Högkoncentrerat kraftfoder sökes

QuickStar

Trådstartare
Jag behöver ett kraftfoder med högt protein och energi innehåll men jag vill kunna ge så lite så möjligt av det.

Min häst som älskar kraftfoder är svårfödd, aktiv och inte särskilt intresserad av stråfoder, när hon äter en liten mängd kraftfoder pillar hon i sig en acceptabel mängd ensilage = hon är inte mätt efter att ha käkat upp kraften..

Det finns ju massa olika elit och tävlingsfoder, även racing foder man kan titta på MEN jag vill inte behöva ge mer än ett par kg av kraftfodret så hon fortsätter äta upp sitt ensilage..

Förslag?

D&H har en hel del intressanta produkter, racing diet eller nåt heter det, står även i beskrivningen att man ger en mindre mängd men att hästen får i sig mycket näring ändå.
Dom har även nåt som heter Sixteen Plus som ska vara bra för underviktiga hästar, sen har dom ett foder som verkar vara det ultimata för min dam som heter Microfeed, dock finns det ingenstans att hitta hur mycket man måste ge :crazy:

Vad ska jag hitte på?

Sv: Högkoncentrerat kraftfoder sökes

Leta efter ett avels- eller tävlingsfoder med höga värden, runt 12-13 MJ brukar de kunna ligga på.
Just avelsfodren brukar ligga högt i protein, men kanske lite lägre i energi.

T.ex. Krafft PlussGrön (tidigare Breed) ligger på 10 MJ och 200 g smrp, vill jag minnas.

Ett litet tillägg bara...

dock finns det ingenstans att hitta hur mycket man måste ge
Det är i princip helt oväsentligt vad tillverkaren rekommenderar för giva. De vet ju inget om ditt grovfoders värden eller din hästs behov.

Titta istället på fodrets värden, ett foder med 13 MJ ger ju alltid 3 MJ mer per kg du ger, än ett som innehåller 10 MJ. Det är ju allt som spelar någon roll.:idea:

Det är i princip helt oväsentligt vad tillverkaren rekommenderar för giva. De vet ju inget om ditt grovfoders värden eller din hästs behov.

Jag tycker visst att det är väldigt väsentligt vad tillverkaren rekommenderar för dagsgiva, då får man ju ett rikt värde att gå efter, ett foder där tillverkaren rekommenderar att man ska ge 3-4-5kg är ju helt ointressant jämnfört med ett där tillverkaren rekommenderar tex 1-2kg om värdena är likvärdiga :idea:

Vi har ett ruskigt bra ensilage t.ex mitt andra sto (som är normalfödd) är lite väl rund på 12kg och 1L havre och 1L kornkross.
Har haft samma leverantör i flera år och värderna de senaste 3 åren har varit i princip likvärdiga, det som har skiljt mest har varit TS-halten. Problemet är att hon inte ÄTER ensilaget om hon får för mycket kraftfoder. Därför vill jag hitta det foder som ger mest protein och energi /kg.
Betfor, matolja och soja ska hon få i vilket fall men jag behöver nån mer, nåt slags superfoder önskas :angel:

Jag letar vidare men emottager gärna fler tips jag kan titta vidare på!

Krafft Protein lägger vi till på listan så länge.

:banana:

Då är det ju viktigt att ha ett kanonensilage- för högpresterande hästar.

Om hästen är i dåligt hull får du nog överväga att ge mer än ett par kg krafftfoder- tills den har lagt på sig.

I vissa fall får man ge avkall på att träna den samtidigt, för att inte förbruka allt den får i sig.

Hestekraffts Müsli gav min o Malinskys häst hull blixtsnabbt.
Riktigt gott är det tydligen.

Jag tycker visst att det är väldigt väsentligt vad tillverkaren rekommenderar för dagsgiva, då får man ju ett rikt värde att gå efter, ett foder där tillverkaren rekommenderar att man ska ge 3-4-5kg är ju helt ointressant jämnfört med ett där tillverkaren rekommenderar tex 1-2kg om värdena är likvärdiga

Tillverkarna har ju ingen rikthäst att gå efter. Det finns ju inga regler för hur de ska räkna, normalhästen i mitt fall och normalhästen i ditt fall kan ju skilja sig väsentligt.

Nä, jag säger som tidigare talare; jag har svårt att respektera och stödja tillverkare som ger så generella rekommendationer som vissa (ingen nämnd, ingen glömd) ger. Det beror ju UTESLUTANDE på grovfoder och individ.

F ö hade jag nog satsat på långsam tillvänjning av sojaprotein och sedan olja till det. Blandas lämpligen ut i betfor eller något som äts med god aptit. Så koncentrerat det går... (dock inget jag hade velat fodra med om jag inte var absolut tvungen, vi har satsat på lucern och olja - fri tillgång - när det varit svårfödda magerstackare).

Senast ändrad:

Jag tycker visst att det är väldigt väsentligt vad tillverkaren rekommenderar för dagsgiva, då får man ju ett rikt värde att gå efter, ett foder där tillverkaren rekommenderar att man ska ge 3-4-5kg är ju helt ointressant jämnfört med ett där tillverkaren rekommenderar tex 1-2kg om värdena är likvärdiga :idea:

Men.. jag håller med flera andra: det är ju ointressant vad tillverkaren rekommenderar för dagsgiva. Det intressanta är ju hur mycket MJ och SRP din häst behöver. Och om det uppfylls via 1, 2, 3, 4 eller 5 kg tror jag du bäst räknar ut själv!

Jag har aldrig gått på en tillverkares rekommendationer. Jag har tillgång till analysvärdena och vet vad som saknas. Räknar sen ut hur mycket av foder xx som behövs för att kompensera bristen.

Jag har ett henne kraft foder för att hon ska lägga på sig, ju mer kraft jag ger desto mindre ensilage äter hon så antalet kilo blir liksom aldrig mer hur jag än vänder och vrider mig, har nu legat på ca 8 kg kraft foder och då har hon pillat i sig 5-5,5kg ensilage.

Nu när jag har plockat bort kraftfodret och ger ca 6dl kornkross utblandat med 3dl soja och ca 5dl matolja fördelat på 3mål pillar hon i stället i sig 9kg ensilage (håller på att höja det succesivt med ca ½kg/dygn om hon ätit upp dagen innan s.a.s)

Hon jobbas i töm 2-3dagar i veckan och motionsrids ca 2dagar. Mindre kan hon inte gå för då är hon lite tossig att rida och dessutom vill jag inte ställa av henne eftersom jag inte vill att hon ska tappa i muskler av diverse anledningar. Den springer hon som en stolla i hagen och leker ordnar och donar.

Lusern äter hon tyvärr inte varken i pelleterad eller hackad form. :(

D&H har foder med följande värden som jag helt klart ska titta närmre på, Microfeed (13,5/140), Studcubes (12,5/150) och Racing Diet (13/140).

Andra fodersorter har antingen ett högt MJ ELLER högt SMRP dessa tre är de som är mest jämna.

Nu när jag har plockat bort kraftfodret och ger ca 6dl kornkross utblandat med 3dl soja och ca 5dl matolja fördelat på 3mål pillar hon i stället i sig 9kg ensilage (håller på att höja det succesivt med ca ½kg/dygn om hon ätit upp dagen innan s.a.s)
6 dl krossat foder väger ingenting:eek:
vissa hästar äter för lite grovfoder o då får man acceptera det. Just fullblod o liknande klarar inte av att gå på det finaste betet.
Min förra gick ner 50 kg på 14 da´r. Hade den sedan inne på nätterna o fodrade.

min stora fick 4 KG havrekross.2 kg müsli 1 ½ l kli, 4-5 dl soja 3 kg morötter, 10 dl betforpellets, 4 dl linfrökaka o fri tillgång på silage o hö.

Hon klarade sig utan kraftfoder på betet i ca 7 veckor. sen var du ju snorvarmt och supertorrt så då tog jag hem henne, då åt hon lätt 10kg ensilage samma sak innan sommaren.

Jag vill att hon ska äta så stor mängd ensilage så möjligt och hon äter ju mer och mer grovfoder för varje dag och har på en vecka inte fallit ur mer.
Jag förstår att det aldrig kommer gå att få denna häst allt leva på fri tillgång på ensilage och lite "krubbskrammel" MEN jag vill ändå basera foderstaten på ensilage och inte kraftfoder.

Hon har sen nyår ätit betydligt mycket mer kraftfoder än din, och jag har absolut inget emot att ge hästen mat men varför ska jag ge 7-8kg kraftfoder när det bara "stjäl" kilon från ensilaget som är så bra?

Då är det väl bättre att ge henne så mycket ensilage hon orkar och sen pytsa på med kraftfoder i mindre,koncentrerad mängd?

Jag ger Åsebro Vinnare.
Väldigt liten mängd även till tävlingshästarna (mindre än vad som står angivet), är mkt nöjd med det fodret. Det kommer i "pelletsform" men är lite lösare sammansatt eftersom det inte är pelletterat och inte innehåller bindemedel.

Jag har quarterhästar, runda o fina! :)

Fast jag tyckte att det verkade lite drastiskt, i synnerhet om hästen är tunn.

En rimlig kraftfodergiva o fri tillgång på silage.

Min stora har silage i en hörnlåda i boxen o hö i stort hönät.

Jag ger min ngt svårfödda 2-åring (50% fbl) havre o Krafft Energi, 13 MJ o 100 g smbrp. Enda fodret där hans foderstat blir någorlunda balanserad tillsammans med hösilaget (fri tillgång) utan att man behöver ge massor av det.

*kl*

Men om du ger säg 1 kg krafft protein och till det ger ren olja i den mängd du ger idag så motsvarar det ~2.5kg av de kraftfodersorter du nämner, rent näringsmässigt sett. Om du då vill minska på mängden kraftfoder är väl ett högproteinfoder kompletterat med olja det bästa? Inte de foder du nämner.

Skulle vara intressant att få veta värdena på ditt kanonhösilage och hur du har tänkt dig foderstaten i siffror sett. :)

Sitter själv nu i sitsen att kraftfodret tar för mycket av mättnadskänslan vilket gör att hon inte äter så mycket grovfoder som jag önskar. Har dock inte särskilt bra värden på vårt hösilage och nu när det växer så det knakar ute är jag inte så orolig längre.

Hestekraffts Müsli gav min o Malinskys häst hull blixtsnabbt.
Riktigt gott är det tydligen.

Det är inte bara gott utan det bästa fodret också, vilket jag inte är ensam om att tycka. Kräsna hästar börja äta sitt kraftfoder utan gnäll och pet, hästar som blivit smått tokiga vid konvalescens har lugnat sig med detta foder. Hästar som tappar muskler vid skador och trauman, har repat sig bra eller hållit sig i många fall utan problem. Och jag vet att många kliniker numera använder Hestekraft till sina konvalecenthästar för att det inte ska falla ut i samband med te x operationer.

Min kräsna och något tunna häst får äta Marchals champion foder, finns hos Granngården (här i alla fall) och har blivit jättefin! Det är för övrigt som ett slags mussli och luktar mint!

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 219
Foder & Strö Är det nån som har nåt förslag på ett kraftfoder som innehåller MYCKET protein och lite energi, så lite som möjligt? Ett foder som inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 750
Senast: kryddan
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka