Hög protein/energikvot till svårfödd häst?

I

Ikcim

Jag har hört flera gånger att folk vill ha sina svårfödda hästar på en hög kvot mellan protein och energi i foderstaten, och undrar hur detta fungerar? En hög kvot borde ju innebära att en större del av energin kommer från protein, som väl "kostar" mer för kroppen att utnyttja (bryta ner, göra sig av med kvävet etc) som energi än fett och kolhydrater. Det borde väl därför vara bättre med en LÅG kvot till hästar som är svåra att hålla i hull?

*Ickim funderar*

Sv: Hög protein/energikvot till svårfödd häst?

Eller varför inte en normal kvot?

Det måste ju vara det bästa, så länge det inte är konstaterat att just den hästen verkligen behöver en högre kvot. Man måste ju prova sig fram, alla är olika.

Jag har en häst som är svårfödd.
Jag har testat att "mixtra" lite med kvoten både uppåt och neråt men det fungerade inte riktigt som jag tänkte mig så jag la henne på en normal kvot. Och det bästa resultatet fick jag när jag la henne på en normal kvot men snäppet högre Mj än vad tabellerna säger(ca10mj). Fick nämligen höra av veterinär för ca 1 vecka sedan att hon är i PERFEKT hull...
Detta är vad jag har för erfarenhet kring just detta och hur jag har valt att lösa det på min häst.

När det kommer till svårgödda hästar så vill jag räkna var för sig, vilket jag gott över mer och mer på även på "normalhästen".

Vad hästen först och främst behöver i MJ för att hålla hull och vad den senare ev. behöver kompletera med för att behålla muskler i form av protein (med mj kommer ju alltid en viss mängd protein)

Kvoten blir då vad den blir, allt som oftast så hamnar då lägre.

Hästen jag har nu ligger på det dubbla i Mj mot "tabellhästen" och en kvot på högst 5.0. Ger man en högre kvot så går mer energi åt till att spjälka/bryta ner fodret så hästen får oftast inget kvar till hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 334
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 142
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama