Höga värden på höet, kan det stämma?

HannaZ

Trådstartare
Har fått analysvärdena på höet och det är skyhöga värden.

TS 84%
Värden per kg TS:

MJ - 8,9
SMRP - 119
Kalcium 6,9
Fosfor 3,1

Ca/p-kvot 2,2 (tur att jag valt Krafft miner vit...)

En kvot på 13,4 !!!

Kan det verkligen vara rätt?
Hur vanligt är det med såna här värden?

Sv: Höga värden på höet, kan det stämma?

Jag har ju alla år med hö haft så höga värden då jag köper av höbonde (brukade ligga på 122 i smrp).

Men lucern kan du nog slopa...

Ja jag funderar i dom banorna... :D
Blir lite billigare foderkostnader nu när jag kan plocka bort Lucernet och Grooven.

Inte konstigt att Timon är som en liten tunna...

Kul att få bra hö-nyheter för en gångs skull. :bump:

Ja det är ju SMBRP som är högt (ca100smbrp/kg). Energin ligger ju på 7.5MJ/kg så det är mer normalt... inte högt iaf.

Det är bara att gratulera. Se bara upp siffrorna som är angivna är per kg ts dvs man har räknat bort det vatten som finns.

Tycker för min del att det är ett blött hö. Ligger detta pressat i balar eller är det inplastat? "Höet" verkar när jag nämner det för min "höbonde" fuktigt.

Fel av mig!
Tänkte rätt men skrev fel.

Det är värden per Kg foder, inte per kg TS.

Äska skrev:
Tycker för min del att det är ett blött hö. Ligger detta pressat i balar eller är det inplastat? "Höet" verkar när jag nämner det för min "höbonde" fuktigt.

Vi får det levererat i stora fyrkantsbalar, 2-3 st åt gången. Hö-bonden bror tvärs över åkern och vi har inga större lagringsmöjligheter. Förvarar dem under plåttak längs baksidan på stallet. De hade stått kanske två dagar när jag tog proven (från 3 balar) så det förklarar säkert den låga TS-halten

Men det är ju låg ts-halt, hö har en ts på 84 %. Mitt fina, skulltorkade som är garanterat i bra skick har också haft 84 %.

Har räknat på något hö med 87 %, men aldrig haft annat än 84 % själv.

Ett torrt hö har ju TS 84% så det är inget konstigt med det. Kan hända att man någon gång får högre TS men 84% är högst normalt :)

Vårt hö från förra året har också väldigt höga värden. Det är ändå en andra skörd och kvoten ligger på över 10. Jag har inte några större problem med att fodra med det eftersom jag har 2 unghästar, men har man en lättfödd häst kan det nog vara svårt med ett sådant bra hö. Kraftfoderkostnaden blir iofs minimal ;)

Ok. Reagerade inte på TS-halten från början, tyckte det lät normalt.
Proven kändes iallafall väldigt torra. Sen blir det ju lite fuktigare när det stått några dagar ute under tak hos oss.

Senast ändrad:

HannaZ skrev:
Fel av mig!
Tänkte rätt men skrev fel.

Det är värden per Kg foder, inte per kg TS.

Jaha - DÅ är det även en ovanligt hög MJ-mängd i det! :eek:
Hoppas du har svårfödda hästar :crazy: ...

Jag skulle då aldrig vilja ha det höet!! (lättfödda raser)

Blir inget problem.

Vi har köpt in gräsfröhalm som dom ska få i hagen och som komplement på natten. Inget kraftfoder what so ever!

Riktigt nöjd är jag faktiskt :D

HannaZ skrev:
Blir inget problem.

Vi har köpt in gräsfröhalm som dom ska få i hagen och som komplement på natten. Inget kraftfoder what so ever!

Riktigt nöjd är jag faktiskt :D

Själv skulle jag vilja ha ett hö med värdena 5MJ och 30-35g smbrp.... (kvot 6). Då skulle man nog våga ge FRI TILLGÅNG även till en nordis! :idea:

milly skrev:
Själv skulle jag vilja ha ett hö med värdena 5MJ och 30-35g smbrp.... (kvot 6). Då skulle man nog våga ge FRI TILLGÅNG även till en nordis! :idea:
vi köper ett sent slaget hö med låga värden o ger fri tillgång till våra tinkrar faktiskt av en gubbe i huddinge/ stockholm.
billigt hö är det oxå :banana:

orcide skrev:
vi köper ett sent slaget hö med låga värden o ger fri tillgång till våra tinkrar faktiskt av en gubbe i huddinge/ stockholm.
billigt hö är det oxå :banana:

Vad är det för värden då?
För sent skördat hö brukar tyvärr enbart innehålla låg värde av PROTEIN men energin ligger lik förbannat på 7-8MJ.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 598
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama