Högspänningsledning/stolpar ska grävas ner! Jippi!

Dana

Trådstartare
Vi har ju högspänningsledningar/stolpar i vår vinterhage. Nu ska de äntligen grävas ner.

Har ju pratat med de tidigare, ca 1 år sen då vi har träd som skymmer vår kvällssol typ mm. Har hört hur vi ska göra, då vi varit lite rädda att de ska ramla över ledningarna osv.

I alla fall har de nu bestämt att ledningarna ska grävas ner, men i stället kommer vi att få ett litet "elhus" i stället. Inte ett skåp utan ett "hus". Vet inte riktigt hur stort det är men...

De ska nu komma ut här i dagarna för att vi ska planera var detta "hus" ska vara. Det kommer alltså att hamna på vår gård, tyvärr får man inte måla "huset" rött.......Som stallet. Så det smälter in.

Elbolaget förstod att vi inte ville ha det i hagen, så nu får vi kolla läget lite utan att det stör för mycket. OK, tycker en del, ni blir av med stolparna, men man vill ändå att "huset" hamnar bra, utan att de stör och att elbolaget kommer intill lätt.

Är jätte glad för detta, det har vi önskat länge. Så finns ju ledningarna i vinterhagen, och snart släpps hästarna på bete. Hoppas bara det inte blir alltför "geggigt".

Någon som varit med om något liknande? Hur ser det ut efteråt, marken? Tur det är vinterhagen.

Sv: Högspänningsledning/stolpar ska grävas ner! Jippi!

Min gubbe jobbar med att gräva ner kablarna i marken, och här i Roslagen så är "husen" oftast röda. Storleken beror på hur många strömmen ska gå till. Men ute på landet är dom oftast inte så stora.

Dom flesta som jobbar med detta brukar vara väldigt duktiga på att återställa efter sig. Man ser ju vart kabeln är nedgrävd men det brukar inte bli så geggigt runt omkring. Beror ju iof på vilken årstid det är och om det tex är regnigt.

Innan jag flyttade hit hade kablarna grävts ner för oss. Men stolparna och allt stod orört kvar ett bra tag till, det var inte så bråttom att få ner. I hagarna där stolparna stod blev det hål och jag vet inte vad dom hittade att fylla upp med, stora stenar och lera ser det ur som :crazy: Jag vet inte var dom grävt ner ledningarna, så det är la ett bra tecken att jag inte upptäckt det antar jag.

Det "huset" dom pratar om är nog en transformator, finns lite överallt. Ungefär såhär ser den ut (utseendet kan variera, men storleken brukar vara samma), chansar på 1,5m x 2m
images

Kolla upp om du verkligen behöver acceptera att ha elhuset på din mark har svårt att tro att du behöver det. Inget man frivilligt vill ha inpå sig inte alls ovanligt att det är en massa surrande och irriterande ljud från dem och lägg det absolut inte i närheten av stallet tänk på att det är stark ström inne i dem och de är inte helt kul att ha för nära om det blir överslag tex vid åskväder.

Man kan vara betydligt tuffare än vad som ofta framgår vad gäller både nergrävning av kablar och placeringar av elstationer.
Här i området tex sa den stora godsägaren blankt nej till att de fick gräva ner kablarna i hans marker och gräva sönder vallar och betesmarker och vips så slapp han det helt och de fick i stället lägga ner dem intill vägarna trots att det blev "omväg" för dem.
Vi har kollat upp det iom att vi själva nog snart ligger på tur för att få våra nerlagda och man har sin fulla rätt att bestämma var ledningarna skall gå och kan alltså hänvisa dem att gå runt tomtgränserna istället för rakt igenom.
Med tanke på hur många som fått sina hagar totalförstörda vid nerläggning så drömmer jag inte ens om att låta dem gå igenom hagarna de får lägga dem längst vägen här också när de skall gräva ner dem förhoppningsvis väljer de dessutom grannens sida av vägen för där är mkt bredare dikeskant som dessutom gränsar till åker och inte till staket som på vår sida så slipper vi grävandet helt, de flesta är inte medvetna om vilka rättigheter man faktiskt har när det gäller sådant utan tror att de måste låta dem gå samma väg som kablen idag går vilket man alltså inte måste.

Här grävde de ner för några år sen. De de grävde genom flera hagar, men det är inget som syns nu. Och vi fick skapligt betalt.

De var här i fredags och vi sa att vi helst inte ville ha detta "hus" på vår gård. Gav som förslag att de kunde sätta det på andra sidan vägen, en skog.

Tyckte han lät bra så han skulle prata med markägaren. Hörde vi inget så var allt OK.

Som det lät skulle de heller inte gräva ner kablarna i hagen, utan vid vägkanten, runt hagarna. Det får vi väl se då? De hör väl av sig ang kablarna...

Tänkte på stolparna, kan man få behålla de när de tagit ner de tro? Bygga lite "naturhinder"?

Vi fick alla telefonstolpar. Fast jag vet inte vad vi ska ha dom till, de är ju rätt giftiga, antar jag.

Giftiga?

Kan man inte använda de till "naturhinder"? De tuggar ju inte direkt på de? Platsen finns till att göra dessa hinder....

Har inte hört något än, men som det verkar blir huset på andra sidan vägen, i skogen. Så de gräver nog inte i hagen.

Vi har också högspänningsledning som går över vår gård. Vi har dragit hagen runt stolpen så att den inte är i hagen. Vi ska också bli av med stolparna och de har i dagarna varit här och grävt ner ledningen vid vägen. Vi har fått ett litet "hus" som de ställt vid transformatorstolpen. Den ska bort sedan. Huset är falurött så det smälter bra in. Kag kan gå ut och ta en bild av det. Det borde ju vara ett likadant som ni ska få. Jag är också glad över att elledningarna ska bort. Dels för att det blir finare och vi slipper dra staketet runt stolpen, men mest för att det kommer att bli färre elavbrott när vindarna eller blötsnö river ner ledningarna. Jag ilar ut för att ta en bild. Återkommer.

Här är bilderna:
På nära håll
33066068.jpg

och lite längre ifrån ser det ut så här.
33066069.jpg

Jag har tänkt ta lite häckplantor från från häck och sätta framför så smälter det in bättre i naturen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka