Sv: Högergaloppen!!
Ibland stirrar man sig blind på hästen och dess ev fel eller sjukdomar etc när man egentligen skulle kolla upp sig själv!
I mitt fall var det tydligt i alla fall, förutom att det tar lite tid att muskla en ung häst eller omusklad häst, få den någorlunda liksidig, så gjorde en ny tränare susen genom att tala om för mig att jag faktiskt satt fel. Min häst är väldigt känslig för vikthjälperna tydligen, minsta fel dvs att jag lutar mig åt fel håll, sitter snett el liknande så fattar han fel galopp. Eller, som tränaren brukar säga, han fattar inte fel galopp utan den galopp du talar om för honom att han ska fatta...
Nu, efter snart ett år, är han så fin i galoppfattningarna, åt båda hållen och får bara återfall när jag får det.
Att det var just högergaloppen som strulade berodde på att jag s a s red "snett", jag har en bra och en dålig sida!
Mitt råd är, om du inte redan har det förstås, en bra tränare, med bra öga för hur ryttaren sitter. Olika behandlingar av bäcken har jag inga bra erfarenheter av, dyrt och onödigt har det varit, alla säger nämligen ungefär samma sak tycker jag; ja den här hästen har ett snett bäcken! Och så börjar de behandla och ta betalt...
Massör har jag däremot använt och haft goda erfarenheter av, min häst behövde massage efter mattes ridning, det ger mycket goda resultat på honom. Avslappnad och fin, skadefri sen snart ett år OCH man börjar se en liten muskel på rumpan - äntligen!
Tillägg; se till att sadeln är ok, inte sitter för långt fram eller är för trång.