysa ihjäl(i Hälsingland). Ngn som har erfarenheter att dela med sig? Om vi öppnar ända upp blir det ca 6 m......men man blir ju av med en del plats. Jag är dock livrädd för stall med dâlig ventilation...goda râd nâgon?

Vi har byggt stall i en loge. Öppet ända upp till taknock = 7-8 meter. Glespanel längst upp. Vi valde att sätta för panel på utsidan, men sparat ett par meter ovanför dörren, där det får vara glespanel. Helt enkel att få in frisk luft, men ändå inte få drag på hästarna.

Jag bor i närke, men kallt blir det i alla fall. Neråt 25 minusgrader i jan-feb. Har inga problem med luften :angel: . Hästarna klarar kylan MYCKET bättre än dålig luft. Det blir samma temp inne som det är ute och hästarna verkade trivas alldeles utmärkt förra vinter. Det är vi människor som tycker det är jobbigt. Jag har dock tillgång till uppvärmd sadelkammare.

/Lizzie

Har samma problem här. Dock har jag några år att lösa det på. ;)

Läget är precis likadant här men ju nu verkar det som om jag kommer sänka golvet ca 20 cm och sedan ta bort innertaket (har precis som du höloft ovanför om inte kommer behövas). Vi kommer flytta upp bjälkarna ungefär en meter eftersom dom kommer ivägen annars. (Är alltså inte mer än två meter högt just nu) Har också glespanel på gavlarna just nu men kommer sätta panel på utsidan.

Jag resonerar precis som de ni andra att hästar klarar kylan bra men inte dålig luft.

Hej Rumpis

Sätta panel pâ utsidan, innebär det att man liksom spikar för sâ att det blir tätt? Ja det är maken som är den snickarkunnige....

fnorr skrev:
Hej Rumpis

Sätta panel pâ utsidan, innebär det att man liksom spikar för sâ att det blir tätt? Ja det är maken som är den snickarkunnige....

Det heter "lockpanel" och finns på ställen som säljer virke.
Hade jag haft möjlighet till annan plats att lägga hö på, hade jag absolut valt att behålla stallet upp i nock, vilken härlig rymd och luft det var!
Men det blev rätt högt i stallet ändå. 3 m. Men fick göra avkall på platsen på loftet, så nu måste jag hämta hö i omgångar för det!
(mindre bra..)

Lycka till med projektet! Det blir säkert jättefint!

Snickarkunniga Tölva.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 908
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Ska uppföra en byggnad 6x8 m där det ska vara 2 "engelska" boxar på ena kortsidan (inuti byggnaden alltså). Boxarna kommer att vara helt...
Svar
12
· Visningar
3 579
Senast: HannaZ
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar