Högergaloppen!!

A

annabo

Finns det någon som har några tips till mej och mitt halvblodssto, som inte vill fatta högergalopp! Har försökt med allt jag kommer på men det lyckas inte. Men därimot när man longerar och löshoppar henne, så tar hon högergaloppen. Innan jag köpte henne så var hon felriden. Allt har gått super med henne, förutom då högergaloppen. Tacksam för alla tips som finns :banana:

Sv: Högergaloppen!!

är hon uppkollad av veterinär på klinik?
tyvärr är det ofta så att det är någon skada som ligger bakom när hästen inte vill/kan ena galoppen

Jag har inget tips, men samma problem med min nordsvensk!
När det gäller mig själv vet jag att jag har svårare för att fatta höger, så jag trodde först att jag var otydlig. Nu visar det sig att dottern har samma problem att få henne i höger gallopp. När hon väl fattar höger går hon mycket mera balanserat (jaja :angel: ) än hon gör i vänster, och har lättare för att behålla galloppen, även om hon är omusklad.

Hoppas på svar även jag!
Lotta

Japp, hon är kollad av vetrinär och hon har gått igenom vetrinärbesiktningen. Så hon har inte ont, jag har till och med haft en knotknackare hos henne.

Flera hästar här har haft samma problem.
det visade sig att dom hade snett bäcken allihopa!
Väldigt vanligt och inte alls dyrt o fixa till.
Djuren är ju inte mer än människor..
De kan ju få samma problem som vi.

:cool:

När jag köpte min häst så kunde hon inte galoppera vänstergalopp. Hon var grymt felmusklad (OBS, hon var frisk med rakt bäcken till alla som känner att de måste påpeka att min häst nog var skadad).

Jag gjorde helt sonika så att jag:

1 - musklade om hästen i de andra gångarterna

2 - övade fattningar på böjt spår (20 m volt) när jag hade någon på backen. Minsta antydan att det blev rätt talade personen på backen om för mig och då kunde jag berömma henne direkt. Jag bröt av och ignorerade när det blev fel.

3 - Utrusta dig med massor av tålamod. Tar tid att lära bort att fatta fel galopp om det är befäst samt att rakrikta och muskla om.

4 - För min del hjälpte det att vara ytterst noggrann med INNER skänkeln, eftersom min häst sköt in rumpen och snabbt som ögat ställde sig utåt och fattade fel galopp. Hade jag då förmycket ytterskänkel puttade hon in rumpen ännu mer. Detta är nog individuellt och där får du prova dig fram.

Det tog ett halvår innen det blev mer rätt än fel och ett år innan jag var helt säker på att det alltid skulle bli rätt galopp.

Ett och ett halvt år senare gör vi galopp-ombyten. Hon fattar förvänd vänster galopp utan problem. Vi ska debutera MsV om 23 dagar :-).

Hoppas det löser sig.

Mvh//LG

En jag känners häst hade svårt med högergaloppen när de köpte henne, eftersom hästen alltid hade fått galoppera i vänster galopp och ingen hade brytt sig vilken galopp hon galopperade i. De fick rådet av tränaren att; trava på fyrkantspår, ha spö i ytterhanden, göra en tydlig galoppskänkel precis i hörnet på slutet av långsidan - i galoppskänkeln: lätta på innerhanden och samtidigt förtydliga ytterskänkeln med spöet ( då de börjar galoppera med ytter bak )
Det funkade på den här hästen (oftast) , men när hon väl hade fattat höger galopp hade hon inte ett minsta problem att galoppera i den, vilken en del hästar har.

Sen om den här metoden är rätt eller fel har jag ingen aning om :crazy: bara att en c-tränare i dressyr gav det som råd ;)

Ngt som funkar för min otroligt svårgalopperade häst (i höger alltså, vänster är perfekt) är - efter vet. check o et - är att trava i en ledig form i ett ganska friskt tempo, dock ej springit eller överilat, och trava mot en bom på marken o just då hästen ska lyfta första benet överbommen tar du en tydlig högergaloppskänkel och svänger av till höger. det har funkat bra till min häst, som kan göra mini-volter i "förvänd"galopp (vänster galopp i höger varv). Sedan fick jag också tipset pga att min häst är lite nervös och har lätt stt stressa upp sig att göra kanske 5-6 fattningar på ett pass i börjar - utspridda över hela passet och inte efter varandra så att han inte går händelserna i förväg och stressar upp sig för mycket och fattar fel.

undefined
Hej!

Min ponny har inte vleat fatta ena galoppen o när han väl gjort det...gör han det inte länge jag har försökt med allt..men tog honom till strömsholm. dom hittade inget varken på röntgen eller ultraljud. vi fick besked att börja rida honom men det vägrade vi med..de e juh något som inte stämmer med hästen om den inte vill galoppera. Vi tog ut en Equterapet.. som kollade igenom honom o mycket riktigt han hade även han ett vridet becken. nu är problemet löst o min ponny är fullt frisk. han ska bara stärkas lite o så.

Värt ett försökt tycker jag... Equterpaet alltså.

MvH Micaela

Exakt detta problem löstes med equiterapeut på min häst också,+ att han måste jobbas extra noggrant i bägge varven i fortsättningen, så man inte glömmer bort det.

det problemat hade jag med mitt Varmblod. han var för omusklad och fattade inte höger av ren lathet.
träna mycket övergångar i höger (hästen ska gå i form för bästa resultat).
skritt-trav-halt-trav-skritt o.s.v.
tranäa galoppfattningar på volter istället för i hörnan på fyrkantsspåret.
ställ hästen lite överdrivet mycket och när hon väl galopperar i höger galopp, bryt av i tid och gör en ny fattning.
det är nästan bättre att fatta rätt galopp tio gånger än att galoppera i rätt galopp fem varv.
var noga med att berömma så att hon förstår att hon gör rätt!
precis när du fattar galopp kan du höja innerhanden så att hästen känner i munnen att du höjer tygeln. det fungerade jättebra för mig och min lilla kille! :D

Mitt tips för att få henne att fatta rätt galopp och dessutom lära henne mjuka övergångar (på sikt) har jag fått av en MYCKET skiklig dressyrtränare (utländsk).

Trava på volten, ha henne rak eller något UTÅTställd. Rid lätt på fel sittben och öka traven tills hon fattar galopp. Detta funkar till och med på travare så att det funkar på ett halvblod är jag säker på!

Annars kan du prova att fatta som vanligt men med något utåtställd häst och ffa att du lägger vikten lite utåt för att hon ska kunna få fram inner bog.

mitt sto har haft problem med det. hon var sned i bäckenet. blev behandlad av ET i 2 omgångar och nu galopperar hon i höger galopp lika lätt som vänster.

Du har fått rätt bra svar när det gäller hästen här...sen kan det ju vara något du gör. Se till att du har någon som bara tittar till dig. Många ryttare spänner sig omedvetet just för att dom är medvetna om att just t.ex. högergaloppen krånglar, så överdriver dom hjälperna och låser istället hästen. Eftersom hon tar högergaloppen i longering samt i löshoppning så är jag böjd att tro att just du låser hästen. Be någon annan sitta upp, kanske, se om problemet kvarstår. :cool:

Vad bra att du kollat upp henne!
Mitt tips är att träna galoppfattningarna via tömkörning. Detta har funkat bra för mig och (som ngn annan också sa) det är lätt att det blir en "grej" av det så att man spänner sig som ryttare om man haft problem med något länge.

Har satt upp jätteduktiga ridtjejer på henne oxå, men det lyckas inte det heller. Men nu har jag fått jättemånga tacksamma svar. Som jag genast ska börja öva på. Tack såååå jättemycket alla ni

Min pålle har samma problem men det har blivit mycket bättre sedan jag började rida mycket på böjt spår, speciellt då i höger. Då blev han starkare i den sidan och nu så fattar han NÄSTAN rätt varje gäng. Ibland blir det fel men det är bara att ignorera, lungna ner honom rida myckte böjningar och sen fatta igen. Då brukar det bli rätt. Jag tror att det handlar om att hon inte är tillräckligt stark i den sidan. Men med lite tålamod så går det!! Jag har lite kvar än men min pålle är myckte bättre nu! Jag har hållt på hela sommaren, men det lönar sig. Lycka till!

Hur fungerar öppna/sluta? Det är annars bra övningar som förberedelse till fattningar. Träna öppna och sluta på volt ;) Då blir du mer vaksam på hur hästens bakben är placerat i själva fattningen... ;)

Ibland stirrar man sig blind på hästen och dess ev fel eller sjukdomar etc när man egentligen skulle kolla upp sig själv!

I mitt fall var det tydligt i alla fall, förutom att det tar lite tid att muskla en ung häst eller omusklad häst, få den någorlunda liksidig, så gjorde en ny tränare susen genom att tala om för mig att jag faktiskt satt fel. Min häst är väldigt känslig för vikthjälperna tydligen, minsta fel dvs att jag lutar mig åt fel håll, sitter snett el liknande så fattar han fel galopp. Eller, som tränaren brukar säga, han fattar inte fel galopp utan den galopp du talar om för honom att han ska fatta...

Nu, efter snart ett år, är han så fin i galoppfattningarna, åt båda hållen och får bara återfall när jag får det. :o
Att det var just högergaloppen som strulade berodde på att jag s a s red "snett", jag har en bra och en dålig sida!

Mitt råd är, om du inte redan har det förstås, en bra tränare, med bra öga för hur ryttaren sitter. Olika behandlingar av bäcken har jag inga bra erfarenheter av, dyrt och onödigt har det varit, alla säger nämligen ungefär samma sak tycker jag; ja den här hästen har ett snett bäcken! Och så börjar de behandla och ta betalt...

Massör har jag däremot använt och haft goda erfarenheter av, min häst behövde massage efter mattes ridning, det ger mycket goda resultat på honom. Avslappnad och fin, skadefri sen snart ett år OCH man börjar se en liten muskel på rumpan - äntligen!

Tillägg; se till att sadeln är ok, inte sitter för långt fram eller är för trång.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama