Hög eller lågform?

I

Igelkottee_

Ja som rubriken , vilket är bäst hög eller lågform när man rider?
nu hoppas jag de inte finns en annan sådanhär tråd , men då får vår kära moderator ta bort tråden.

Själv så rider ja helst med lågform och lite längre tyglar då ja tycker hästen borde få lite att röra sig med :)

Skriv vad ni tycker :)

Sv: Hög eller lågform?

En häst som vill gå i en hög o spänd form rider jag i en låg form, till att börja med. en häst som gärna dyker och går på bogarna rider jag i lite högre form.
viktigt är att se till att få med sig bakdelen också, så man inte bara fokuserar på huvudets placering.

Det beror ju helt på vad det är för häst man sitter på, vilket arbete som görs den dagen, just den stunden av ridpasset och en massa andra faktorer.

Jag som tränar för att nå högre i klasserna rider säkert i annan form än den som har som mål att motionera och bara ha mysigt med sin häst.

Jo självklart att man måste få med sig bakdelen , men frågan var ju vilket som var bäst att rida i.

ta t ex westernhästar som rids i mycket låg och avslappnad form medans dressyrhästarna går mycket högre.

Det beror helt på hästens utbildningsnivå, exteriör och vad du vill åstadkomma just det ridpasset. En välutbildad häst ska kunna ridas både hög och låg.

Men igentligen , vad är det för skillnad på hög och lågform ? har inte riktigt fattat den grejjen :D är det olika muskler man bygger upp ?

en ung outbildad häst rids i lång/låg form tills den är stark nog för att orka samla sig (och då höja formen, "spänna bågen") kortare stunder. efterhand som hästen blir starkare kan oxå samlingen ökas och formen resas mer/längre stunder, men även en välriden/utbildad häst som är stark nog att bära upp sin ryttare fullt ut behöver "gå ner" i formen kortare stunder för att "vila" ;)

Jag som alltid rider med rätt så låg form , trodde det var bra för hästen och för ryggen :D rider jag fel då me andra ord ?

Senast ändrad av en moderator:

nej, det gör du säkert inte ;) en häst kan gå i låg form hela livet och må prima. men vill man vidare utvecklas med sin häst (iaf. i klassisk ridning, western kan jag inget om) så går allt hand i hand eller hur man ska säga ;)

jag håller med dig till hundra procent. många har alldeles för stort fokus på vad hästen har sitt huvud!

aktivitet i bakbenen.

jag rider min häst i en högre form då hon gärna "dyker ner" och därmed försöker slippa undan arbete i samband med att jag får upp huvudet på henne å driver får jag oxå en aktivitet i bakbenen. självklart lägger jag även ner henne emellanåt när jag känner att jag har ett ärligt stöd.

men som sagts innan är det individuellt från häst till häst.

det kanske finns ngn som kan hjälpa dig med just din häst å berätta vad som är det ultimata sättet för just er. hjälpa till att hitta känslan för hur det ska kännas när det är "rätt" resp. "fel" jobb.

det kanske till och med finns ngn duktig ryttare som kan rida din häst så du då tydligare faktiskt kan få se hur din häst ser ut när hon jobbar med hela kroppen och inte.

lycka till med pållen!=)

Jag som alltid rider med rätt så låg form , trodde det var bra för hästen och för ryggen :D rider jag fel då me andra ord ?

Det är ju inte fel om du inte satsar på att klättra i klasserna tävlingsmässigt. Det beror ju på vad man har för mål med sin ridning.

Att samla hästen och höja formen är inget man gör på ett pass, det är lång uppbyggnad och styrketräning.

Det har att göra med hur start hästen är bak och hur mycket den bär bak. I takt med att hästen blir starkare och bär med bakbenen under sig ju lättare blir hästen i framdelen. (när hästen bär mera vikt bak minskar ju vikten på framdelen) När framdelen blir lättare blir också formen högre.

Formen skall vara ändamålsenlig för ekipaget och utbildningspunkten de befinner sig på.

Jag tycker att det är bäst om man kan variera formen under passets gång.

Formen skall vara ändamålsenlig för ekipaget och utbildningspunkten de befinner sig på.

Det där var väl ett alldeles ypperligt svar!
Man kan inte säga att "jag rider i hög form" eller "jag rider i låg form. Normalt sett så består ett ridpass av både lägre form och högre form. Även hästar som går svår dressyr rids ofta fram i lägre form men plockas sedan upp.... precis som IronWill sa med andra ord!

:bow:Man stävar ju efter jämnvikt o ska kunna lägga den var man vill.

Tycker att tråden var rolig.

Jag är i högform:rofl:

Aha , jag är lite efter:D så om hästen vill gå i hög form ska den ridas i lågform och om den vill gå lågt tvärt om ? :D

Senast ändrad av en moderator:

Aha , jag är lite efter:D så om hästen vill gå i hög form ska den ridas i lågform och om den vill gå lågt tvärt om ? :D

Oftast blir det så.
En häst som vill gå i låg form kanske "dyker" eller hänger i handen och då blir dom lätt bogtunga. Då vill man aktivera bak mer. Men det finns säkert hästar som väljer den låga formen för att den helt enkelt är bekväm och att den ändå kan vara "rätt". Då tror jag dock inte man märker det så tydligt mer än att hästen trivs med formen.
En häst som vill gå i hög form är ofta spänd och kortar upp ryggen. Då vill man få den lägre för att kunna få länge och mer avslappnad rygg innan man jobbar vidare på samlingen. Balans! :)

Men det optimala tycker jag personligen är när en ryttare helt enkelt kan skilja på spänning och jobb, och inte aktivt behöver höja eller sänka formen (framförallt höja) utan kan jobba dit hästen.

Jag varierar. Tror att man får bäst resultat om man jobbar flexibelt och inte statiskt rider i samma form genom hela pass.

Vi börjar lågt, samlar ihop (höjer formen lite) ett par steg, flexar ut till fram-ned för att stretcha ryggen, samlar ihop igen. Jag kan variera formen efter vad jag vill ha ut av olika rörelser samtidigt som jag lyssnar på hästen. Han talar tydligt om när han behöver stretcha hela överlinjen och får gärna göra det sålänge han behåller takt, tempo och aktivitet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka