högre trakter = problemet?

L

Love_energy

Hej!

För några månader sen började hovis spara på trakterna på min fd travare på min inrådan, då jag ansåg att han gick nästan på ballarna och långa tår a la travare..

Nu när trakterna börjar höjas lite och tån börjar bli kortare (hästen är 12) tycker jag han fått kortare steg (fram). Han var väldigt snubblig innan, pga dem långa tårna och inte full musklad, vilket har försvunnit med rätt träning och skoning.

När han skrittar precis innan han ska lyfta ex högerfram så ser det ut som det "kuggar" framåt mellan hoven och kotan på framsidan (det är det det syns tydligast när man går bredvid)
Jag har klämt och känt men känner ingen värmeskillnad och inget ömt:crazy:

Kan inget om överkotning etc men kan det ha kommit med att vi bygger upp trakterna?

Sv: högre trakter = problemet?

Bilder?

Sen vet jag inte men, att spara trakten ger inte en kortare tå då hela hovkapseln är framflyttad på en häst som gått med långa tår en tid. Trakten skall också (normalt sett) verkas för att komma till rätta med problemet, naturligtvis kan jag inte ha en aning om problemet utan att själv ha sett som du säkert förstår.

Ang. kuggningen så gäller samma där, men är hästen så hög i trakten att den kotar över hade jag bytt hovis!

Vill du ha mer hjälp får du nog fota lite.

Ska försöka fixa bilder nästa vecka.

Nej, alltså han har inte höga trakter nu, utan ca 5mm mer än innan.:)
Tänkte som du sa att läget är framfyttat på en häst som är van vid lång tå...

Har funderat på att byta hovis och nästa gång blir det en annan, då han ska vara i halmstad över hösten.

Senast ändrad av en moderator:

Först får du hovis att höja trakterna ("på din inrådan") och sen vill du byta ut nuvarande hovis för att trakterna är för höga??? Hade jag varit den hovisen hade jag bytt kund.

Först får du hovis att höja trakterna ("på din inrådan") och sen vill du byta ut nuvarande hovis för att trakterna är för höga??? Hade jag varit den hovisen hade jag bytt kund.

Hovarna är alltså inte för höga, den är fortfarande för låga. Kanske uttryckte mej klumpigt.:crazy:

Hej nu pratar vi tåaxlar.
Hoven ska ha en rak tåaxel från sidan sett och framifrån sett.
För att komma tillrätta med en för lång tå så finns det en mängd olika alternativ att tillgå.
Först och främst måste skoperioden hållas kortare.
Att tån drar iväg är också en belastnings fråga, man brukar säga att hovslagaren gör halva jobbet och ryttaren andra halvan.
Om ryttaren inte rider sin häst i balans utan hästen lägger sej på bogarna så kommer denne att landa kraftigt på trakterna där då effekten blir understuckna trakter och tån skjuter iväg.
Tala med din hovslagare för att komma tillrätta med en helhetslösning.
lycka till

Hej nu pratar vi tåaxlar.
Hoven ska ha en rak tåaxel från sidan sett och framifrån sett.
För att komma tillrätta med en för lång tå så finns det en mängd olika alternativ att tillgå.
Först och främst måste skoperioden hållas kortare.
Att tån drar iväg är också en belastnings fråga, man brukar säga att hovslagaren gör halva jobbet och ryttaren andra halvan.
Om ryttaren inte rider sin häst i balans utan hästen lägger sej på bogarna så kommer denne att landa kraftigt på trakterna där då effekten blir understuckna trakter och tån skjuter iväg.
Tala med din hovslagare för att komma tillrätta med en helhetslösning.
lycka till

Ahh:idea:

Tack för svar!
Finns det nån sida man kan läsa mer om detta?
Mkt möjligt att han går på bogarna imellanåt när han börjar bli trött, men det är ett evigt jobbande med det.

Ahh:idea:

Tack för svar!
Finns det nån sida man kan läsa mer om detta?
Mkt möjligt att han går på bogarna imellanåt när han börjar bli trött, men det är ett evigt jobbande med det.

Alltså, du har ingen som helst koll på vad som är en rak kotvinkel, ändå så vill du att din hovis ska höja trakterna och när han/hon gjort det så tycker du det är fel gjort och undrar ifall du ska byta hovis???
Samtidigt som du säger att du inte kan rida din häst bättre än att den går på bogarna?
Du framställer inte dig själv som särskilt seriös och duktig hästmänniska...ursäkta mitt påhopp, men en kund som dig hade inte jag velat ha.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 867
Senast: ameo
·
Hästvård Svårt att hitta en bra rubrik, men hur hade ni gjort i följande fall? För fem veckor sedan var jag med en unghäst hos en mkt välkänd o...
Svar
6
· Visningar
2 576
Senast: Snowball
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka