Högställd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
B

bussig

Har ett sto som är lågställd. Finns det hingstar som ger bättre högställda avkommor. i så fall vilka ?

Sv: Högställd

Bourbon och Akribori är två hingstar som jag tycker förärver sina föl väl. Snygga, bra benställ och högresta med bra kropp...

JA; det finns hingstar som är mer benägna att lämna högställda avkommor än andra. Frågan är väl bara om avkomman kommer brås på mor eller far, det är ju inte så enkelt som att högställd + lågställd = "normal" (i betydelsen mittemellan)

Min förra shetlandshingst lämnade en del högställda avkommor...
(Vill man veta om hingstar av nån särskild ras så måste man nog nämna det, man kan inte utgå ifrån att ALLA håller på med halvblod... Tyvärr många som gör det)

ameo skrev:
JA; det finns hingstar som är mer benägna att lämna högställda avkommor än andra. Frågan är väl bara om avkomman kommer brås på mor eller far, det är ju inte så enkelt som att högställd + lågställd = "normal" (i betydelsen mittemellan))

Ja det är en klurig fråga det där...Eftersom Akribori varit så populär sista åren så finns det en del avkommor efter honom, jag har sett ett 20 tal (jobbar med fölmönstring...) Det genomgående har varit högreshet,bra halsansättning,medelmåttiga/bra gångarter...

Jag har föär mig att inget föl av honom fick under 46 poäng i vårt distrikt, det måste väl ändå betyda att han förärver sig bra på de flesta ston...

Men vistt finns det många andra också...

Sorry. Jag skulle skrivit att det gäller ett halvblod.

Fast Akriboris äldsta blir ju bara två i år, det går ju ännu inte att säga hur de blir som färdigvuxna.

Till trådskaparen; välj en äldre hingst med säker förvärvning!

Görel skrev:
Fast Akriboris äldsta blir ju bara två i år, det går ju ännu inte att säga hur de blir som färdigvuxna.

Han har en hel del äldre avkommor i tyskland, och dom är mkt trevliga också...

Eftersom han godkändes i Tyskland 2000 så blir ju hans äldsta avkommor 4 i år, det är inte så mycket det heller :smirk:

Skulle nog tro att det är bäst att prova en hongst som är beprövad iallafall som har hästar i "vuxen ålder" som har visat sig bli högställda. Tror det finns nån sorts avelsrådgivening angående hingstar som har si och så många avkommor i vuxen ålder, tror att det finns hos avelsföreningen för halvblod.
De har ju dessutom rådgivning på Flyinge man kan ringa till...

Var ju på Tullstorps hingstvisning och där visade de några avkommor till Saigon och till dem hade han då verkligen lämnat sin eleganta, ädla typ, fram för allt bra halsar!

Görel skrev:
Eftersom han godkändes i Tyskland 2000 så blir ju hans äldsta avkommor 4 i år, det är inte så mycket det heller :smirk:

Men du måste väl ändå erkänna att det går relativt mkt att se på 2-4 åriga avkommor!!! De lar ju inte bli taxbenta, och med plats för två sadlar på ryggen iallafall... ;)

Jag tycker man redan kan se på fölmönstringarna ett visst mönster, och eftersom jag hållt på med dom i 5-6 år nu, och även jobbar med unghästtesterna så ser man ett mönster...

sedan beror det såklart mkt på vilka ston som betäcks...

En hingst vars avkommor verkligen "överraskat" mig är Majim G:s...de har sett verkligen trevliga ut på testet förra året...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka