Höftbensfraktur

N

nutte

Finns det någon här som har en häst som haft höftbensfraktur? Har varit och tittat på en häst som fått en fraktur på höftbenskammen, men verkar inte vara besvärad av det idag. Har era hästar fått några bestående men av frakturen eller är dom helt återställda?

Sv: Höftbensfraktur

Det är en ovanlig skada. Har sett en, gick inte bra med den. Enligt Adam's så är prognosen skaplig i dessa delar av bäckenet men läkningen tar lång tid, ett år, under vilket hästen ska ha boxvila-sjukhage. Det är ju en fraktur och är den läkt så är den läkt, så själva skadan borde inte ställa till problem, men det kan vara viktigt att kolla hästen efter effekter av snedbelastningen och den långa vilan. Jag skulle nog inte tvekat att köpa hästen om den var fullt igång och hade visat att den höll för den typ av arbete som jag tänkt. Noggrann vet-besiktning.

mvh

Tror det var höftbenet som en häst som stod i stallet jag stod i, hade brutit. Det var läkt och hästen var triangelmärkt.. Verkar som att hästen var fräsch iaf. Den reds rätt normalt (både dressyr, uteridning och lite hoppning tror jag).

Hästen fick skadan för ett år sedan och har ridits sedan dess, dock lite sporadiskt, men han visar inga tecken på problem av skadan mer än lite stelhet vilket inte är så konstigt efter en längre tids stillastående. Verkar dock som att han är lite sned mellan höftknölarna, är lite rädd att snedbelastningen kommer att medföra problem :confused: Fler som har erfarenheter?

Eftersom det ska till ett rejält trauma för att få en fraktur på bäckenet så kan ju andra saker ha hänt också, ligamentskador, muskelbristningar med ärrbildning etc. Om det bara är ett år sedan skadan och hästen ej är fullt igång skulle jag inte köpa.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka