Höga infektions och levervärden men ingen feber

Ainon

Trådstartare
Uno ligger inlagd på kliniken :cry:

Han har jättehöga infektions och levervärden, dock ingen feber nu (men han hade 39,8 igår). Han har de senaste 1,5 dygnen varit sådär superseg, bara legat platt på marken, inte ätit eller druckigt självmant (tvingat i honom lite kokt skinka samt vatten med en tesked)

Veterinären visste inte riktigt vad det berodde på.
Någon som haft hund med liknande symptom?

Vad brukar höga levervärden indikera?

Inte så rolig ettårsdag han fick precis :(

Sv: Höga infektions och levervärden men ingen feber

Stackars lille Uno, hoppas han kryar på sig *håller tummarna*
Min lille vovve fick jag lämna på kliniken i går men jag fick hämta hem honom senare på kvällen men fy vad jobbigt det var att lämna honom där även fastän jag visste att han var i goda händer :cry:

Hoppas ni får reda på vad det är med Uno och att han snart är pigg och som vanligt igen.

Borrelia? Då brukar dom bli slöa, tappa aptiten osv.

Jo det hade det ju kunnat vara om det inte var för att det inte existerar här uppe (fästingar finns enstaka men inte smittade)...

Saybia: Tack. Ja ursh det är hemskt att lämna de sådär :(, vad hade hänt med din vovve?

Uno ligger inlagd på kliniken :cry:

Han har jättehöga infektions och levervärden, dock ingen feber nu (men han hade 39,8 igår). Han har de senaste 1,5 dygnen varit sådär superseg, bara legat platt på marken, inte ätit eller druckigt självmant (tvingat i honom lite kokt skinka samt vatten med en tesked)

Veterinären visste inte riktigt vad det berodde på.
Någon som haft hund med liknande symptom?

Vad brukar höga levervärden indikera?

Inte så rolig ettårsdag han fick precis :(

Min (dvärghund) åkte på en leverinfektion i samma ålder (9 mån). Ingen aning om var det kom ifrån och jag trodde i min enfald att vacc skyddade. Veterinären gjorde en biopsi och var först säker på lever shunt (?) men röntgen eller ultraljud visade att så inte var fallet. Hon har aldrig varit riktigt valprund så jag vet inte hur länge hon hade infektionen innan vi upptäckte den. Hon tappade iaf aptiten och kräktes galla strax före vi åkte in. Hon låg inne i 1-2 veckor, därefter dietfoder i ett halvår ca. Handmatade för det mesta för aptiten fanns nästan inte. Hon är 9 snart och hämtade sig hyfsat från detta. (Ska strax kolla värden igen).

Jo det hade det ju kunnat vara om det inte var för att det inte existerar här uppe (fästingar finns enstaka men inte smittade)...
På så vis.

Han har aldrig varit på platser där borreliasmittan finns då? Den kan nämligen ligga latent i flera månader, tom år.

Stackars liten!:(
Hoppas han kryar på sig fort!

Kan levervärden påverkas om hunden ätit något giftigt?

Man kontrollerar olika enzym som finns i levern. Vid leverskada stiger nästan samtliga, medan vissa stiger kraftigare vid skada i gallgångarna osv. Ytterligare andra kan även påverkas av hundens ålder, kortisonbehandling och inflammation i tunntarmen.

Generellt sett tyder förhöjda levervärden på leverskada. Denna kan uppkomma genom infektion, inflammation, tumörer (inte så troligt med tanke på din hunds ålder) eller förgiftning.
Eftersom hunden dessutom har en infektionsbild så är något av de förstnämnda mest sannolikt.

Är hunden vaccinerad?

Levern har en mkt god förmåga att regenerera, alltså nybilda celler och återhämta sig. Även om hunden är mkt illa däran slutar det ofta väl.

Hoppas det går bra för din hund

Är du Veterinär? Eller bara allmän kunnig? *nyfiken:laugh:*

Jag tycker sånt här är jätte bra och interessant att lära sig, dock inte på andra hundars bekostnad.... Flå't Ainon. :(

Uno är hemma igen :)
Fullt ös medvetslös här hemma som vanligt :love:

Helt otroligt vad en hund kan återhämta sig på bara ett dygn med vård, från att inte reagerat på någonting alls så är han helt som vanligt igen :)

min hund har för höga levervärden,vetrenären tror det är en förgiftning,har fått special kost....

När Focus hade skyhöga levervärden och feber så hade han E-colibakterier i urinen :crazy:

Han var inte alls sig själv, men jag bad dom ta ett urinprov så då sattes medicin in och han fick komma hem.

Nej. Han fick 1 (2) återfall till. Men veterinärerna kom inte fram till något utan blev bara behandling med antibiotika var gång...

Hmm, konstigt. Vi får hoppas att han klarar sig utan några fler återfall då! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på... 2
Svar
20
· Visningar
4 829
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa... 2
Svar
24
· Visningar
24 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka