Höglöp - besöksfrågor

sussisus

Trådstartare
Jag undrar över hur det är när tikar löper.
Jag har ju Izor, som är en dvärgschnauzerhane som har blivit könsmogen, och hans bästa kompis är en bichon frise-tik.
Enligt Wilmas matte höglöper Wilma just nu, så vi tycker inte att de ska träffas (det blir säkert väldigt söta valpar, men det räcker med de blandrasvalpar som redan finns).

Men när kan de börja träffas igen?
Finns det någon generell "regel", eller är det från tik till tik?
Eller ska man vänta till löpperioden är helt över för att vara på säkra sidan?

Båda vovvarna vill träffas det vet jag, för här behöver man bara säga "ska vi gå till Wilma?" till Izor så är han framme vid ytterdörren. Och Wilma vet jag hoppar upp på sin utkiksplats och väntar på att vi ska komma på besök så fort hennes matte nämner Izors namn.

Sv: Höglöp - besöksfrågor

Det enda säkra är att vänta till löpet är helt över. Vissa tikar ställer bara upp ett par timmar under ett helt löp, andra parar villigt hela löpet. Vissa hanar vägrar kliva på annat än under precis rätt tid medan andra parar vad som helst, när som helst.

Jag vet en uppfödare som fick en tjuvparning dag 24 i löpet, när hon trodde att det helt säkert var över. Hanen och tiken visade inget intresse när de släpptes ihop under övervakning, men när matte kom upp ur tvättstugan satt de ihop. Det blev en tripp till veterinären och en abortspruta...

Så mitt råd är: Vänta tills löpet är över, och lämna dem inte obevakade i ytterligare en vecka.

Mvh,
Duvan

Sv: Höglöp - besöksfrågor

Beror väl på. Det är ju inget fel med att ta en koppelpromenad. Bra för din hane att tidigt lära sig att strunta i löptikar. För vissa hanar funkar det ypperligt om de får lära sig det från början. Andra inte. Men väl värt ett försök.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 613
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. Av en slump kom jag i kontakt med en tjej som behöver hundvakt. Jag tänkte vid tillfället att...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka